- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tiende Bind /
471

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Literære Indtryk - III. Pusjkin. Poesiens Frigørelse. Hans Levned og Digtning. Pusjkin og Byron. — Lermontov. Hans Liv og Karakter. Hans Digtning og Pusjkins - IV. Den nationale Ejendommelighed. Lillerusserne Gogol og Sjevtsjenko. Gogols Satire og Genialitet. Hans Undergang. — Sjevtsjenkos Lidelseshistorie og Poesi. — Reformatorerne Herzen og Tsjernisjevski. Herzen og Bjelinski. Herzen skaber en offenlig Mening. Tsjernisjevskis Fængsling og Dom. Hans Skæbne og Ideer. Det typisk Russiske i hans Hovedværk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Indtryk fra Rusland
471

Poesi, Natur og Mennesker gennemtrakne med en vild,
heroisk Stemning, belyste af ungdommelig Trods som af
Lyn i Lyn. Ingen skildrer henrivende som Lermontov en
ung tjerkessisk Fyrstes ensomme Ridt ad Kaukasus’s
Bjergstier. Ingen -har som han malt et Slag mellem
Kosakker og Tjerkesser. Pusjkins Slagmaleri i Poltava
er mægtigt og pompøst, .men er en Poets fantastiske
Genopbyggelse af en Fortid. I Lermontovs Valerik
er hvert mindste Træk oplevet, set, saa slaaende
sandt, saa beundringsværdigt gengivet, at ingen anden
Digtning bringer os ham nærmere. Man ser ham for sig,
som han ligger der, før Slaget begynder, med den hvide
Teltlejr udstrakt for sit Øje, medens Kosakheste,
smaa og magre, staar med hængende Hoved ved hans
Side. Man føler Solen brænde, skimter Kosakposterne
to og to i det Fjerne, hører de første Kugler og
de første Raab. Og jo mere indtrængende man lærer
Lermontov at kende som Menneske og som Skildrer,
des kærere faar man ham.

Det er sindbilledligt, at hans Liv var en Række af
Tilsidesættelser og Forvisninger i det Land, hvor,
som han selv etsteds har sagt, Ingen kommer frem uden
de, som gaar tilbage. Hans Poesi virker ved dens
stærke personlige Oprindelighed. Han begyndte som
alle russiske Forfattere under fremmed Paavirkning,
nærmest af tysk Rædselsromantik - et Arbejde fra
hans Ynglingetid fører den tyske Titel Menschen und
Leidenschaften - senere saa han, som de saratidige
Polakker og Pusjkin, op til Byron som til Tidsalderens
store Digter, men skønt han dør saa pur ung, yngre
endog end Shelley, staar hans mandige og stolte Aasyn
med rene og tydelige Træk for os.

Han var for opfyldt af sig selv og sit Eget til
at kunne udfolde det brede Rusland for vort Blik,
han var en revolutionær Romantiker, men Romantiker
alligevel. Kort efter ham eller samtidigt med ham
begyndte nye Retninger at gøre sig gældende i Ruslands
Literatur og Aandsliv, Retninger, der skulde afløse
Pusjkins og hans.

IV

Med Gogol kom et nyt Pust til Europa fra Rusland.
Hos ham ophørte Digteren at skildre sig
selv. Han gik helt op i

sit Æmne, og Læseren modtog ikke mere Indtrykket af
en Ver-

30*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:17:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/10/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free