Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de sex skapelsedagarne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jämförelsen.
77
-skapelseverket. I förra afseendet motsvarar människans
framträdande under sjätte dagens senare del växternas skapelse
under andra delen af tredje dagen. Likasom växten är det
nyss framträdda fastlandets smycke, så är människan kronan
på det småningom utvecklade djurlifvet.
Numera är verket fulländadt, och den sjunde dagens hvila
afslutar den skapande verksamheten i egentlig mening, icke den
gudomliga verksamheten i allmänhet. Sabbaten detta stora
"hitintills men icke vidare", som afslutar det gudomliga
verket i naturens sköte, är en lysande bekräftelse pä den
sanning, som redan ligger i de hittills flere gånger upprepade
orden: "Och Gud sade", nämligen att jorden icke är
produkten af blinda och oordnade krafter — ingen sabbat skulle
kunnat afsluta dj-lika krafters alstringsförmåga — utan ett
verk af ett tänkande och sig själft behärskande väsen, som gör
allt efter mått, som i sitt handlande föresätter sig ett bestämdt
mål, och som, när det uppnåtts, åter förmår bringa de
skapande krafter till hvila, hvilka blifvit satte i verksamhet.
Sådan är berättelsen i första mosebok i dess majestätiska
enkelhet. Om denna berättelse är sann — hvilket ingen israelit
betviflar — så följer däraf, att hvarken Ormuzd (ljuset), eller
Vulkan (elden), eller Zevs (luften), eller Kybele (jorden),
eller Apollo (solen), eller Diana (månen), eller Oxen Apis,
eller något djur (det må vara krypande djur, fågel eller
fyr-fotadjur), eller någon människa såsom föregifven representant
för Ormuzd, Brama eller Osiris har rätt till gudomlig ära.
Den högsta egenskapen, tillvaron genom sig själf,
gudomligheten, tillkommer allena Jehova.
I hvilket förhållande står nu den så uppfattade mosaiska
berättelsen till de resultat, som vetenskapen hittills uppvisat?
För att börja med olikheterna, så äro följande tvänne
redan vid första ögonkastet påfallande:
l:o. Första mosebok talar om dagar; de perioder, som
jordlagren och de däri befintliga orgauiska lemningarna
förutsätta, böra hafva varat hundratusentals #r.
"2:o. Enligt första mosebok skall djurlifvet hafva börjat
på jorden först efter växternas uppkomst, under det att de
äldsta jordlager, som innehålla växtlemningar, tillika uppvisa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>