Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Det unge Tyskland - XXVII. Den revolutionære Poesi - XXVIII. Den revolutionære Poesi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
648 Det unge
Tyskland
ning. Og altid gives der for de Tænkende i et Folk
paa samme Tid et andet Fædreland, et ikke anerkendt,
et fornegtet. I Nationalfarverne klæder det sig ikke,
og Nationalsangen istemmes ikke, hvor dets Nærhed
spores. Det er tilstede overalt, hvor der føles
og handles i den Aand, som var Landets 3’pperste
Mænds. Det hyldes af Folkets hele tænkende Ungdom. Den
menige Mand staar det nærmere end Landets officielle
Magthavere. Fremtiden tilhører alene det.
XXVIII
Der gaves [opadstræbende Aander, virkelige Digtere,
som [stod afsides fra Literaturens almindelige Bane
i disse Aar. Det var Mænd som den udmærkede sydtyske
Digter, Edaard Morike (født 1804), Schwaberskolens
sidste Ætling, der sprængte Skolens Begrænsning og som
Lyriker snarere er et Skud af Goethes Stamme: en Poet
af den lødigste Genialitet, Sjælelivets idylliske,
skelmske, sørgmodige Sanger, Forfatter til det evige
Digt Denk es, o Seele! Der var endvidere Mænd, som
de to nordtyske Digtere, Thurin-geren Otto Ludwig og
Ditmarskeren Friedrich Hebbel, de to kraft-fuldeste
Særlinge i den nyere tyske Literatur, begge fødte
i Aaret 1813, begge først udfoldende deres højst
forskelligartede Ejendommeligheder efter 1848,
to knortede Egestammer med rigt Løvværk, der staar
udenfor Skoven. Kun ét Særmærke har de faaet af den
Tid, hvori de var Ynglinge: den ejendommelige mørke
Trods, der er Grundlaget i begges Væsen. Mere deres
Eget er en Forening af Tungsind og Skarpsind under et
Hang til djærv Virkelighedstroskab. De indvarsler
en senere, upolitisk Tids Virkelighedsstudium
og Virkelighedskunst. Men de har ikke det fælles
Kendemærke for Digterne før Martsdagene: den lyse
Begejstring, Retningen udadtil mod det offenlige Liv
og mod gennemgribende Samfundsreform eller i Nødsfald
gennemført Omvæltning.
Dette Hang i Forening med den filosofiske Klarhed,
der stammer fra Hegels og Feuerbachs Skole er maaske
skarpest fremtrædende hos en Aand, hvis Værker med
Urette er gaaede en Smule i Glemme nutildags, hos en
med Ludwig og Hebbel jævnaldrende Digter, som døde
ung, kun 31 Aar gammel, og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>