Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Kaldæernes Begrænsning. Perserne. Deres Naturforhold og Livssyn. Zarathustra. Døgnet. Godt og Ondt. Verdens Gang. Cyrus erobrer Babylon. Stjernetydning og Læren om Gud og Djævel breder sig i Forening
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Jorden, tildels Luften, men især Vandet, det frugtbargørende
Vand. En Mængde Bønner og Forskrifter gik ud paa at bevare
dem ubesmittede.
Sit højeste Udtryk naaede dog det persiske Livssyn hos
Reformatoren Zoroaster eller Zarathustra. Grundspørgsmaalet
om Forholdet mellem Lys og Mørke løstes af ham i dyb
Overensstemmelse med Folkets og Landets Natur. Han opstillede
Døgnet som Livets Forklaring. Lyset er godt, Mørket er ondt.
Men hvorfor er de da bestandig forenede i Døgnet, følger
hinanden som Dag og Nat? Hvorfor overvinder Lyset ikke een
Gang for alle Mørket og fremkalder en evig Dag?
Hemmeligheden er, at de nærmer sig hinanden i Styrke. Thi
Lysets Gud, Auramazda (Ormuzd) er vel evig, alvidende og saare
stærk, men ikke almægtig. Derfor trænger han til Menneskets
Hjælp, i den langvarige Kamp mod Mørkets Gud, Ahriman.
Livets Saga er følgende:
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>