- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
195

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttiotalets författare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunnat undgå att beröras därav. Den negativa poesien har tagit den
positivas plats; man löser ej längre med de gamla romantiska
författarnas naivitet alla livets gåtor, man nöjer sig med att framställa
en konflikt och lämnar lösningen därav i samma hopplösa dunkel som
livet självt gör.» Vid sidan av Strindberg är sålunda fortfarande
Ibsen tydligen för henne mästaren — han ger henne uppenbarligen
impulsen till påståendet att litteraturen icke behöver lösa konflikterna.
Under intryck av att berättelsen snarare än dramat är den nya tidens
form övergår hon nu till novellen, som hon dock också under
sjuttiotalet odlat vid sidan av skådespelet. »Jag har skrivit två noveller i
vinter och håller på med den tredje», berättade hon i början av 1881.
»De äro väl näst Strindbergs Röda rummet de mest realistiska
arbeten som hittills sett ljuset i Sverige.» Man ser hur hon är besluten
att upptaga tävlan med den moderna svenska litteraturens huvudman.
Hennes novellsamling Ur livet, första samlingen, utkom 1882, och
denna gång hade hon, som förut framträtt anonymt, satt ut sitt eget
namn på titelbladet. Liksom Ibsen och Strindberg avslöjar hon
samhällets flärd, falskhet och humbug. Den aktade excellensen i En stor
man är morfinist och förskingrare (kort efter det novellen
publicerats följde den stora Henning Hamilton-skandalen som hon
förmodligen anat). I En bal i societeten förälskar sig den unga, oskyldiga
hjältinnan i en tjusande kapten, som visar sig vara en karaktärslös
Don Juan. I Doktorns hustru är det mannens fel att hustrun blivit
alkoholist. I Tvivel, vars manliga huvudperson är modellerad över
hennes ungdomshjälte Brand, ställer hon, utan att direkt taga parti
för någondera, kristendom och modern världsåskådning mot varandra.
Det moderna stockholmska societetslivet återges i novellerna klart,
exakt och nyktert, ofta uppenbarligen med användande av direkta
Modeller ur verkligheten, men man saknar den livgivande fantasien
och ett starkt temperament. Det nya i samlingen var emellertid icke
djärvare än att den mottogs med beröm av alla partier: »Idealister
och naturalister, Warburg och Wirsén enas härvidlag», konstaterade
hon själv. I verkligheten var hon emellertid redan nu djärvare än
av boken syntes. På släktingarnas inrådan hade hon nämligen för
att icke väcka de korrektas och konservativas ovilja ur den uteslutit
berättelsen Aurore Bunge, som hon dock intog i den följande
samlingen av Ur livet, som utkom 1883. Den handlade om en
stockholmsk firad och blaserad baldrottning, som under några stormiga
dygns vistelse på en öde ö med en fyr känner naturen i sig frigöras
från alla konventionella band och ger sig hän åt fyrvaktaren, som
hon älskar. Så snart hon återvänt till sin gamla omgivning få dock

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free