- Project Runeberg -  Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen i några centrala punkter /
48

(1902) [MARC] Author: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. C) Frälsningens (återlösningens) subjektiva tillägnelse eller trosbegreppet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett nödvändigt villkor, för att människan skall kunna
nå sin bestämmelse. Pånyttfödelse är således enligt
buddhismen vägen till träldom och lidande, enligt
kristendomen vägen till frigörelse och salighet. »Utan
att en varder född på nytt, kan han icke se Guds
rike, icke ingå i Guds rike.»

Buddhisten sträfvar genom sitt frälsningssökande
till nirwana, den kristne sträfvar till Guds rike i dess
högsta fullkomning; och mellan dessa begrepp nirwana
och Guds rike (eller om man så vill det eviga lifvet)
råder en dualism, som icke kan genom några konstgrepp
lösas, ett ginungagap, öfver hvilken ingen brygga
kan slås. Här gäller det ordet: »I kunnen icke komma
öfver till oss» (Jfr Eklund 192).

Hvilken roll spelar då tron för frälsningstillägnelsen
enligt de båda religionerna? Bekant är, hurusom
buddhismen bestämmer »den rätta tron» såsom det
första stadiet af den heliga åttafaldiga vägen, som
leder till lidandets upphäfvande. »Genom tro kommer
man öfver strömmen.» »Den som tror pä de
ärevördiges lära med hänsyn till förvärfvande af nirwana,
skall komma till det rätta ståndet och sträfvandet.»
Och i trosbekännelsen heter det: »Jag tar min
tillflykt till Buddha, till lagen och till orden». »Lifvet
igenom, tills jag når nirwana, vill jag sätta min lit
till Buddha, till dharma, till samgha.» Häraf synes,
att tron är något blott teoretiskt66, ty tron på Buddha
är intet annat än tron på hans lära, d. v. s. den rätta
insikten om hans lära om lidandet, om lifvets och de
jordiska tingens förgänglighet. Många öfversätta ock
grundtextens ord med »rätt kunskap» i st. f. med
»tro». Därtill kommer, att tron — såsom nyss an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 14:20:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/buddhkrist/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free