Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mennesker - Riccardo Ripamonti
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
266 Riccardo
Ripamonti
nøgen Ynglingeskikkelse, der holder en stor Lerkrukke
i begge Hænder og helder den til Siden, saaledes
i Skiveskydningen, en ung nøgen, siddende Mand med
Geværet i den højre udstrakte Haand og Skiven i den
venstre, saaledes i hans CaUgula, kvindeligt dansende
paa Arenaen med en Trefork i Haanden, Slangering
om Armen, smuk i hver Bevægelse, om end stemplet af
Billedhuggerens Foragt.
Men det er ikke i disse Arbejder, at hans Væsen træder
frem; det er I de strenge og barske Værker. Tildels
i Tubal-cam, der er vildere, primitivere end
Vilhelm Bissens. Ripamonti har villet fremstille
den uciviiiserede geniale Opfinder, der skaber
Civilisation; han staar der med Stenøksen i sin højre
Haand og den første Hakke i sin venstre, undrende
over sit Værk nu, da det er færdigt, idet han har
stukket en kraftig Gren ind i Hullet mellem Hakkens
Blade. Langt ejendommeligere er Ripamonti i Kain, en
mægtig, halvt abeagtig Skikkelse, skummel, elendig,
hæslig i sin symmetriske Stilling med de hængende Arme
og Fingre, fra hvilke Broderblodet formelig synes at
dryppe.
Dog det første egentlige Gennembrud af Ripamontis
Geni turde foreligge i Gruppen Dies iræ (Vredens Dag),
denne Gruppe, der aflokkede den udmærkede italienske
Billedhugger Vela et Beundringsudraab over dens
dristige Linjers overorderjlige Nyhed. Gruppen
forestiller en Slave eller en romersk Gladiator,
der fra Galgen har nedskaaret Liget af sin Kamerat
eller Broder, kastet Legemet med Ansigtet opad over
sine Skuldre, og som nu skri-. der truende frem
med den Døde paa sin Ryg og med Kniven, hvormed
han overskår Rebet, i sin Højre. Her er det Yderste
opbudt af oprørsk Lidenskab under Modsætningernes
udtryks-fulde Antitese, og dog former Legemernes og
Lemmernes Sammenspil sig saadan, at Helheden fra alle
Sider er skøn.
Stor Opsigt har Ripamontis Kæmpestatue Borgia
vakt. Den forestiller Pave Alexander VI som gammel;
liggende nøgen, støttet paa den højre Arm; skaldet
og sløvet, men endnu med de smukke Ansigtstræk, som
Pinturrichio har portræteret; kraftigt bygget, dog
svækket af evindelige Udsvævelser, slap og lasket af
Vellevned. Det fedladne Bryst, de dybe Folder i den
slappe Bug, de bløde Muskler paa disse Arme og Ben,
svarer til det uværdige Udtryk i de griske Øjne og
omkring den en Gang smukke, nu fæle Mund med den
fremspringende og nedhængende Underlæbe.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>