- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjerde Bind /
324

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - X. Forhold til Kunsten og Naturen. Landskabet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

324 Tysklands romantiske
Skole

kraftig, nærende og velnæret ud? Det er
ganske vist ikke Ørkenens eller Oceanets eller
Schweizerlandskabets storladne Skønhed. Men skulde
denne Natur ikke have sin Poesi? hvem har en
Aftenstund opholdt sig i Parkerne ved Kew med deres
uhyre gamle Ege og har ikke følt sig stærkt fristet
til at give Alfedansen fra Skær-sommernatsdrømmen
eller De lystige Kvinder i Windsor disse Omgivelser
til Sceneri l Det var i disse Omgivelser, at
Shakespeare digtede dem. Man aner, med hvilke Øjne han
saa paa dette Landskab. - Med hvilke Øjne betragter
Tieck det?

«Endelig ønskede han - fortæller Kopke - at lære
England udenfor London at kende. Hvorhen kunde denne
Udflugt gaa, om ikke til Shakespeares Fødested? Han
tog først til Oxford. Men heller ikke Naturen
her kunde Tieck afvinde nogen Smag. Det var et
yppigt grønt, et herligt dyrket Land, hvorigennem
de kørte; men det var en lavet, tilskaaret Natur
[ingen Urpoesil], Oprindelighedens Karakter havde den
tabt. Den manglede Umiddelbarheden, hin Hellighed, som
han kaldte det, der tiltaler Gemyttet, og som saa ofte
havde rørt ham i Hjemmets fattige Egne. Ved Industrien
var den bleven berøvet sin digteriske Duft.»

Det er da altsaa klart, at der i den hjemlige
Natur maa have været Noget, der kom hans personlige
Aandsretning imøde. Den fantastiske Naturbetragtning
vilde ikke have naaet en saadan Højde netop i dette
Land, hvis der ikke i selve Naturen her var noget
Fantastisk. Tydeligt nok er den tyske Natur kommen
den fantastiske Betragter i Møde paa Halvvejen.

I første Bind af dette Værk blev det gennem en
Skildring af italiensk Natur paavist, af hvilken
uromantisk Art dennes højeste Skønhed er. Trods
Schwarzwald og trods Blocksbjerg kan den tyske Naturs
Skønhed heller ikke ligefrem kaldes fantastisk;
thi som Taine har sagt: alene Kunstens Skønhed er
fantastisk, Naturens er mere end fantastisk; det
Fantastiske eksisterer ikke udenfor vor menneskelige
Hjerne. Men Naturen kan frembyde Tilknytningspunkter
for en vis Art Fantasteri. Især maa man mærke, at
det ejendommelige tyske Landskab er uden Berøring med
Havet og mangler det vide befriende Pust, som Havet
giver. Disse Flod- og Bjerglandskaber har aldrig den
aabne frie Synskres, hvortil vi er vante.

Dog lad mig for ikke at udtrykke mig almindeligt
gaa lige løs paa selve den Natur, i hvilken Tieck
længst og stadigst levede, Egnen omkring Dresden,
det saakaldte sachsiske Schweiz.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/4/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free