- Project Runeberg -  Biblioteksbladet / Andra årgången. 1917 /
75

(1916)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Modern tysk bokkonst. ett eftermäle till den tyska bokutställningen i Stockholm 8 okt.—12 nov. 1916

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

eller Paul Cassirer i Berlin, H. v. Weber i München, Pan-Presse eller Janus-Presse i
Leipzig — den sista speciellt berömd för sina Hundertdrucke efter mönster av
de engelska privattryckeriernas starkt begränsade bibliofilupplagor, med vilka de
också gott torde uthärda jämförelse. Även de stora förlagen av vanliga
»vardagsböcker» sky numera inga kostnader beträffande den visserligen mera begränsade
dekorativa utstyrseln av sina billiga
förlagsartiklar, för vilkas konstnärliga halt
ofta Tysklands allra främsta bokkonstnärer
ansvara. Eugen Diederichs, Jena,
Georg Müller, München — välkänd även
här hemma som förläggare av tyska
översättningar av de flesta av våra mera
kända författares arbeten med bl. a. en
samlad upplaga av Strindbergs hela
omfattande produktion, tidigare än den svenska
— Insel-Verlag, Leipzig, S. Fischer,
Berlin, Tempel och vad de allt heta
utställde sålunda representativa urval av
förlagsartiklar, vilkas prisbillighet
ingalunda uteslöt en konstnärlig utstyrsel till
såväl innehåll som — band.

Förlagsband! För svenska bokälskares
öron har den termen ingen god klang
och för den, som ej på förhand kände
till vår efterblivenhet på detta speciella
område av bokindustrien, utgjorde säkerligen
de exponerade förlagsbanden en av
de mest överraskande nyheterna. Tack
vare en till förut oanad höjd uppdriven
maskinteknik, i stånd att ersätta snart
sagt varje en skicklig yrkesmans
handgrepp, har det nämligen blivit möjligt
för den tyska stordriften inom bokbinderiet att till de nämnda förlagens
jätteupplagor leverera av framstående konstnärer speciellt komponerade band, vilkas
ofta nog så rika dekorering till minsta detalj utförts på maskin — utan men för
det konstnärliga helhetsintrycket, men till så mycket större pekuniär båtnad för
den allmänhet, som trots begränsade tillgångar gärna vill äga en god bok i
vacker utstyrsel.

illustration placeholder

Modern tysk stil (fraktur), tecknad

av Rudolf Koch (rubriken i rött) för

Gebr. Klingspor, Offenbach a. M. (Ur

Tegnér, Die Frithiofs-Sage, übers. v.

G. Mohwke, Offenbach a. M., Rudolfinische

Druckerei 1913.)




Bokkonstens moderna uppblomstring är i Tyskland som överallt annorstädes
av ungt datum, knappast mycket äldre än seklet. Det torde också vara
obestridligt och har ännu så sent som i början av 1914 även från tyskt håll
betygats, att den första impulsen kommit utifrån: från England, varest ett antal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:10:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblblad/1917/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free