Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Emigrantliteraturen - VIII. Fru de Staël, Delphine
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Fru de Stael
109
for den stillet omtrent som en Skoleduks i en ussel
Klasse; han maa atter og atter høre den gamle
Lektie om; det er nødvendigt for Fuksens Skyld,
som endnu ikke kan den og endnu mindre kan undvære
den. Samfundsdommen er fremdeles uansvarlig: medens
den Enkeltes Dom som saadan, altid til en vis Grad
maa være en Naturfrembringelse, er Samfundsdommen i
mange Tilfælde et Fabrikat, et Massefabrikat, leveret
af dem, hvis Fag det er at lave offenlig Mening,
og den Enkelte føler intet Ansvar ved at istemme
den. Medens det Naturlige vilde være, at den Enkelte
formede sig selv sine Anskuelser og Grundsætninger om
de højeste Ting, gav sig selv Love for sin Opførsel
og efter Evne søgte Sandheden med sin egen Hjerne,
forefinder Individet i det moderne Samfund først
en færdig Religion, i ethvert Land en forskellig,
dets Forældres, som længe før det selv tænker eller
føler religiøst bliver det indpodet; saaledes kvæles i
Spiren al religiøs Frembringelsesevne, eller kvæles
den ikke, saa ve den Enkelte! det er en Handske
kastet til Samfundet. Og paa samme Maade dræbes eller
hæmmes ved den færdige offenlige Moral og færdige
offenlige Mening i Flertallets Sind den moralske
Følelses Oprindelighed. Den Samfundsdom, der er et
Udslag af alle disse uselvstændige gudelige, sædelige
og selskabelige Indtryk, bliver nødvendigvis højst
ufuldkommen, ofte højst indskrænket, hyppigt grusom.
Fru de Stael maatte mere end andre Skribenter møde
Fordommene paa sin Vej og blive opmærksom paa dem:
hun var Protestant i et katolsk Land; hun nærede Samhu
med Kato-likerne, skønt opdraget i en protestantisk
Families Skød; hun var i Frankrig en Schweizerborgers
Datter og følte sig i Schweiz som Pariserinde; hun
var som sjælfuld og lidenskabelig Kvinde udsat for
Sammenstød med Samfundsomdømmet og som kvindelig
Forfatter, kvindeligt Snille allerede forud i
Forsvars- og Angrebsstilling mod en Samfundsorden,
der henviser Kvinden til Privatlivet. Men at hun
mere end nogen anden samtidig Forfatter kom til at
gennemskue de Fordomme, af hvilke hun var omgivet,
det beroede fortrinsvis paa at hun som politisk
Flygtning nødedes til at gennemrejse det ene fremmede
Land efter det andet, en Nødvendighed, hvoraf hun med
sit aarvaagne og lærelystne Sind tog Anledning til
at sammenligne de forskellige Folkeaander og deres
forskellige Forbilleder med hverandre.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>