- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
500

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 12 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 12:
40-48. Evangelium enligt Johannes.

*det oegentliga, som ligger däri, att det
om Gud först heter han (»han har
förhärdat») och slutligen jag.
?- I Mark.
4: 12 hänsyftas på samma profetia
fastän i ett helt annat sammanhang.

41. Detta* sade Esaias,
emedan han såg hans** härlighett
och talade om honom.tt

* d. v. s. detta sist nämnda språket
ur Jes. 6:9 f.; icke det i v. 38 ur Jes*
53: 1 anförda.

** nämligen Kristi.

t I Jes. 6:1 1 såg profeten Gud i
härlighet sittande på sin tron, omgiven
av lovsjungande serafer. Att
evange-listen anför stället så, som hade
profeten sett Kristi härlighet, synes av hela
sammanhanget. Och att han så gör,
beror icke blott därpå, att Kristus
före sitt människoblivande var hos
Gud och var Gud (kap. 1:1 f.), så att
hans härlighet och Faderns var
densamma, utan fastmer därpå, att enligt
evangelistens åskådning även de
gammaltestamentliga synliga
uppenbarelserna av Gud förmedlades genom Sonen.

ff nämligen om Kristus.

42. Dock likväl trodde många
till och med av rådsherrarna på
honom, men för fariséernas* skull
bekände de det icke, på det de
icke måtte varda uteslutna från
synagogan.**

* Fariséerna voro det
inflytelserikaste och på samma gång det mot
Jesus mest fientliga partiet både i och
utom Rådet samt utövade såsom sådana
ett verkligt skräckvälde.

** Se kap. 9: 22.

43. Ty de älskade
människornas pris* mer än Guds pris.

* Se kap. 5: 44. Rom. 3: 23. Hos
somliga kom det sedan till bekännelse,
såsom t. ex. hos Nikodemus och Josef
från Arimatia. Hos andra tog väl
människofruktan överhand och kvävde tron.

44. Men Jesus ropade* och
sade: Den som tror på mig, han
tror icke på mig utan på den,
som har sänt mig;**

* Se anm. till kap. 7: 37. När och
var Jesus sade de här anförda orden,
angives icke. Vid den allmänna
betraktelse, som evangelisten från v. 37
gör över judarnas förhållande till Je-

sus, erinrar han sig dem. Enligt såväl
deras eget innehåll som det
sammanhang, vari de här stå, synas de hava
varit talade vid ett tillfälle, då till
följd av något tecken, som han gjorde,
några bland judarna blivit troende,
medan de övriga förhärdat sig mot
sanningen.

** All sann tro på Kristus är
ytterst en tro på Fadern, emedan det var
Fadern, som uppenbarade sig i Sonen,
det var Faderns ord och gärningar,
som Sonen talade och gjorde. Se kap.
14:1, 1 Petr. 1:21, 2 Kor. 5:19. Märk,
huru alldeles stridande mot dessa ord
den tro är, som i något avseende gör
Kristus till en skärm eller ett skydd
för människan mot Fadern.

45. och den som ser mig, han
ser den, som har sänt mig.*

* Se kap. 14: 9. I Kristus är
Fadern på ett fullkomligt sätt
uppenbarad. Se kap. 8:19, 10:30, 38, Hebr.
1: 3. Varje teologi, som gör sig en
annan bild av Fadern, än den man ser i
Sonen, är alltså en falsk teologi.

46. Jag* har såsom ett ljus**
kommit i världen, på det att var
och en, som tror på mig, icke
må förbliva i mörkret.t

Joh. 1: 4 f. Joh. 3 : 19.

* Jag och ingen annan. Det ligger
i grundtexten starkt eftertryck på
ordet jag.

** Se kap. 8: 12, 9:5, 12: 35.

[-").-]

{+")•+} Av naturen äro alla i mörkret,
och därför är Kristus kommen såsom
ett ljus, på det vi ej må bliva kvar i
mörkret. Vägen att komma därur är
tron.

47. Och om någon hör mina
ord och icke iakttager dem,* icke
dömer jag** honom, ty jag har
icke kommit, på det jag må
dömat världen, utan på det jag
skall" frälsa världen.

* så att han tror på mig. Ty om
tron är här fråga, och tron är en
lydnad för ordet (Rom. 1: 5).

** jag för min del. Det ligger i
grundtexten starkt eftertryck på ordet jag.

f Då döma står i motsats mot
frälsa, så uttryckes därmed en dom till
fördömelse. Se kap. 3: 17.

48. Den som föraktar mig och
icke tager emot mina ord, han
har den, som dömer honom;*

500
-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free