- Project Runeberg -  Erik Gustaf Geijers samlade skrifter / Förra afdelningen. Första bandet /
294

Author: Erik Gustaf Geijer With: Knut Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den Ny-Europeiska odlingens hufvudsyften med särskildt afseende på de akademiska studierna. Föreläsningar höstterminen 1845 - Trettonde föreläsningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•294

sjelf ålagt, och ej ens denna för penningar, utan först
efter pröfningen af den felandes ånger och bättring, och
att syndaförlåtelsen endast meddelas af Gud åt en sann
bot och bättring, som borde genomgå en christens hela
lefnad. Sådant hade otaliga gånger blifvit yrkadt af fromma
lärare, utan att de derföre blifvit stämplade till kättare,
eller kyrkan derigenom låtit störa sig. Det återför oss
till hvad vi en gång anmärkt angående den blandning af
medgörlighet och stränghet, af böjlighet och fasthet, som
alltid utmärkt den Romerska kyrkan. Den har alltid gjort
en stor skilnad emellan hvad den medgifver och tillåter
och hvad den föreskrifver. En stor del af dess predikan
består blott af sådana medgifvanden, åt tiden, åt
omständigheterna, åt behofven, åt menskliga svagheten, som den
säger, eller snarare åt kyrkans eget intresse; hvilka
medgifvanden den låter gälla och vinna kraft, om de äro
en-liga med dess egen fördel, utan att annorlunda än
indirekt sanktionera dem. Man kan göra upp en högst
plau-sibel och orthodox katholsk theologi, utan att der knappt
ett spår förekommer af de missbruk, som framkallade
reformationen, eller åtminstone dessa tydda i en så
oskadlig och så oskyldig mening, att de synas himmelsvidt
skilda från den mening de hafva hos hopen, och som
man låter dem ha hos hopen, för att derigenom leda
och beherrska den. Det är skilnaden mellan denna
kyrkas politiska theologi och dess egentliga lära. Den har
en plebejisk, exoterisk theologi, som väl står i
sammanhang med dess inre och esoteriska lära, men detta
sammanhang hålles temligen löst och obestämdt, utan att
derföre mindre existera. Det är massan af katholsk
vidskepelse, som katholikerna säga ej är kyrkan, men som
omgifver den och får omgifva den. Så var aflatet, i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:58:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eggeijerss/1-1/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free