- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
171

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BILD OCH BILDNING

lös, om icke den av ögat uppfattade
bilden varit i begynnelsen. Och
innan ur-stamfadern förstod att
uttrycka sig pantomimiskt, fanns det
sedda, fanns bilden. Bilden eller
uppfattandet av bilden är väl (näst
beröringskänseln, uppfattande av
temperaturen och lukten) den
ursprungliga föregångaren till det
komplicerade begrepp, som avses
med orden förstånd och intelligens.
Så småningom blev som bekant
synen och hörseln de mest eller i
varje fall sinnrikast utvecklade
organen för mänsklig uppfattning. Det
är känt att av dessa två är nu
synen vårt mest effektiva sinne.
Synen ger genomsnittsmänniskan den
starkaste sensationen. Det visuella
minnet är dominerande, fastän tätt
följt av det akustiska och det
motoriska. Därför har bilden större
förmåga än ordet att på ett direkt sätt
låta oss förstå ett sammanhang —
"en bild säger mera än tusen ord"
— och dessutom ger bilden oss i
många fall möjlighet att dikta
själva i högre grad än en genomtänkt
tryckt eller muntlig beskrivning.

Den moderna
reproduktionstekniken har givit bilden samma
möjligheter till spridning som
tidigare förbehölls ordet. Här har vi
att söka förklaringen till de s.k.
bildtidningarnas eller
-tidskrifternas uppkomst och hastiga
blomstring. Förutsättningarna för deras
spridning fanns hos människorna,
långt innan tekniken tillät den. Vi
kan också se orsaken till de
tecknade seriernas av typen Karl-Alfred
stora popularitet i detta ljus. Man

har på ledande kulturhåll vädrat
en fara häri, en fördlimnings- och
förslappningsprocedur. Folk slutar
att läsa, säger man, när man får
reda på bildtidningarnas
upplagesiffror och erfar hur populär Kalle
Anka eller Gyllenbom eller
Aftonbladets Annika är. Man begår då
två felslut. För det första är det
skrivna ordet i och för sig icke
något förmer än bilden i och för sig.
Vi har kommit överens om, att
bokstäverna eller det tryckta (skrivna)
ordet t.o.m. är ett surrogat för
direkt kontakt eller bild. För det
andra har den moderna
reproduktionstekniken icke förmått att
minska antalet läsande. Den har
snarare dragit in en hop icke läsande
individer i kultursammanhanget,
låt vara ännu icke i dess högsta
yttringar, den har ökat de
"uppfattan-des" antal.

Gäller det att lära har
åskådningsundervisningen sina givna
företräden framför beskrivningen
med bokstäver och ord, det är
omvittnat av varje pedagog.
Åskådningsundervisning pius personlig
kontakt mellan läraren och
eleverna ger mera än en inpluggad läxa
ur en lärobok, som är överlägsen
endast i ett avseende, nämligen när
det gäller att lära in utantill-läxor.
Men även här har det tryckta ordet
delvis visat sig underlägset den
moderna reproduktionen av ljudet.
Det syftas på de ypperliga
grammofonkurser för inlärande av
främmande språk, som sedan några år
finns tillgängliga och som fått en
välförtjänt spridning.
Grammofonskivan förmedlar ordet på ett sätt

171

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free