Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - XI. Poes diktvärld
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
135
till människan och hennes själstillstånd. Detta kan åter
och åter konstateras, ifråga om dikterna särskilt i Ulalume,
To Helen och Annabel Lee, beträffande novellerna kanske
bäst i Usher, Eleonora, The Gold Bug och The Assignation.
I en viss grupp av Poes prosaverk, vilka icke kunna anses
som noveller, utgör det dekorativa elementet i landskapet
och byggnaden själva huvudsaken i framställningen. Hit
höra framför allt The Domain of Arnheim, Landors Gottage
och The Island of the Fay. De äro ideala målar- och poet-
drömmar om landskap och arkitektur, sköna och harmo-
niska produkter av yttre iakttagelse och inre upplevelse ^
’
Själva uppslaget till den förra säger sig Poe ha fått från en
uppgift om ett oerhört arv, meddelad av furst Piickler Muskau iVI,
178), denne store trädgårdskonstnär vilken var en auktoritet för den
ungtyska litteraturen efter julirevolutionen, och av vars åsikter i träd-
gårdskonst miljonären EUison i Arnheim förefaller att ha tagit in-
tryck. Det synes mig ej heller uteslutet, att Poe kan ha erhållit en
impuls från miljonären och skönanden Beckford, vars Vathek var
honom välbekant, och dennes på sin tid mycket omtalade trädgårds-
paradis i Font^ill och Cintra. I synnerhet till Landors Cottage torde
Poe ha erhållit en impuls från Vathek, som där citeras (VI, 264), men
också, enligt vad det anses, i någon mån från minnena av Mr. Allans
vackra lantställe. F. ö. hade samtidigt med det gotiska intressets upp-
blomstring och väsentligen under inflytande av detta de synpunkler i
trädgårdskonst börjat göra sig gällande, vilka i det stora hela allljämt
äro dominerande i England. Walpole ådagalade själv i sin uppsats
On Modern Gardening (1785) ett starkt intresse härför, och redan
samma år som hans Otranlo utkom (1764) publicerade Shenstone sina
Thoughts on Gardening, i vilka han (se Beers, Hist. of Romant. in the
18:th Cent., s. 127—128) hävdade, att »the landscape painter is the
gardener’s best designer», och tog till orda för en vårdad »naturlig-
het», som bland annat borde taga sig uttryck i att »water should ever
appear as an irregular lake or winding stream». Liknande åsikter
gjordes gällande på Poes tid av flera skriftställare, bl. a. William S.
Gilpin i hans 1832 utgivna bok Practical Hints upon Landscape-
Gardening. I varje fall står det enligt Beers fast, att Shenstone dels
genom sina skrifter i trädgårdskonst, dels genom sin beskrivande land-
skapsdiktning utövat starkt inflytande särskilt på Gray och hans
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>