- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
170

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170 Den franske Æstetik i
vore Dage

II

Kaster vi nu efter denne kortfattede Skitse af
forskellige Methode-Standpunkter Blikket paa
Taines literærh’losofiske og kunstvidenskabelige
Fremgangsmaade, da har vi Midlerne til en let og
hurtig Retledning i Hænde.

Udgangspunktet for Metoden, siger Taine, bestaar i
den Erkendelse, at et Kunstværk ikke staar alene,
og følgelig i Op-søgen af den Helhed, hvoraf det
afhænger, og som forklarer det. Man vil her straks
ved dette første Punktum bemærke, at den i streng
Forstand æstetiske Betragtningsmaade end ikke kommer
paa Tale, at det relativt Frigjorte og Uafhængige,
som netop er Kunstværkets Kende, foreløbigt aldeles
lades ude af Betragtning. Det første Skridt bestaar
da nu i Forstaaelsen af, at Kunstværket, det være
en Statue eller en Bog, tilhører det Hele, som
Indbegrebet af Kunstnerens samlede Værker udgør. Taine
udvikler, at, som bekendt, udviser en Kunstners
forskellige Frembringelser stor Familielighed; enhver
frembringende Aand har sin Stil, sin Ejendommelighed,
der er saa udpræget, at en Kender, der betragter
hans Værk, vil kunne bestemme ikke alene, hvem der
er Værkets Ophav, men endog paa hvad Udviklingstrin,
i hvilket Tidsafsnit Kunstneren har udført det. Her
har vi altsaa den første, nærmeste Helhed, til hvilken
Værket hører hen.

Det næste Skridt bestaar i den Indsigt, at heller ikke
Kunstneren selv med Summen af sine Frembringelser
staar alene; men at han tilhører et Hele, der er
større end han selv, Indbegrebet af den Skole eller
Familie af Kunstnere fra samme Land og samme Tid,
som han tilhører. Saaledes staar f. Eks. rundt om
Shakespeare og Rubens, der ved første Øjekast synes
himmelfaldne, en Gruppe af Kunstnere, som har arbejdet
i samme Stil og samme Aand.

Dog, der er endnu et tredje Skridt at gøre. Denne
Kunstnerfamilie er selv indbefattet i et større Hele,
den Verden, som omgiver den, og hvis Smag stemmer med
dens. Den sædelige og aandelige Tilstand er den samme
hos Kunstnerne og hos Folket. I alle væsenlige Punkter
i deres Liv har disse været deres Publikums Lige. De
har havt samme Vaner, Forestillinger, Overbevisninger,
været af samme Stamme, havt samme Opdragelse,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free