- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Första bandet /
26

Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Feodalism och Republikanism. Ett bidrag till samhälls-författningens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26

blott den förste privatmannen i sitt rike, så måste han
söka återställa det gamla konungaskapet. Det kunde åter
ej ske utan genom biträde af folket, och, då detta nu
bestämdt var söndradt från adelsståndet, genom
uppkallandet af folket såsom motstånd. Och så begynte tredje
ståndets intresse bli konunga-intresse. Dertill kom, att
hela feodalsystemet genom hierarkiens mellankomst lidit
till sin princip en omsättning på annan hand, som
oundvikligen skulle skilja systemets intresse från furstarnes.

Så visar korstågs-perioden en allmän brytning i
samhällsförfattningen, feodalsystemets fullkomliga utbildning,
men också uppkomsten af ett motsystem, hvilket, sedan
den deraf föranledda gäsningen i Medeltidens sista sekler
var förbi, först tjente konungarne till suveränitetens
införande (enligt den gamla herrskareregeln divide et impera!),
tills detta motsystem i våra dagar sjelft fick öfverhanden,
och vågade försöket att rent utkasta det i staten
qvar-blifna feodalistiska elementet, hvarvid konungamakten följde
med. Det skedde genom Franska Revolutionen, hvars
princip vi väl theoretiskt antydt, såsom den der
uteslutande grundade samhället på fördrag, men ännu ej
historiskt utvecklat. Emellertid, tills detta sker, kunne vi
på revolutionens eget högljudda intyg taga för afgjordt,
att den var feodalismen rakt motsatt. Korstågs-epoken
och Resolutionen äro således de begge ytterligheterna i
Europeiska författningens historia, och såsom sådana, i
afseende på sjelfva samhällsordningens inre väsende,
lärorikast af alla. Ty ytterligheterna måste man känna för
att finna midten.

Men innan vi gå vidare i den historiska
betraktelsen, vore här stället att visa, huru feodalsystemet
förhåller sig till begreppen om fördrag. Den nämnda motsat-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:58:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-1/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free