- Project Runeberg -  Framställning af de förnämsta Esthetiska Systemerna / Andra Delen. Vischers system /
15

(1869) [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Det enkelt sköna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det enkelt sköna. « 15

nerna widgar sig personligheten till en total-petioti, hwilken ge-
nom de enskildas förenade werksamhet werkliggör andens wä-
scntliga, sedliga ändamål. Jden, som på de föregående grader-
na war lika med slägte, winner här sin sanna betydelse, och
ideer heta nu de stora, i rörelse fäktande sedliga magternaz dock
anser Vischer, att äfwen på dem benämningen "slägte" kan an-
wändas, emedan de förwerkliga sig genom de särskilda stånden
och de enskilda personerna, liksom slägtet genom sina arter och
individer. Liksom på missa punkter naturen och det sköna icke,
öfwerensstämde, så att wissa i sig berättigade och fulländade
naturformer dock ur skönhetens synpunkt stodo lågt eller woro
förkastliga; så skilja sig äfwen skönheten och den sedliga iden,
och wissa områden af den senares gebit, såsom den abstrakta
rätten och moralen, kunna endast wilkorligt bilda innehållet i
det sköna. , « «
Hwarje ide år en enhet af momentet-, och ju högre iden är,
desto rikare och bestämdare framträda dessa momentet såsom kret-
« sar i en krets, i det att den högre i sig upptager de underord-
nade idöernas innehåll. Då nu iden i sin högsta form har
framstält sig som det werkliggörande sedliga ändamålet, så är
det sköna till sitt innehåll identiskt med det goda, och alla
de öfriga sfererna, till och med naturen, kunna betraktas såsom
underordnade det godas begrepp, ty naturen dels antyder den
blifwande personligheten, dels står hon i sin enkla gedigna be-
stämdhetvsom en förebild för den fullt utbildade personligheten
J sammanhang med det goda förtjenar äfwen att betraktas en
sfer, hwars hela betydelse år att wara en förutsättning och ett
underlag för-det goda, nemligen den yttre ändamålsenlig-
hetens rike, hwarest menniskan tillfredsställer de behof, hwilka
höra till hennes sinlighet, och hwilkas fyllande år en förutsätt-
ning för utförandet af hennes högre andliga ändamål; sådana
äro behofwen af föda, beklädnad, med ett ordlallt, som faller
under benämningen: "det jordiskt goda«. Då denna sser saknar "
all egen sjelfständighet och endast är till för ett annat, så kan
den icke egentligen bilda innehållet i ett skönt werk. Dock kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:43:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fornamesth/2/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free