Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Det natursköna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det natur-sköna 155
är till sitt inre bunden wid kyrkan. Uti korstågen, medeltidens
stora fantastiska bedrift, förena sig stat och kyrka; detta skådespel
winner ökadt intresse derigenom, att Muhamedanismen, en ny
glänsande form af det orientaliska lifwet, uppträder som wester-
landets motståndare. Genom den nya inre glöd, som tändes,
genom den innerliga wekhet, som arbetar sig fram i räheten,
genom kärlekens och ärans inflytande förändras lifwets yttre
former; de westerländsta folkens bildning stiger genom deras be-
röring med hivar-andra, grekisk och orientalisk prakt jemte en och
annats rest af den antika lifsformen smycka det nu sig fullt
utbildande riddarrväseudet, ett herrligt esthetiskt ämne.
Medeltidens upplösning inträder med sträfwandet att i
ett allmänt helt förena de splittrade individerna. Denna rörelse
fortgår i twenne rigtningar: en nedifrån uppåt och en uppifrån
nedåt. Wi se först detta sträfwande efter sammanslutning och
förbrödring uti tiddarwäsendet och riddarordnarna, i det idoga,
modiga, republikanskt sig ntbildaude borgerliga lifwet istäderna,
i städernas inbördes förbund och slutligen i boudeupproren. Ä
andra sidan se tvi samma symptom i den sig bildande, allomfat-
tande monarkista enheten: en herskande monark öfwerwäldigar
under blodiga strider — hwarunder nya former af det onda
utweckla sig — de andra herskarne, de mägtiga kronovasallerna,
nedsätter dem till ett stånd i staten och tager i sin hand ge-
nomförandet af det allmänna thdwig xl i Frankrike, striden
emellan röda och hwita rosen i England). —- Jnom kyrkan her-
skade redan förut sträng monarkisk enhet; den blir nu allt mera
werldslig och o.sedlig, och det allmänna momentet wisak sig werk-
samt i ordnar, i kyrkomöten, nnder det att den fria subjektivi-
teten uttalar sig i sektbildningar och reformera-ide individer. Det
allmänna tager äfwen tantens form, blir wetenskap; universite-
terna blifwa andliga republiker, och den nylifwade kännedomen
om antiken wisar för det sönderslitna westerlandet den förlorade
bilden af de gamles objektiva lif; man lär sig ånyo känna obrutna
menniskor; positiv sedlighet. «— J den af allt detta orsakade all-
männa upplösning och jäsning uppkommer en ny, ytterst brokig
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>