- Project Runeberg -  Eos. Tidskrift för barn och barnens vänner/Organ för Lärareföreningen Hälsa och Nykterhet / År 1861 /
115

(1853)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lis

sk elen darra-ils rörelsen Icon-aret- genom
surts liukvutlsliäl till hjort-ari. Iller- oleolii
vi ikvea höra tlct miltlt lit-ilande pianot,
aviseringen ok ett blail orli ert tlüerieles sva-
s- iii-elr, sa ära alla tle titiilisaiisväkels iri-
ktttaitigors nödig-, livillia bil-la iii-als slidp-
utl.

kittet och reformatorn Confu-

gius.

Oet kinesiska riket i medlersta Asieii, med
sina lydliiuder och skyddsfiater upptagande eii
sordrynid af 275,000 qivadratiiiil, har alltid,
genom sin höga bildning, sina egenheter och
slit otillgänglighet för främmaiide folk, ivarit
ett mål för beundran och nyfikenhet. Kiuifis
sa folkets enskilda tarakierer sammansmälta i
ett allt annat öftoerioiiztaitde hiifivitddrag, den
första egoiöin. Med namnet «det himmelska
riket-« utmärkande det ioärde de skäiita sitt fä-
dernesland framför de öfriga jordens länder-
lro de belåtne med den bildiiingösiåudpunkt de
eget , föraktat-de och iiedsiittaiide allt fremman-
de. Oni ioifzerligeu denna egoism hos deiii
genom iirtuseiiden bibehållit en bildning, soni
fes andra nationer, t· er. de gamla Egyp-
tierne, gått förlorad ioid beröring med andra
nationer under tidernas hioälfiiiugar, har den
liiiviil också nekat dein att ioidare utioeckla sitt
redan förioiirfioade skicklighet genom deii täflan
och utioeckling af idiset, soiii alltid blir en följd
af samhällens ömsesidiga förbindelser. Kiueseu
är utmärkt för noggrannhet, prydlighet och
duglighet i sina arbeten, hatt egde en mängd
uppfinningar redan i för oß okända tider,soni
först äro nyare i Europa. J flera dylika fall
stör han ioäl äiinit framom oß i mången in-
dustri och lulturgreii; men allt iir äniiu såsom
det tyckes ioarit for årtusenden tillbaka. Siiias
teu, soriiteii, allt iir fig likt. Ett tydligt be-

iois pä kinesens obeiiiigenhet eller oförmåga
i franislridaiide utgör bostryckarlonsleii som,
i Kina tänd från aflögöiia tider, liniiu fort-
går, troligen soiu deß uppfinning toar, ine-
delfi begagnande af siitriie trädforiitar, under
det att samma konsi, på några örhitudradeu,
i Europa ioumiit oeh fortfarande erhöller iii
nästan otrolitt fullkomning· Sainnta förstel-
iiiug råder äfiveii inom Kiiiaö litteratur, oak-
tadt böcker ej falna-S, dei: likioäl troligen sty-
relsens despotism skulle komma kinesiska lynnet
till hselp att hiiiiiina nitoeckliitgeei, ont något
åt detta höll skulle försökas.

De enda underrättelser tvi ega ont Kina,
härröra dels frän Araberne, under medeltidens
dels hivad som kunnat inhemtas på de am-
baßader som Europeeriie någon gliug sändttisll
Kiuesisia hosivetz af mißionlireriie samt af Ii-
iiefilla historieskrisware och de heliga böckerne.
Aki fåluitda iinuu mycket återsin för att lö-
ra iiiiiiia detta besynnerliga folk samt natur-
egeiiheteriie i desi widsträckta hemland, fölset
as sig sjelf; litiväl börii tvi hoppas att en sidr-
re tillgänglighet dertill sniöiiiiigoui skall tolu-
iiaö, sedaii utgången af det franskt-engelska Iri-
get med Kiiia itit ttvuugit dem att stängs nil-
got af deras gamla sluteuhet.

Kiita har tre erkända religioner, bland hwil-
ia den af Coiisnziuö återlifiuade och lärda stats-
religiouen är den förnämsta och enligt hivats
grundsatser himmelen, jordens genier, sifernori
ne, bergen, floderne och förfädreitö andar dyr-
taö. Deiiiia sekt har tempelf, men inga af-
gudabilder. Coufnziuö fäster sig i sitta skrifter
hitftvudfakligasl ioid sedlighetenö oth dygdernas
utöfiuandr. Då han sonr reformator blifw
ioerldssnnuig, ioilsa tvi hör anföra nögra anes-
doter som gifiva ett begrepp oiii hand skola oth
sätt att meddela slita lärdomar.

Kitiefista historieskrifioarne föreligga Edna-·
Fuino’b, eller som han utom slits-i källa-i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eos/1861/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free