- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjerde Bind /
237

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - II. Hölderlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holderlin
237

de mange Vidnesbyrd om et fromt Sindelag, der træder
frem i hans Breve, var han imidlertid i sine Digtninge
Hedning. Han holdt ikke af Præster og satte sig
stadigt mod sine Kæres Ønske, at han skulde blive
Gejstlig. I hans Empedokles findes denne betegnende
Replik af Helten til Præsten Hermokrates:

Du weisst es ja, ich håb es dir bedeutet,

Ich kenne dich und deine schlimme Zunft.

Und lange war’s ein Råthsel m ir, wie euch

In ihrem Runde duldet die Natur.

Ach, als ich noch ein Knabe war, da mied

Euch Allverderber schon mein frommes Herz,

Das unbestechbar, innig liebend hing

An Sonn’ und Aether und den Boten allen

Der grossen ferngeahndeten Natur;

Denn wohl håb ich’s gefiihlt in meiner Furcht,

Dass ihr des Herzens freie Gotterliebe

Bereden mochtet zu gemeinem Dienst,

Und dass ich’s treiben sollte so, wie ihr.

Hiirvveg! ich kann vor mir den Mann nicht sehn,

Der Gottliches wie ein Gewerbe treibt,

Sein Angesicht ist falsen und kalt und todt,

Wie seine Gotter sind.

Af den Fromladenhed, med hvilken de andre Romantikere
ender, der begyndte ganske anderledes fritænkersk
end Holderlin, findes der hos ham intet Spor. Dog er
hans Sværmeri for det gamle Grækenland ikke hedensk
som Goethe’s og Schiller’s. Der gaar igennem det en
Inderlighed, som er beslægtet med kristelig Andagt;
hans poetiske Bønner til Solen, til Jorden, til
«Fader Æter» er en Troendes Bønner, og naar han,
som i Empedokles behandler et rent hedensk Æmne,
gaar det ham som senere Kleist, da denne skriver sin
Amphitryon: den kristelige Legende skinner igennem
Behandlingsmaaden. Empedokles staar overfor sin Tids
Farisæere som Jesus overfor sit Lands. Empedokles
er som Jesus den store Profet, og den Tilbedelse,
hvorfor han er Genstand, saavel som hans frivillige
OfFerdød, vækker Stemninger, der har en fjern Lighed
med de kristeligt religiøse.

I fine, lette Omrids, ligesom udkastede af en
ren Aand, forekommer hos Holderlin Sindbilleder
og Stemninger, der i den romantiske Skole bliver
udviklede, overdrevne, karikerede eller simpelthen
tilbagekaldte.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/4/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free