Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Liknelsens tolkning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
95
telser införas här under andra bilder. Men då vi
söka efter anledningen till och förbindelsen mellan
alla liknelserna i Matt. 13 kapitel, böra vi lägga
märke till, huru den ena växer ut ur den andra
med logisk nödvändighet.
Tre av dem talades enskilt till lärjungarna, men
alla sju lämpade sig väl att talas vid sjöstranden,
ty den om senapskornet, om skatten i åkern och
noten kunde lika väl ha blivit antydda till Jesus
genom scenerna runt omkring honom som de om
såningsmannen och ogräset, och de om surdegen och
om köpmannen, som sökte efter goda pärlor, voro
blott motstycken till respektive den om
senapskornet och skatten i åkern. Någon har även antytt,
att liknelsen om ogräset överensstämmer med första
slaget av jordmån, som nämndes i liknelsen om
såningsmannen, och detta hjälper oss att besvara
frågan om, varifrån och huru denna jordmån
kommit att så väl tjäna djävulens ändamål.
Liknelsen om senapskornet, vars växtkraft var så
stor, står i tydlig motsats till det andra slagets
jordmån, stengrunden, varest ingen verklig växt alls
skedde. »Liknelsen om surdegen antyder motsatsen
till ett hjärta, som är övervuxet med världslighet,
nämligen ett hjärta, som är genomträngt och
förvandlat av nådens inre verkningar, under det att
femte och sjätte liknelserna ... om skatten i åkern
och den kostbara pärlan . . . representera det goda
hjärtats olikartade erfarenheter, under det man
omfattar och tillgodogör sig de dyrbara ting, som finnas
i ’ordet om riket’».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>