- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
256

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Roman och drama - Trupper under Gustav III:s tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Trupper under Gustav III:s tid.



Under den senare delen av frihetstiden, efter olycksåret
1756, förefaller hennes intresse för dramatiken hava minskats.
Men med Gustav III besteg en teaterentusiast tronen.
Väl lät han, såsom nyss nämndes, avskeda den franska
truppen, men i stället skapade han vår första svenska
opera, vilken han för att giva den mera anseende kallade
“Kungl. musikaliska akademien för befordrande av
deklamation och musik“. För denna nyskapelse lyckades han
ock förvärva flera dugande krafter såsom sångerskan fru
Elisabeth Olin och tenorbarytonen Carl Stenborg, son till
den ovan omtalade aktören. Bollhuset reparerades grundligt,
och den 18 januari 1773 kunde denna svenska teater invigas
med Wellanders och konungens opera Thetis och Pelée
med musik av Uttini. Stockholm hade således två trupper:
den stora på kungl. operan i Bollhuset och den gamla
Stenborgska truppen, som 1773 ställts på ny fot och som
1780 övertogs av Petter Stenborgs son Carl, vilken
således kom att tillhöra bägge. Men därjämte fortsatte
sällskapsspektaklen inom hovkretsen, särskilt då hovet vistades
på Gripsholm, och detta intresse för teatern uppslukade så
konungens tid, att den franske ambassadören ansåg sig
böra göra föreställningar, vilka visserligen åstadkommo, att
konungen själv icke längre uppträdde i hjälterollerna, men
icke avkylde hans smak för teatern. Under året
1781—1782 fanns t. o. m. ett sällskap för dessa
hovföreställningar, “Förbättringssällskapet för svenska språket“, och
då och då uppfördes även talpjäser av truppen i
Bollhuset.

Emellertid hade detta 1782 så till vida blivit ledigt, att
operan flyttat till det nya praktfulla palats, som Gustav
III uppfört åt denna sin älsklingskonst. Den nya franska
trupp, som samtidigt inkallats, fick väl spela där några
kvällar i veckan, men under de övriga var teatern
obegagnad. En av denna tids många litteratörer, Ristell,
ingav då en begäran att få begagna Bollhuset för svenska
skådespel, tragedier och komedier, fick sin anhållan beviljad
och bildade en svensk trupp, som under namn av Svenska
Dramatiska Teatern 1787 började sin verksamhet. Året
därpå måste visserligen Ristell rymma för skuld, men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free