Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kuhlau, Daniel Frederik Rudolph, 1786-1832, Komponist
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
lige fra Soloer for 1 Fløjte til Kvartetter for 4; meget af dette har
kun været Øjeblikkets Børn, der for længst ere glemte, men de
større Kompositioner, bl. a. hans koncerterende Duos for 2 Fløjter,
have blivende Værd og vidne om et sjælden indgaaende Kjendskab
til Fløjtens Behandling og Ydeevne. Intet Under derfor, at
han i Udlandet gjaldt for «le grand maître de flûte», ligesom han
fejlagtig er bleven gjort til Fløjtist i det kongl. Kapel; Sandheden
er, at han ikke kunde spille sine egne Fløjtekompositioner, men,
naar han havde skrevet noget, gjærne gik ud til Fløjtisten P. C.
Bruun paa Falkonergaarden for at konferere med ham om sit Arbejde.
Kompositioner for Klaveret frembøde allerede større Vanskeligheder.
Smaasager, som Variationer over bekjendte Melodier
o. desl., anbragtes let, men større Kompositioner fandt ikke saa
stor Imødekommenhed hos Forlæggerne. Dog foreligger der ogsaa
en meget stor Mængde Kompositioner for dette K.s egentlige
Instrument, Rondoer, Sonatiner, lettere og vanskeligere Sonater, som
vidne om hans uudtømmelige Opfindsomhed og store Kjendskab
til Instrumentets Teknik. Skjønt meget heraf for længst er glemt,
har dog en betydelig Del af disse Kompositioner holdt sig i Live,
dels ved deres musikalske Værdi, dels ved den store instruktive
Brugbarhed, der har gjort dem til saa mange Tusender unge Klaverelevers
første Repertoire. – Selv i Saadanne mindre Kompositioner
træder K.s grundige musikalske Lærdom ofte frem, saaledes i de
omtalte koncerterende Fløjteduetter. At Komponisten imidlertid
ofte maatte føle Trang til at arbejde i større Former, er selvfølgeligt;
men for ham, som paa Grund af Forholdenes Magt først og
fremmest maatte se paa, hvad han kunde faa udgivet, tilbød der
sig ikke saa hyppig Lejlighed til at tilfredsstille denne Trang.
Han har skrevet 4 Klaverkvartetter, 3 Kvintetter for Fløjte og
Strygeinstrumenter m. m.; flere af disse Kompositioner falde dog i
en senere Periode af hans Liv. Naar Weyse sagde: «Han skriver
sig Hæder og Ære fra!» saa kunde ganske vist en saadan
Produktivitet indeholde en Fare for Komponisten; men det er netop
et Vidnesbyrd om hans skabende Kraft, at den ikke syntes at
svække hans Produktionsevne for den store Komposition. Han
arbejdede ogsaa med en overordentlig Lethed; saaledes ere de 4
Sonatiner, Op. 88, netop nogle af de mest yndede, skrevne paa en
Lørdag Eftermiddag og den paafølgende Søndag Morgen, medens
han samtidig var beskæftiget med Kompositionen af «Hugo og
Adelheid».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>