- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång V. 1936 /
296

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. April 1936 - Anna Lenah Elgström: Svart parnass. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lagens råmärken. De få ej besöka samma
hotell, restauranger och skolor som de vita,
i synnerhet nere i Södern, där de också måste
flytta sig i särskilda kupéer och spårvagnar.
En vit mans eller kvinnas vittnesbörd inför
lagen är ännu alltjämt mera värt än flera
negrers, och framför allt äro dessa ju aldrig
säkra för lynchningsfaran; nävrätten träder
i deras fall alltid lätt i den lagliga
rannsakningens och domens ställe. I en statistik,
vilken en av New York-negrernas
sammanslutningar publicerat över lynchningar — 3 244
under de trettio år statistiken omfattar — ha
2 522, alltså mer än två tredjedelar, haft
färgade till offer. Detta de vitas hat, som
Claude McKay talar om i sin diktning, är
alltså en fruktansvärd verklighet. Men där de
flesta av mellangenerationens författare, som
till exempel Du Bois och Angeline Grimke,
oförmedlat vädja till det sociala samvetet,
åstadkommer Claude McKay, då han närmar
sig rashatets problem, en på en gång så
verkningsfull propaganda och ett så skarpt
konstverk som "The Lynching":

— — —
Day dawned and soon the mixed crowds come to view
The ghastly body, swaying in the sun:
The women thronged to look, but never a one
Showed sorrow in her eyes of steely blue;
And little lads, lynchers that were to be,
Danced round the dreadful thing in fiendish glee.
— — —


Det synes som om de färgades kvinnliga
diktare dock gåvo de starkaste uttrycken för
denna känsla av utestängdhet och osäkerhet,
av lurande fasa och sorg. — Kanske just
emedan de äro kvinnor och bära med sig från
generationer av negermödrar den hjälplösa
smärta, vilken talar ur de ord, varmed
hjältinnan i Angeline Grimkes "Rachel" offrar sin
kärlekslycka för att inte frestas att sätta in
nya liv i en fientlig värld, där blott lidande
och elände vänta dem.

Som hos Angeline Grimke (född år 1880)
ligger bakom varje ord av den jämnåriga
Georgia Douglas Johnsons lidelsefulla
diktning samma känsla av hennes stams kvinnors
gamla sorg och vanära.

Men samtidigt ger hennes våldsamma
temperament henne en nästan McKaysk hetsighet
i sin fordran på ett fullare, rikare liv och
större möjligheter till utveckling för hennes
systrars räkning — ett trots, vilket gör denna
diktarinna på ett modernt sätt representativ
för sin ras’ nya fordran på samhället.

Medan hos Angeline Grimke
slavkristendomens milda röst ännu talar, som i det lilla
poemet:

DET SVARTA FINGRET.[1]

Jag har just sett en fager syn,
högtidligt stilla stod den
mot den aftonklara skyn:
en hög mörk cypress,
likt ett svart finger,
pekande uppåt.
Säg, vackra finger,
varför är du svart?
Och varför pekar du uppåt?


ropar Georgia Douglas Johnson i stället ut
sin brännande längtan och bitterhet så
vältaligt starkt som i:

MEMORY.

What need have I for memory
When not a single flower,
Have bloomed within Life’s desert
For me one little hour?
What need have I for memory?
Whose burning hours have met
The course of unborn happiness
Winding the trail regret?


*



Då den yngsta färgade författargenerationen
— den med födelseåren på denna sidan
1900-talet — först framträdde, var det med öppet
uttalad revolt mot det allestädes närvarande
elementet av raspropaganda och raspatos hos
deras äldre kolleger på den svarta parnassen.

[1] Alla försvenskningar av undertecknad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:55:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1936/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free