- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
20

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Matteus - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.
5:27-32.

Evangelium enligt Matteus.

* »Du skall icke göra hor» var ock
ett rent mosaiskt bud, som Herren här
skärper.

28. Men jag säger eder, att
var och en, som ser på en kvinna
till att begära (henne),* han har
redan gjort hor med henne i .sitt
hjärta.**

Job. 31: 1.

* d. v. e. i avsikt att begära henne.

** Han har, om han ock aldrig
lyckas i det yttre tillfredsställa sitt begär,
likväl redan i sitt hjärta begått
äktenskapsbrott, alldeles såsom den, som
upptändes av syndig vrede, redan
därigenom i sitt hjärta begått dråp, även om
det aldrig kommer till yttre handling.

29. Men om ditt högra öga
är dig till anstöt,* så riv ut det
och kasta det ifrån dig; ty det
är gagneligt för dig, att en av
dina lemmar fördärvas och icke
hela din kropp kastas till
Ge-henna.

Matt. 18: 8. Mark. 9: 43.

* Vara till anstöt är att vara för
någon en anledning till synd och fall.
Uttrycket är härlett från ett grekiskt ord
(pYMVÖaXov) vilket egentligen betecknar
gillerstången eller gillerstickan i en
fälla. Sedan användes det även i
allmänhet för att uttrycka sådant, som varder
någon en anledning till synd, otro,
avfall o. s. v.

30. Och om din högra hand
är dig till anstöt, så hugg av
henne och kasta henne ifrån dig;
ty det är gagneligt för dig, att
en av dina lemmar fördärvas och
icke hela din kropp bortgår till

Gelienna.*

* Evad det vara må, som är dig en
anledning till otro och synd och således
ett hinder för ingåendet i Guds rike,
skilj det ifrån dig. Vore det t. o. m.
din hand, ditt öga, din fot, låt det fara.
Det är bättre att förlora vad som helst
och varda frälst än att behålla det och
gå förlorad.

31. Men det har blivit sagt:
Vilken som skilt sin hustru ifrån
sig,* han give henne skiljebrev.

5 Mos. 24: 1.

* d. ä. förskjutit sin hustru. Det
mosaiska budet lyder: Om en man tager
en hustru och äktar henne, och det sker,
om hon icke vinner välbehag i hans

ögon, emedan han funnit hos henne
något misshagligt, och han skriver henne
ett skiljebrev och giver henne det i
handen och förskjuter henne ur sitt hus
o. s. v. (5 Mos. 24: 1). Enligt Mose lag
var alltså äktenskapsskillnad tillåten
även för annan orsak än
äktenskapsbrott. Det erkänner också Frälsaren
uttryckligt i Matt. 19: 7 1, Mark. 10: 3
ff., där han tillika förklarar orsaken
nämligen »deras hjärtas hårdhet». Men
detta bud skärper han för sina
lärjungar. Hans ord innebära således icke
blott ett beriktigande av fariséernas
ytliga uppfattning av budet utan ett
fullkomnande av det mosaiska budet självt.

32’. Men jag säger eder, att
var och en som ekilt sin hustru
ifrån sig utom för hors skull,*
han kommer henne till att göra
hor,** och vilken som gift sig
med en frånskild,t han gör hor.

Luk. 16: 18. 1 Kor. 7: 10.

? Äktenskapsbrott är den enda
giltiga grunden för äktenskaps
upplösning. Sker skilsmässa mellan makar för
annan orsaks skull, så är dock
äktenskapet icke upplöst (1 Kor. 7: 10 f.),
och varje ny förbindelse av de åtskilda
makarna är därför ett horsbrott.
-
Märk, att enligt Frälsarens ord
horsbrottet icke ligger i själva skilsmässan
(vilken ju under vissa svåra
förhållanden kan vara att tillråda) utan i
ingåendet av nya förbindelser. Detta
framträder tydligare hos Luk. 16: 18. Varje
lagstiftning, som för annan orsak än
äktenskapsbrott tillåter äktenskaps
upplösning samt därmed följande rätt
till ingående av ny förbindelse,
lagstadgar alltså horsbrott.
- Att Herren icke
talar om kvinnans rätt att skilja
mannen ifrån sig, ifall han begått
äktenskapsbrott, beror därpå, att det
mosaiska budet icke gav någon anledning
därtill. I Mose lag talas aldrig om
någon kvinnans rätt att skilja sig vid sin
man. Men av Mark 10: 12 framgår
tydligt denna rätt för kvinnan under
samma förhållanden som för mannen. Jfr
Gal. 3: 28. Även detta hör till den
mosaiska lagens fullkomnande genom
Kristus.

** Han bringar henne till att göra
hor, näml. genom ingående av annan
förbindelse. En sådan förbindelse kan
aldrig inför Gud få giltighet av
äktenskap utan förblir i hans ögon alltid
ett horsbrott.

f näml. om hon är frånskild för
annan orsak än äktenskapsbrott.

[–-]

{+—+} 20
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free