Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj—juni. N:r 5 - Artur Lundkvist: Böcker från Amerika. I
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ARTUR LUNDKVIST
BÖCKER FRÅN AMERIKA
I
Det har ju länge funnits gott om dugliga
författarinnor i Amerika, men med undantag
för den mycket speciella Gertrude Stein har
knappast någon av dem tillhört den
banbrytande förtruppen. De har i stället gjort sin
insats som fortsättare och vägbreddare, som
trogna detaljarbetare och mönsterfullbordare.
Inom de senaste generationerna har dock
kvinnorna hävdat sig alltmera i Amerikas
litteratur, inte bara genom antal utan genom
självständighet och särprägel. De har sålunda inte
bara tagit ledningen av best-sellerproduktionen
utan även signerat en rad av de litterärt bästa
verken. Kay Boyle och Katherine Änne Porter,
Eudora Welty och Carson McCullers hör till
de mest ansedda av dessa nyare författarinnor,
men det finns många fler, tyvärr ofta
försvunna igen efter någon enstaka bok. Nu kan
man tycka att kriget, som slukat så mycket av
männens tid och intresse, måste ha gett
kvinnorna en särskild chans inom litteraturen. Men
fråga är om inte kriget i det avseendet
inneburit ett nästan lika kännbart handikap för
kvinnorna genom dess ogynnsamma villkor för
litterär utveckling, för konstnärligt skapande.
Bland de senaste kvinnliga debutanterna
lägger man märke till Eleanor Clark och Peggy
Bennett, två unga damer med närgånget
människointresse och en ovanligt självklar
respektlöshet inför teorier och system. Eleanor
Clark har kommit från Connecticut till New
York, där hon publicerat noveller i de främsta
tidskrifterna. Enligt fotografi är hon skön som
en filmstjärna, men hennes verklighet består
ingalunda av romantiska kulisser och sin
förstlingsbok har hon kallat för "The Bitter Box"
(Doubleday 1946. $2.50). "Mr Temple steg
ut ur sin bur", så börjar denna roman om
en obetydlig banktjänsteman i New York, en
mänsklig räknemaskin som söker trygghet i en
strängt rutinmässig tillvaro. Hämning och
livsfruktan överskuggar honom, han fruktar
gatu-trafiken, fruktar bekantskap med människor,
fruktar att bli sjuk, sparar pengar i händelse
han skulle behöva en operation och lever
puritanskt i sitt ungkarlsrum under moderns bistra
porträtt. Boken berättar om hans frigörelse,
hans gradvisa brytning med den falska
tryggheten, hans slutliga övervinnande av sin fruktan.
Det börjar med att han plötsligt tar sig
ledigt från banken en dag, flanerar framåt
gatorna, intresserad av allt vad han ser, och
gör bekantskap med en föga respektabel men
desto mera vital man, som redigerar ett litet
kommunistblad och talar om den överhängande
revolutionen i kaskader av svåra och
äventyrliga ord. Hans unga hustru, som är
servitris på en enklare restaurang, gör intryck på
mr Temple med sin suveräna hållning, och han
romantiserar henne som ett slags drottning i
förnedring. Under inflytande av dessa nya
bekantskaper närmar han sig
kommunistgrup-pen, utbyter moderns porträtt mot den
skäggige profetens, överflyttar sitt trygghetsbehov
412
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>