Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - I. Romantikens Forberedelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Romantikens Forberedelse
213
heden eller af Flugt fra den. Flugten forberedes
ved Indflydelsen fra den genopdagede Antik, ved
Indtrykkene fra \Yinckelmanns Skrifter, Kampen ved
Paavirkning af Englands følsomt-tungsindige Digtere
(Young, Sterne) og af Franskmanden Rousseau, der æres
som den Naturens Forkynder, der efter Schillers Udtryk
«vil gøre de Kristne til Mennesker*.
Først og fremmest gælder det nu for os om at
efterspore hin Stjernes Oprindelse, det frie,
romantiske Jegs Tilblivelseshistorie. Tysklands
største Aander har alle staaet Fadder til dets
Fødsel.
Det moderne tyske Aandsliv blev grundlagt af
Lessing. Tankeklar, viljesstærk og udrustet med
en levende Drift til Virksomhed, som han var,
blev han paa alle Omraader, hvor han greb ind,
Reformator. Med fuld Bevidsthed om hvad han gjorde
oplyste og opdrog han det tyske Samfund. Hans Væsen
var mandig Selvstændighed og- rastløs Kamplyst. Hans
personlige Ideal, som det aabenbarer sig i hans
Liv og hans Værker, er den stolte Uafhængighed
og den lyse Menneskekærlighed, der overvinder alle
Religionsbekendelsernes Forskelle. Saaledes blev hans
Jeg, saa ensom han end stod i sin Tid, til en Lysets
Kilde. Han blev «den tyske Prosas Prometheus*. Hans
Stordaad var den, for alle følgende Tider at tidløse
den tyske Dannelse af Teologiens Svøb, som Luther
havde udløst den af Pavedømmets. Hans Liv og hans
Kritik var Handling, og Poesiens Væsen blev for ham
ogsaa Handling. Han fremstillede Mennesker, som
var bevægede af dramatisk Lidenskab. Han hævdede
i Modsætning til den teologiske Lære om Straf og
Belønning det at gøre det Gode for det Godes Skyld
som den højeste Sædelighed. Og Verdenshistorien
blev ham en Menneskeslægtens Opdragelse. Vel er
hos ham selve Ordet Opdragelse forsaavidt brugt i
Kraft af en Indrømmelse, som han vidste, at Læserne
ikke kunde forestille sig en Udvikling uden en
guddommelig Opdrager; men ligefuldt er Ideen om
den naturlige Udvikling ikke en Idé, med hvilken
han er fortrolig. Historien er for ham Oplysningens
Historie. Jeget er ham ikke Natur, men ren Aand.
I Grunden er det Bedste i hans Væsen den nu opdukkede
Gruppe af Romantikere fuldstændigt fremmed, mere
fremmed end hvilkensomhelst anden tysk Storheds Væsen,
Schillers end ikke undtaget. Da det imidlertid var
hans Lærlinge, Mænd som
Nicolai, Engel, Garve, Schiitz, der fra
Optysningsstandpimklet
14*
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>