- Project Runeberg -  Idun : Praktisk veckotidning för qvinnan och hemmet / 1895 /
129

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17. 26 april 1895 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

r -
lall«
VINNAN t|
0AA-/
IF*
mmi
Stockholm, Iduns Tryckeri Aktiebolag.
N:r 17 (384) Fredagen den 26 april 1895. 8:de årg.
Prenumerationspris pr år:
Idun ensam................................... kr. 5: —
Iduns Modet., fjortondagsuppl. » 5: —
Iduns Modetidn., mänadsuppl. >3: —
Barngarderoben ........................... » 3: —
Byrå:
Klara Södra Kyrkog. 16, 1 tr.
Allm. telef. 6147.
Redaktör och utgifvare:
FRITHIOF HELLBERG.
Träffaa säkrast kl. 2—3.
Redaktionssekr. : J. Nordling.
Utglfningstid:
hvarje helgfri fredag.
Annonspris :
35 öre pr nonpareillerad.
För »Platssökande» o. »Lediga platser»
25 öre för hvarje påbörjadt tiotal stafv.
Utländska annons. 70 öre pr nonp.-rad.
................... ...................... ....... ...... —
Prenumeration sker å alla post-
anstalter i riket.
Lösnummerpris 15 öre
(lösn-.r endast för kompletteringar.)
Från årets »salonger».
etvar entid, dåkonst-
9t^ verk af ett fruntim-
a. mer väckte förvå-
ning. Såsom något märk-
värdigt anfördes, att An-
gelika Kaufmann i förra
århundradet täflade med
manliga konstnärer i att
måla utmärkta porträtt.
Länge betraktades ock-
så i vårt århundrade
Kosa Bonheur som ett
sällsynt undantag, men
då hon först hade ska-
pat sig ett europeiskt
namn, nämndes Amalia
Lindegren redan länge
hos oss som en fram-
stående konstnärinna,
och i hennes spår har
ett icke ringa antal
svenska kvinnor under
de senare årtiondena
vandrat fram mot kon-
stens mål.
Hvar en utställning
af konstverk uppstår,
Annas numera alltid ar-
beten af kvinnliga konst-
idkare, och de täfla ej
blott sinsemellan, utan
äfven med de manliga
utställarne. Det är ic-
ke alla målarinnor och
skulptriser, som hinna
målet, men målare och
skulptörer komma ej
heller alltidj dit. Med
äro de svenska konst-
närinnorna, så, snart det
gäller att visa nya al-
ster af svensk konst,
och med framgång för-
Clara Löfgren.
Gerda Kallstenius. Fanny Brate.
svara de sin plats, fast-
än den platsen alltid
anvisas dem af männen.
Själfva ha de ännu ej
rätt att bestämma något
öfver en utställnings an-
ordnande. I nämnden,
som dömer om de an-
mälda arbetena, ha de
ingenting att säga. En
kvinnlig medlem af ut-
ställningsjuryn fördra-
ges lika litet som en
kvinna i konstförenin-
gens styrelse eller in-
köpsnämnd. Där ha vi
således ännu det gam-
la »kvinnan tige i för-
samlingen».
Hon tiger undergifvet,
till dess männen anse
sig icke längre kunna
neka henne att ha ett
ord med i kamratlaget,
men under tiden arbe-
tar hon ihärdigt på sin
egen konstnärliga ut-
veckling och därmed äf-
ven på den fosterländ-
ska konstens i allmänhet.
Hennes bidrag till ut-
ställningarna öka otvif-
velaktigt dessas konst-
närliga betydelse.
Så är det äfven på
de utställningar, som i
år vittna om vår konsts
närvarande ståndpunkt
eller åtminstone om rikt-
ningen i våra konstnä-
rers sträfvanden, ty det
är svårt att afgöra om
det ena eller det andra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:37:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/idun/1895/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free