- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny översättning med förklarande anmärkningar av P. Waldenström, fjärde upplagan, 1921. Första delen /
515

(1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Evangelium enligt Johannes - 15 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Evangelium enligt Johannes.

Kap.
15:1-6.

vid bildens tillämpning klart fasthålla
den åtskillnaden, att förhållandet
mellan honom och lärjungarna är
personligt, medan förhållandet mellan trädet
och grenarna är opersonligt. Denna
omständighet förbjuder därför varje
tillämpning, som upphäver
lärjungarnas frihet och ansvarighet.

** som planterat vinträdet och
sköter det. Fadern är den, som sänt
Kristus ; han är ock den, som förer
syndare till honom (kap. 6: 37), inympar
dem såsom grenar i honom o. s. v.

2. Var och en gren i mig
som icke bär frukt,* den tager
han bort,** och var och en som
bär frukt,t den rensar han,tt
att den må bära mer frukt.

* Med grenar i sig, som icke bära
frukt, menar Herren munkristna, som
tro, att han är Kristus, samt hava i
det yttre slutit sig till honom och med
munnen bekänna honom, men som icke
genom tron blivit omskapade till hans
likhet, eller som, om de blivit det en
gång, likväl sedan avfallit, ehuru de
fortfarande behålla det yttre skenet.
Se kap. 6: 64 och anm. därtill.

** Han avskär dem även ur den
yttre gemenskapen och kastar bort dem
(se v. 6).

f i heligt liv i Kristi efterföljd.

tt Märk: de troende behöva
fortfarande renas. Detta renande sker
genom nådemedlen samt befordras genom
kors och lidande och allt, vad Gud låter
komma över de sina, det vare ljuvt
eller lett (Kom. 8: 28).

3. I* aren redan rena** för
det ords skull,t som jag har
talat till eder.tt

Joh. 13: 10.

* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet /.

** Med detta uttryck vill Herren
icke förneka, att de fortfarande behöva
renas. Se kap. 13: 8. Det tillstånd av
renhet, vari de befinna sig, behöver än
vidare utvecklas till allt fullkomligare
likhet med Jesus. Bilden av
grenarnas rensning uttrycker, att i de
troende förefinnes ännu sådant, som är
orent och syndigt och behöver avlägsnas.

f Grunden till deras renhet var hans
ord, som de hade i tron mottagit.
Kristi ord, i tron mottaget, är en Guds
kraft till frälsning (Rom. 1: 16) och
rening från synd (Joh. 8: 32, Apg. 15:
9, Jak. 1: 18, 1 Petr. 1: 23).

ff Därmed menar Herren hela sin

lära och icke blott, vad han vid detta
tillfälle har talat till dem.

4. Förbliven i mig, och jag i
eder.* Såsom grenen icke kan
bära frukt av sig själv, om han
icke förbliver i vinträdet, så
kun-nen icke heller I, om I icke
förbliven i mig.

* d. v. s. och jag skall förbliva i
eder. Till uppmaningen sluter sig
löftet. Att förbliva i honom är att
fortfarande av allt hjärta hålla sig till
honom, så att man i honom har sitt
ständiga livselement, i vilket hela det inre
och yttre livet rör sig. Den som
sålunda förbliver i Herren, han har det
löftet, att Herren skall förbliva i
honom, såsom vinträdet förbliver i
grenen, i det att ur detsamma allt jämt
nytt liv och ny kraft tillströmmar
honom.

5. Jag är vinträdet, I (aren)
grenarna; den som förbliver i
mig och jag i honom, han bär
mycken frukt, ty mig förutan*

kunnen I ingenting** göra.t

* d. v. s. utan att jag förbliver i
eder.

** intet gott.

f Därmed utesluter Herren allt tal
om den naturliga människans förmåga
att göra det sanna goda.

6. Om någon icke förbliver*
i mig, så har han blivit kastad
ut såsom grenen och förtorkad,
och de samla dem tillhopa och
kasta dem i elden,** och de brinna.t

Matt. 7: 19.

* Märk, huru dessa ord antyda, att
det kan hända, att en, som är i Kristus,
icke förbliver i honom utan faller av.
Den läran, att en troende icke kan
avfalla och förgås, är alltså i bestämd
strid med Kristi evangelium. Se anm.
till v. 9.

** Frälsaren framställer saken så,
som den skall te sig en gång vid den
yttersta domen. I den livliga
skildringen framstår denna dom såsom
redan närvarande. De, som icke förblivit
i Kristus, äro utkastade och
förtorkade, och man är sysselsatt med att
samla dem och kasta dem i elden. De
äro utkastade, d. v. s. de äro uteslutna
ur riket (Matt. 13: 41). De äro
förtorkade, d. v. s. det liv, som de en gång
haft i förening med Kristus, och som
gjort dem till saftiga, gröna och
fruktbärande grenar i honom, det har slock-

[–-]

{+—+} 516
-’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1921/0523.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free