- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 11, årgång 1872 /
21

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vårt tafvelgalleri. Svenska Familj-Journalens gratispremier af oljetaflor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

För att "börja med början", så torde i sådant fall
skriftecknen utgöra denna konsts första yttringssätt –
tänk på hieroglyferna! – men de egentliga
bokstäfverna, som slutligen genom boktryckerikonstens
stora uppfinning varit ett så kraftigt medel
att gifva verlden och menskligheten sin allra
största andliga omdaning och utbildning, har genom
"illustrationen" erhållit hjelpmedel, hvarförutan
en nödvändig tydlighet och klarhet i det meddelade
vetandet icke för den mottagande varit möjlig att
uppnå. Beskrifningen skulle utan måleriets – "ögats
konst" par préférence – medverkan, utan den lemnade
afbildningen hafva blifvit mer eller mindre dimhöljd,
mer stående i en karakter af saga, än framåtgående
i ett verkligt historiskt ljus.

Men den allra nyaste tiden visar härutinnan resultat,
hvarom man vid boktryckerikonstens början icke ens
kunnat drömma; – man jemföre de första träsnitten
med den xylografiska konstens alster från våra dagar,
och man skall finna skilnaden "himmelsvid".

Men koppar- och stålstick, etsning, xylografi och
hvad de allt heta, dessa den "svarta konstens"
olika sätt, kunna icke, i saknad af koloritens
tjusningskraft, så öppna sinnet för skönhetens
skäraste klarhet, som de prestationer, hvilka man i
mera begränsad mening betecknar såsom målningar, och
af hvilkas olika behandlingssätt det "i olja" utgör
det förnämligaste. Oljemålningen torde man ock kunna
beteckna såsom målarkonstens mera monumentala del.

Men denna art af konstalster, företrädesvis
till finnandes och fästade vid någon särskilt,
betydelsefull plats, såsom en kyrka, ett palats
eller de stora städernas muséer, gallerier etc.,
hafva naturligtvis, af lätt begripliga skäl, icke
kunnat spridas inom vidare kretsar. Också har icke,
som vi ofvan antydde, genom endast gravyrkonstens
hjelp åt en större allmänhet kunnat lemnas något
begrepp om de tjusande färgharmonierna. De
offentliga muséernas –
i Sverige främst: Nationalmuseum – dörrar stå
visserligen öppna för enhvar, men det är icke
de aflägsnare landets bebyggare alltid gifvet att
kunna företaga vallfärder till dessa tempel.

Men den allmännare utbildningen af skönhetssinnet,
på den "mångfaldigande" konstens fält genom koloritens
makt, har först kunnat ske genom Senefelders märkliga
uppfinning, litografien. Det är dock först under
kanske blott de sednaste tjugu åren, som man lyckats
åstadkomma färgtryck – oljefärgstryck. Denna konst
har emellertid nu nått en sådan fulländning, att
den oftast täflar med verkliga, d. v. s. med pensel
frambragta oljemålningar.

Inom Sverige har oljefärgstrycket väl ännu icke nått
någon egentlig höjd, ehuru rätt vackra försök dock
förekommit; utan är det åt utlandet vi måste rikta
vår uppmärksamhet, så snart frågan är om någonting
framstående inom
denna branche. Också erinra vi derom, att de färgtryck
vi tilldelat tidskriftens läsare varit utförda
vid det berömda Reiffensteinska konstinstitutet i
Wien. Och som ett bidrag till denna nya konsts –
färgtryckets – unga historia torde få antecknas, att
Svenska Familj-Journalen varit den som inom Sverige
först gifvit en större spridning af oljefärgstryckets
alster hos en för vårt land ovanligt talrik publik.

Men vi hafva försökt gå ytterligare framåt på
den af oss beträdda banan genom anordnandet af en
exposition af taflor från utlandets på både denna och
andra sidan Alperna förnämsta atelierer, och denna
exposition, som vi redan på annat ställe omtalat,
utgörande omkring ett fjerdedels tusende taflor, tro
vi skall på det kraftigaste sätt verka i det afsedda
syftet: en allmännare utbildning af skönhetssinnet,
hvilket åter i sin ordning fostrar och framkallar en
upphöjdare själsstämning, eller som det om en särskilt
konstart kommit att heta – "ädla känslor föder".

illustration placeholder

Hund som apporterar.

Efter en oljemålning af Deikert.

Ordinarie premie till tidskriftens abonnenter under 1872.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:28:05 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1872/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free