- Project Runeberg -  Samlede verker / 3. Siesta, Victoria, I æventyrland (6. utg.) /
278

[MARC] Author: Knut Hamsun
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I æventyrland (1903) - XVII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278

nok et kostbart kar, dens sider var emaljert og indsat med
stener.

Tataren som selv er muhammedaner gir os endel oplysninger
som vi spør om.

Hvorfor reiser disse to så lang vei? De har jo også en hellig
grav i Bokhara.

Tataren spør kjøpmændene og får vite at ja, de har Ba-
haeddins grav. Men de har ikke profetens grav. Og de har
ikke Mekka og de har heller ikke berget Arafa.

Hvilken vei reiser de?

Over Konstantinopel til Damaskus hvor de vil slutte sig til
en karavane.

Var det ikke så at det var fortjenstfuldere å reise land-
veien? Det hadde jeg læst.

Profeten hadde ikke forbudt å reise sjøveien.

Hvor er De selv ifra? spør jeg tataren.

Jeg er fra Tiflis.

Hvor har De lært Bokharasproget?

Jeg har ikke været i Bokhara.

Men hvor har De lært Bokharasproget?

Jeg har ikke lært Bokharasproget. Jeg er fra Tiflis.

De taler jo de to kjøpmænds sprog?

Nei de taler mit. De er kjøpmænd, de har lært det. Og her
lægger han til med megen foragt: Jeg har ikke lært Bokhara-
sproget.

Men De har jo lært tysk? spør jeg og forstår ikke hans
tankegang.

Jeg kan også russisk og engelsk, svarer han stolt. Og det
viste sig at han kunde nogen engelske ord.

Det var vistnok en moderne tatar vi hadde for os. Han be-
handlet de to pilgrimer meget overlegent og lo da de blev be-
falet å trække støvlerne på igjen. Hvad som unægtelig for-
undret os noget var at han bar en moderne cylinderrevolver i
lommen. Han tok op denne revolver og viste pilgrimene den;
men vi hadde et indtryk av at det egentlig var os han vilde gjøre
sig til for. Han var en interessant mand å træffe han også.

Nu og da når toget stanset sprang de to pilgrimer ut av
kupeen og ned til en bestemt vogn i toget hvor de gav sig til
å indta stillinger: foroverlutet og opret og neiende med begge
hænder på brystet. Tataren forklarer os at emiren, khanen, av
Bokhara er med i toget, det er for ham de to står og skaper sig.

Selve emiren av Bokhara?

a.
Skulde han også til Medina?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 10 11:03:01 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hamsun/6-3/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free