- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
253

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Roman och drama - Teatertrupper - Utländska

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Rinaldini m. fl., ty det var från denna läsning, som de blivande
nyromantikerna under uppväxtåren hämtade de starkaste
intrycken.

*


Teatertrupper.



Vida mera intresserade man sig för dramat, särskilt
under den gustavianska tiden.

Utländska



Under storhetsperioden hade, om man frånser de svenska
studenternas korta verksamhet i Lejonkulan, den
dramatiska konsten inom huvudstaden uppburits blott av resande
teatertrupper, särskilt tyska. Deras tid var emellertid förbi.
Endast på 1720- och 1730-talen gästades Stockholm ännu
några gånger av tyska trupper, men sedan upphörde
alldeles dessa besök. Ett sällskap, som under ledning av
Seuerling kommit hit på 1740-talet, nödgades draga kring
i landsorten, där den förvärvade sig en viss ryktbarhet
för de löjligt usla representationerna och den
gammalmodiga repertoaren. I stället kom huvudstaden att äga
en nästan permanent fransk teater, som naturligtvis
kraftigt bidrog att befästa smaken för Frankrikes litteratur.
Den äldsta av dessa trupper anlände till Stockholm redan
1723, ställdes under konungens beskydd samt erhöll den
klingande titeln Académie royale de musique — det var
nämligen ett operasällskap. Det spelade i Bollhuset, men
företaget gick illa, och redan året därpå reste större delen
av truppen till Köpenhamn. Ledaren för företaget,
balettmästaren Landé, lyckades emellertid att från Brüssel 1725
rekrytera sällskapet, som sedan tyckes hava uppfört blott
komedier och även förlorade titeln “académie“. Som det
förefaller avlönades truppen av konungen eller drottningen,
men så pass hyggliga nöjen tilltalade troligen ganska litet
konung Fredriks smak, och omkring 1730 synes sällskapet
också hava upphört med sin verksamhet.

Strax efter sin ankomst till Sverige (1744) lät
emellertid Lovisa Ulrika anställa en ny fransk trupp, som
anlände hit på hösten följande år och som spelade dels
i Bollhuset, dels i en på Drottningholm uppförd teater.
Men även dess öden äro ganska okända. 1753

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free