- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång II. 1933 /
69

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. Maj 1933 - Recensioner - Margit Abenius: En skål med tårar - J. E.: Med stort L - S. S—e: Om någon vill höra på

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

överraffinerat kan ibland skrämma i dessa noveller
och saken kan vara skymd för accessoarerna.
Men i de fria stroferna, de bästa bland dem,
stänger ingen ram, inga väggar, fast det talas
om murar och väggar.

        Margit Abenius

Med stort L



Karl Värner Haine: Livet i våld.
Norstedts. 5:—.

Det var en gång en diktarinna, som åt en
samling poemer gav titeln "Intet är som
Livet". Det framgår ej omedelbart av denna
formulering, om författarinnan i fråga
därmed ville ge uttryck åt en över all måtta
nattsvart misantropi eller åt en lika måttlös
veneration för Livet i dess olika
manifestationer, men man har viss anledning att luta
åt den senare åsikten. Till dem som äro
benägna att stava Livet med stor
begynnelsebokstav (och förmodligen gud med litet g)
hör i varje fall Karl Värner Haine, en av
många omständigheter att döma mycket ung
man, som i dagarna debuterat med vad som
kunde blivit en roman, om vinden varit
förlig. Hans bok prydes med ett motto,
hämtat från ingen ringare urkund än Salomos
Ordspråk. Det lyder: "Bevara framför allt
ditt hjärta, ty därifrån utgår livet." Denna
text kan naturligtvis tolkas och utläggas på
sju och sjuttio olika sätt. Måhända har den
erkänt vise men en smula dubbeltydige
konungen med sin utsago menat, att det är
renhjärtenheten som skall bevaras i livets
alla skiften: denna tydning har åtminstone
den fördelen och förtjänsten att gå i klart
moralistisk riktning. Har detta varit kung
Salomos mening, är i varje fall mottot inte
riktigt på sin plats i Karl Värner Haines bok.
Han är nämligen ingen moralist och vill för
död och pina inte vara det. Snarast är han
väl vad som med ett numera så modernt
uttryck kallas primitivist, det vill säga en
person, som ger sig Livet blint och
besinningslöst i våld. Så låter författaren
åtminstone de flesta ungdomarna i sin 275 sidor
digra berättelse göra. Centralfiguren i hans
historia är en gymnasist, som gör en
skolflicka med barn, för att därefter under en
sommarvistelse i Danmark begå den blundern
att skaffa sig en obehaglig sjukdom. Han
förmår lika litet som de övriga i boken
förekommande personagerna väcka något
nämnvärt intresse hos läsaren — porträttet av
gymnasistens mor, tecknat med en viss grace och
ömhet, bildar härvidlag möjligen ett
undantag. Denna debutroman tillhör
överhuvudtaget de umbärliga litteraturalstren.
Författarens omogenhet torde väl delvis få skyllas
på hans ungdom. I så fall är det ju hopp om
livet.

        J. E.

Om någon vill höra på



Torsten Fogelqvist: Om någon vill
höra på. Talat och skrivet
. Bonniers 1933.
5:50.

Det är endast i sin ordning, att den
konservativa kulturkritiken i Sverige på sista
tiden börjat sätta sig till motvärn och blåsa
samlingssignaler mot den med vårt kulturlivs
bästa traditioner oförenliga terrorism och
simpla maktkult, som i skilda former
dominerar ögonblickets Europa. Medan
nihilisterna och kåsörerna sorglöst och oansvarigt
fortsätta sitt slappa vitsande, som om
ingenting hänt, ha våra ledande konservativa
kritiker avbröstat sitt tyngsta artilleri — Böök
i den gripande och patetiska men samtidigt
av kvalfulla undergångsstämningar präglade
inledningen till "Resa till Schweiz", Torsten
Fogelqvist i den lika patetiska men föga
kvalfulla volym artiklar och tal han i dagarna
utsänt.

Boken är ur flera synpunkter märklig. När
Fogelqvist icke ger efter för en viss
dragning till folkhögskolans karlfeldtska
kultursvada — i sin otuktade form odräglig —
skriver han en schvungfull och viril prosa,
som väl täcker hans lära: liksom stilen
rymmer ett otal dolda citat och anspelningar på
klassisk svensk litteratur, rymmer
förkunnelsen också en fast tro på traditionens
ofrånkomliga roll och betydelse.

Traditionen är bokens första tema —
Fogelqvist avvisar bestämt de nya
maktlärornas försök att skapa en traditionslös
kultur. Bokens första uppsatser behandla alla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:54:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1933/0399.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free