- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
563

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde delen. Läran om frälsningen (Soteriologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

av denna gottgörelse av de gudomliga fordringarna de utvalda förlåtas
och pånyttfödas.

Denna åsikt medgiver, till skillnad från de föregående, att
försoningens nödvändighet låg i Guds natur såsom helig, men behandlar
frågan ensidigt och förnekar försoningens allmänhet. Uppfattningen
om stridigheten i Guds natur mellan hans egenskaper är ock skev.

4. Den etiska uppfattningen eller ställföreträdelseläran.
Försoningens nödvändighet har sin grund i Guds helighet. Det är en
sedlig grundbestämmelse i Guds natur som fordrar, att synden skall
straffas. Försoningen tillfredsställer Guds sedliga krav, i det att
Kristus lider syndens straff i den brottsliges ställe. Lagens
rättfärdighet upprätthålles, i det att lagens upphov, domaren och
straff-förrättaren, frivilligt påtager sig straffet samt uppbär det i den
mänskliga natur som syndat. Kristus står i ett sådant förhållande till
mänskligheten, att han är skyldig betala vad Guds helighet kräver, åstundar
att göra det samt gör det oundvikligen och så fullkomligt på grund av
den tvåfaldiga naturen, att varje rättvisans krav tillfredsställes och den
syndare, som antager vad Kristus gjort för honom, blir frälst.

Frånsett vissa oegentligheter i tankegång och uttrycksätt
representerar Anselms åskådning den etiska teorien. Socinismen,
bushnelli-anismen och även Grotii uppfattning, vilka alla, på ett sätt eller annat,
förneka betydelsen av ställföreträdelsen såsom ett tillfredsställande av
Guds rättfärdighetskrav, äro blott olika former av den moraliska
teorien. Vi kunna därför säga, att vi hava blott två varandra alldeles
motsatta teorier, vilka kunna sammanfattas i följande punkter.

Etisk försonings-teori:

I. Kristi försoning gäller i första rummet Gud, har Gud till
objekt.

II. Försoning är förlikning mellan tvänne parter, som kommit i
ett abnormt förhållande till varandra genom den ena partens
försyn-delse mot den andra.

III. Gud, vars lag människan överträtt, kräver såsom helig
upprättelse, d. v. s. fordrar, att synden skall straffas efter förtjänst.

IV. Då människan icke kan framstå inför Gud fullkomlig eller
gottgöra sin förbrytelse, uppfyller Kristus lagen och lider straffet i
människans ställe och till fördel för henne.

563

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0569.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free