- Project Runeberg -  Idun : Praktisk veckotidning för qvinnan och hemmet / 1895 /
169

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 22. 31 maj 1895 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

• • ■ -
-X’ S’
■HI
i / P“l
R«!«
yiNNAN
pi«
im-
■Usd
I: r-\
Stockholm, Iduns Tryckeri Aktiebolag.
N:r 22 (389) Fredagen den 31 maj 1895. 8:de årg.
Prenumerationspris pr är:
Idun ensam...................................... kr. 5: —
Iduns Modet., fjortondagsuppl. * 5: —
Byrå:
Klara Södra Kyrkog. IS, 1 tr.
Alljp. telef. 6147.
Redaktör och utgifvare:
FRITHIOF HELLBERG.
Träffas säkrast kl. 2—3.
Redaktionssekr. : J. Nordling.
Utgifningstid:
hyarje helgfri fredag.
Annonspris :
35 öre pr nonpareillerad.
För »Platssökande» o. »Lediga platser»
25 öre för kvarje påbörjadt tiotal stafv.
Utländska annons. 70 öre pr nonp.-rad.
Iduns Modetidn., månadsuppl. » 3: —
Barngarderoben ............................. > 3: — Prenumeration sker å alla post-
anstalter i riket.
Lösnummerpris 15 öre
(lösn:r endast för kompletteringar )
Anna Norstedt.
t
m afbildandet af
liflösa föremål på
enporträttmålning
föga bidrager till
kännetecknandet af den
liorträtterade personen,
men väl på ett mindre
tillbörligt sätt rycker
uppmärksamheten från
det, som på en sådan
målning skulle vara det
enda viktiga, denmänsk-
liga karaktärens åter-
gifvande i anletsdragen,
torde sådana liflösa före-
mål likväl i och för sig
ofta vara värda att an-
vändas vid framställan-
de af konstnärliga färg-
och ljusverkningar. Sto-
ra mästare ha också
ägnat sin förmåga åt
dylika målningar. Hvad
fransmannen kallar na-
ture morte och tysken
benämner stilleben har
funnit förträffliga fram-
ställningar i äldre och
yngre tider, och i vårt
nationalmuseumserman
bland annat taflor af
de på sextonhundrata-
let verksamme hollän-
darne Willem van Aelst,
Godfried Schalken och
Abraham van Beijeren,
flamländaren Frans Sny-
ders, fransmannen J.
B. Oudry (de bägge
sistnämnda för öfrigt
djurmålare) m. fl., som
vittna om hvilken hög
ståndpunkt sådana mål-
’ Æ

Is-stJ
ningar kunna intaga
inom konsten.
Under detta århun-
drade är det isynner-
het fransmännen som
utmärkt sig i »nature
morte», t. ex. Philippe
Rousseau, hvilken dock
sällan skildrade den
naturen ensam, utan
vanligtvis i förening
med scener ur djur-
världen, ofta med ko-
misk anstrykning, un-
der det Blaise Desgoffe
har målat endast skå-
lar och fat, kannor af
metall eller glas, smyc-
ken, elfenbensfigurer m.
m. dylikt, och Vollon
behandlat ungefär sam-
ma Område samt många
andra gått i dessa mä-
stares fotspår eller sökt
bryta sig egna vägar
och i behandlingen af
liflösa föremål nedlagt
mycken personlig käns-
la samt åstadkommit
tilltalande färg- och
lj usverkan.
Hos oss ha icke mån-
ga odlat denna gren af
konsten. I vårt århun-
drade såg man, om man
undantager Aug. Jern-
bergs från Düsseldorf
hitsända stillebenstaflor,
just icke mycket annat
än Theodor Lunds döda
fåglar. Småningom bröt
dock en yngre och kraf-
tigare talang sin väg in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:37:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/idun/1895/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free