Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Det natursköna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
156 - Det naturstöna.
werld af former; vklädedrägtens förr undanstylda gernianiskatbes
ståndsdelar frigöra sig och derur ntwecklar sig en godtycklig mång-
fald af former, hwilka blifwa modernas källa. "Derjemte in-
gripa nya uppfinningar idenna regellösa werld och lägga grund
till abstrakta former, fastän de i början ännu unna fpelrum åt det
individuella elementet; sådana äro inom krigswäfeudet krutet och»
införandet af besoldade härar. Bokiryckerikonsten werkade i esthe-
tifkt hänseende endast förstörande.
Z. Den nya tidens uppgift år att försona antikens och.
medeltidens principer, eller med andra ord, att ur klar insigt
göra sann frihet till en werklighet. Man kan här åtskilja twå
sidor: ett bildnings-förhållande och ett statsförhållande· Ä ena
sidan, att subjektet rätt ingår i sig sjelft och rätt införesiobjek-
tiviteten, å andra, att individen blir fatt som lefwande medlem
af en förnuftig och garanterad organism. Bådadera har hittills
endast skett ofullkomligt. Subjektet, fritt i sitt inre, har ingen
fann objektivitet; det allmänna herskar, men öfwer liflösa indi-
vider. Alla former blifwa så småningom abstraktaoch oesthetiska,
inom det ändamålsenligas och angenämas sser blir hwarje nytt ,
steg framåt i kultur ett steg tillbaka i stöuhet, och först lösan-
det af uppgiften lofwar en gynnsam förändring äfwen inom
detta gebit. -
Det första symptom« till brytning med medeltiden war
reformationen. Den war ett werk af tyskarna; historien ryc-
ker nemligen nu högre upp mot norden, under det att de katolskt-
romanista folken, utom fransmännen, träda efter ett fort, ett sista
uppblomrnande bort från skådeplatsen. Medeltidens kyrka restau-
« rerar sig, utwecklar en ny, men själlös prakt samt framalstrar
nya fpöklika former af det onda för att kunna göra motstånd
mot tidens framåtskridande: kättarförföljelserna, inqvisitionen,
jesuiterna. —- Reformationen som sådan år icke omedelbart ett
esthetiskt stoff, dertill är hon för osinlig, är endast andens inre
samling och befrielse-; hon tillochmed förstör bestående efthetiska
former dels i gudstjensten, dels genom en ensidig innerlighet
och strid mot sinligheten. Weil innehåller hon frön till ett bättre,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>