- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
89

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEMOKRATINS ANDLIGA GRUND

frukten av två årtusendens
medvetna strävanden, ofta med livet som
insats. Men den vilar på den
mänskliga naturens osäkra grund och är
till väsentlig del en
sublimerings-produkt, ett till synes orimligt
försök att tämja den mänskliga
naturens animala energi, och därför kan
den i längden endast bestå genom
att — som det ofta sagts — dagligen
erövras på nytt. Som skydd mot de
ständigt på lur liggande destruktiva
krafterna har mänskligheten sökt
mura en säker grund av absoluta
och kategoriska andliga värden av
normer och ideal. Genom
uppfostran tvingades så varje ny
generation in i dessa förpliktande
normers strömfåra, och vi trodde, att
det skulle lyckas att tämja
barbariets eruptiva krafter. Men det
begicks ett ödesdigert misstag:
kulturen i betydelsen av vissa absoluta
värden som normer för handlandet
blev till sist något så självklart, att
vi glömde bort, varpå den ytterst
vilar. Kulturen och demokratin
urvattnades till något, som helt
enkelt finns där som luften och
vattnet omkring oss. Den blev till
något, som tänktes bestå oberoende av
vår kamp och vilja, ett värde som
antogs kunna fortleva, utan att vi
varken intellektuellt eller
känslomässigt behövde förstå dess
verkliga underlag. Just i detta
förbiseende av att allt ordnat samhällsliv
måste bygga på andliga realiteters
grund, har vi den viktigaste
orsaken till felbedömningen av
diktaturerna. De allenast, som klart
insett, att kultur och demokrati vilar
på en etisk bas, på sanning, frihet,

objektiv rätt, respekt för
människovärde, bildning, har logiskt
förutsett det blodiga dramat.

På ett par områden kommer
denna demokratins undervärdering
av sin egen grund klart till synes. I
läro-, uppslags- och andra böcker,
där demokratins innebörd
behandlas, möter man sällan eller aldrig
annat än en rent politisk definition
på demokratin, såsom allmän
rösträtt, folkvald regering och riksdag,
medborgerliga fri- och rättigheter
etc. Detta torde vara den allmänna
uppfattningen om demoleratins
innebörd, och dock är den grovt
ytlig. Ty ur en sådan rent
intellektuell och politisk syn på
demokratin kan inte växa fram den
flammande tro på demokratin, den där
kan bjuda diktaturandans religiösa
trosglöd spetsen. Därför måste vår
demokratiska åskådning fördjupas
till livssyn, som förmår tränga ned
i vårt känslo- och trosliv. Djupare
än någon har Thomas Mann under
landsflykten tänkt igenom dessa
problem. "Varje definition på
demokratin’ , skriver han, "är
otillräcklig — otillräcklig för tron på
demokratin — så länge den bara
håller sig till det tekniskt-politiska.
Det är otillräckligt att definiera den
demokratiska principen som
majoritetsprincip. Man måste gripa
högre och ta sikte på helheten. Man
måste definiera demokratin som
den stats- och samhällsform, som
mer än varje annan dylik
inspireras ur känslan av och medvetandet
om människans värdighet. Ty
demokratin är religiös genom sin akt-

89

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free