- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
250

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

250

så i Hebbels Judit och Holofernes, där hjältinnan, som
framställts med storslagen och djup psykologi, vid slutet, efter
det mest patetiska momentet, står oviss om sin väg och
sitt öde.

I romanen avspeglar sig livet på det mest fylliga och
mångsidiga sätt, har man sagt, i dramat åter på det mest
uttrycksfulla och typiska. Genom den slutenhet och
koncentration, som dramat fordrar, blir motivvalet mera
begränsat än i epiken. Dramat uppbygges logiskt som denna, ja
än mera strängt logiskt; men dramatikerns
tillvägagångssätt är därför icke alltigenom reflexionsmässigt: det fordras
här i konceptionen en hög grad av intuitiv förmåga,
varigenom karaktärerna framstå i plastisk klarhet och ställning
gent emot varandra (jfr om Otto Ludwig och Ossian-Nilsson
ovan s. 66).

Dramat är, som vi sett, den specifika karaktärsdiktningen.
Beteckningarna ka ra ktärstragedi och karaktärskomedi
ha blivit hävdvunna, men de ha fått sina speciella betydelser
och utmärka icke någon särskilt stark individualisering av
karaktärerna. Karaktärskomedi är tvärtom en typkomedi:
det komiska ligger i utvecklingen av vissa karaktärsdrag hos
personer, som bli typiska: den skrytsamme officern (hos
Plautus, Jacob von Tyboe hos Holberg), den girige (hos
Moliére, Håkan Smulgråt hos Modée) o. s. v. Med
karaktärstragedi åter betecknar man — stundom åtminstone —
personlighetstragiken, som visar en karaktärs undergång, »den
inre förintelsen av en ond viljas bärare», såsom Shakespeares
Richard III (jfr ovan s. 191).

Med karaktärens exposition ger diktaren oss inblick i
det psykiska livet, och här kan skådespelaren väsentligt
understödja diktarens intention. Det högre dramat har också

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free