- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
155

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Sekteristisk koranutläggning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

155

för så vitt dessa förfalskningar röra läsarter, gripa
sig de schiᶜitiska uttolkarne tappert an med att
återställa den riktiga läsarten, väl att märka icke ex
conjectura utan med åberopande av imamernas
ofelbara auktoritet och med anspråk på ofelbar visshet.
Märkvärdigt nog göras emellertid icke dessa
förbättrade läsarter, som föregivas motsvara den äkta,
ursprungliga koranen, gällande i det liturgiska
bruket. Med erkännande av den ovan angivna
grundsatsen läser dock schiᶜiten sin koran med samma text
som sunniten. De föreslagna varianterna synas blott
vilja gälla som échantillions ur den av imamerna
jonpza. urtexten, som tillsvidare icke bör
användas i praktiskt bruk.

Denna värdesättning av varianterna framgår t. ex.
av följande berättelse vid förklaringen av Sura 45: 27
—28, där det heter om den yttersta domen:

Du ser varje folk ligga på sina knän; varje folk kallas
till sin bok; i dāg skall vedergāllas Eder, vad I haven gjort;
(28) denna Vår bök talar sanning mot Eder; Vi hava förvisso
upptecknat, vad I haven gjort.

Härtill påstås den store imamen AbūᶜAbdallāh
(Djaᶜfar al-Sādiq, den femte imamen av de tolv
efter vilken dessa också kallas djaᶜfarijja) hava
yttrat följande anmärkning: »Vår bok talar» — men
en bok kan ju icke tala och ej heller bringas att
tala. Det är alltså icke boken, som talar, utan
profeten talar genom boken. Gud har så uppenbarat
det: »Denne (profeten) talar genom vår bok (icke
kitābuna utan bi-kitābina) sanning till Eder.» Abū
Basīr, traditionens omedelbare referent, säger därpå
till imamen: »Men vi läsa ju icke så», vartill denne
genmäler: »Vid Gud, så har det genom Gabriel kommit
till profeten; men det hör till det i Guds bok, som
man förfalskat.» Alltså: Så har det blivit
uppenbarat, men vi läsa icke så. Det torde väl vara
typen för den praktiska behandlingen av de förbätt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free