- Project Runeberg -  Historisk tidskrift för Skåneland / Sjette bandet /
124

(1901-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förslappandet av lag och rätt och båda rikta sig härvid mot
stormännens våldsfärd [1].

En litterär källa har sannolikt även influerat på Saxos
berättelse om orsaken lill Erik Ejegods pilgrimsfärd till det
heliga landet. Den nära samtide Markus Skeggjason uppgiver
såsom orsaker till densamma, att »den tappre konungen
fick lust att helbrägda sina inre sår»; han ville »söka
frälsning för sin själ», »bereda sig för en härligare värld»
och »förvärva sig ett härligare liv i himlen» [2]. Sven Ågesen
säger, att »Erik Ejegod tog korset efter tidens högtidliga
sed» [3]. I motsats till dessa äldre källor och deras allmänna
pilgrimsmotiv berättar Saxo sägenartat omständligt, att Erik
Ejegod genom sin pilgrimsfärd ville sona en bestämd
handling. En harpospelare hade en gång genom den underbara
makten av sitt spel brakt konungen till vanvett och rasande
vildhet och han hade därunder dräpt fyra av sina egna
hirdmän [4]. Redan Vossius och efter honom Hans Gram
ha i denna berättelse sett en efterbildning av vad Plutarch
i sina Moralia berättar om Alexander den store och
harpospelaren Antigenides [5]. Berättelsens ursprung torde dock
även kunna sökas i en folksägen om musikens magiska
kraft. Nordiska paraleller till densamma träffas både i Saxos
eget verk, i isländska sagor och i folkvisor [6].

Saxos framställning av händelserna under Erik Ejegods
besök i Konstantinopel åter är i vissa delar frukten av en
kombination mellan traditionen från Markus Skeggjasons
lovkväde och en Erik Ejegods historia ovidkommande
traditionskrets. Markus Skeggjason berättar, att kejsaren
skänkte Erik Ejegod en dräkt, en halv läst guld och fjorton


[1] Saxo, 574, 603.
[2] Skjaldedigtningen A, 450. 15, 419.

[3] S. R. D. I, 58.
[4] Saxo, 606.
[5] Vossius, I., De poematum cantu et viribus rhytmi, 59. Meursius,
Historia Danica ed. Gram, 228.

[6] Müller-Velschow, Notæ uberiores, 326. Hans Olrik, Knud Lavards
Liv og Gærning, 41.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:10:19 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/htskanel/6/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free