- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
93

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KYRKLIG SEDYANEKÄTT

93

consuetudo enbart anses vara rättens källa. Både sedvana
och "opinio" hörde tillsamman.1

Som vi erinra oss, låg giltighetgrunden, den bindande
kraften, hos sedvanerätten just i den övertygelsen hos de
handlande, att det de gjorde, var rätt. Sådan är även
åsikten hos flertalet. Men Zitelmann förkastar, efter vad vi
ovan antytt, både övertygelseteorien och viljeteorien, ja även
— något som strax här nedan närmare skall diskuteras —
konsensteorien. Som grund för sedvanerättens giltighet
återstår för honom till slut endast detta enkla faktum: "es gilt,
weil es geübt wird". Han säger: "Im Wesentlichen lässt
sich also auch für das Gewohnheitsrecht sagen, dass die Macht
der dauernden Thatsachen es ist, welche dem
Gewohnheitsrecht Geltung verschafft. Die allgemeine Recbtsüberzeugung
ist gleichgiltig; nur dass bisher schön eine Satz als
Rechts-satz da, wo er Ånwendung zu finden hatte, auch wirklich
angewendet worden ist, nur diess ist nöthig".2 Zitelmanns
ståndpunkt ligger här öppen och klar.

Man kanske kan tveka om arten av denna giltighet.
Man kan fråga sig, om det ej endast vore lämpligt och,
jag ville säga, riktigast att följa en rättssats." Men därmed
är ett långt steg till nödvändigheten av att göra det. Låt
oss blott peka på, hur det vanligen förhåller sig i
samfundslivet, så är svaret av sig självt givet. Vi måste ju rätta
oss efter hela samhällets vilja i vårt handlande, ja det är
t. o. m. så, att vi nödgas därtill av yttre tvång. Finns det

1 Schulte, Friedrich. Das katholische Kirchenrecht. I. Die
Lehre von den Quellen des kathol. Kirchenrechts. Giessen 1860.
Sid. 214, anm. 55. Haas, a. a. sid. 28, anser det vara likgiltigt,
vilketdera av de två, sedvana eller rättsövertygelse, kommer först; »mit
ihrem Zusammentreffen ist der Rechtssatz perfekt».

2 Zitelmann, a. a. sid 464. Vi vilja även här göra den
anmärkningen, att denna sedvanerättens giltighet ej har sin grund i den
dom, som domaren fäller. »Das Gewohnheitsrecht und die herrschende
Rechtsüberzeugung wird aber durch Gerichtsurtheile nicht begründet,
sondern nur bewiesen.» Geigel. Kirchliches Gewohnheitsrecht,
insbe-sondere links des Rheins. Deutsche Zeitschrift für Kirchenrecht.
Dritte Fölge. Band IV. Freiburg i. B. und Leipzig 1894. Sid. 271, noten 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free