Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Målarekonsten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
268 Mälarekonsten.
b. De enskilda momenrerna.1) Wi hafwa att härun-
der betrakta denna konsts yttre bestämningar, det konstnärliga
förfarandet, styllagen och kompositionen.
De yttre beståmningarne. Bland dem se wi först på
materialet, hwilket här söndrar sig i twå sidor: ytan, hwarpå,
och medlet,’ hwarmed man framställer. Ytan är antingen den
af arkitekturen lemnade wäggen eller en för måleriets konstan-
damål färfkildt beredd yta af trä eller af tvåf. En på wäg-
gen utförd målning angifwer, att den skall wara waraktig, lik-
som wäggen fjelf synes fast och waraktigz ytans utsträckning för-
anleder en rikare komposition, och emedan målningen gemenligen
är anbringad på ytterwåggen, så får den derigenom en karakter
af offentlighet; allt sammanlagdt gör, att wäggmålningen får
en monumental karakter, ehuru en sådan är för måleriet i
mindre mån egen, än för de båda andra bildande konsterna.
. Deremot har målningen på en sjelfständig yta, "ftafflibilden",
en mera huslig och förtrolig karakter, ehuru äswen den kan ut-
widgas och synas storartad. Medlet, hwarmed framställningen
sker, består i sönderrifva, upplösta, flytande färger,hwilka6 olika
beskaffenhet står i lika innerligt sammanhang med stylens inre
wäsende, som med de olika ytorna. Fårgernas bindemedel
äro af olika slag. De feta oljefärgerna medföra en fullare
lifswärma; de wattenaktiga werka kallare. Detta harmonierar
med de ytor, på hwilka de anwända6; ty det feta kan ej upp-
tagas af murytan, hwilken liksom wattenfärgen gör en kylig
weckan; deremot kunna träd och wäf, hwilka i sig göra en war-—
mare werkan, upptaga oljan. Andra sätt att förfara äro må-
’) J skulpturen indelades dessa i de yttre och inre bestämningarne,
emedan ber det yttre genom sin fasta, handgripliga natur roar liksom en
wall, ywilken måste öfwerstigas, innan man kunde blicka in uti det inre.
Här åter ärv de yttre beståmningarne mycket omedelbarare en utstrålning
af det inre. Det inskjutes hår emellan de yttre beståmningarnesoch läran
om stylen ett moment, som icke hade något egentligen motswarande inom
skulpturen, nemligen det konstnärliga förfarandet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>