- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
180

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Andet Kapitel. Kirkelige Historiebilleder og Enkeltfigurer - § 98. Nytestamentlige og kirkehistoriske Billedrækker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

180
Hyrder i Corregios berømte «Nat» i Dresden. De hellige
tre Konger s Tilbedelse har Benozze Gozzoli skildret for
træffeligt i Mediceernes Kapel i Palazza Kiccardi-Medici i
Florents, ligesom Mester Stephan i Kolner-Dombilledet (det er
at mærke, at Kongernes Antal ikke altid er tre, stundom fire,
i Katakomberne to. Deres Navne: Kasper [Jasper], Melchior
og JBalthazar har symbolsk Betydning.) Fremstillingen i
Templet, Omskjærelsen og Barnemordet i Bethlehem,
det sidste fortræffelig fremstillet af Guido Reni (Pinakotheket
i Bologna), Flugten til Ægypten (Adam Elzheimer) og
Jesus som tolv Aar gammel i Templet (Garofalo).
Til den anden Række hører Kristi Daab, Sansovinos
smukke Portalgruppe, Baptisteriet i Florents, Ad. Tidemands i
Trefoldighedskirken i Kristiania, Bryllupet i Kana af Paolo
V6I-0U686 (Louvre), Fristelsen og spredte Træk at Kristi Liv
som Lærer ogLæge, specielt Lazari Opvækkelse (Rembrandt).
Den største Rolle spiller Passionsbillederne. Forklarelsen
(Transfigurationen) har Rafael skildret i det vatikanske Galeri.
Den hellige Nadv ere viser os i Middelalderen Apostlerne sid
dende i Rækker ved et langt Bord og Kristus i Midten; tværs
over hans Skjød ligger Johannes. Judas sidder som for
sig selv ved Bordets Fremside. Med gribende Styrke og
dramatisk Liv skildres Nadverens tragiske Moment: «En af
Eder skal forraade mig», af Leonardo da Vinci i Refek
toriet i Klostret S. Maria della grazia i Milano. Kristus
fremstillet for Folket af Pilatus (Ecce homo) er af
bildet at Correggio i National Gallery i London, af Rem
brandt i en herlig Radering, og Kristus for Pilatus
af Munkaczy, Hudfletningen af Sebastiano del Piombo i
Kirken 8. Pietro in Montorio i Rom. Beslægtede med disse
Billeder er de saakaldte Misericordier, der fremstiller den
lidende Kristus 1 Situationer, der ikke direkte knytter sig til
nytestamentlige Beretninger, t. Ex. Albrecht Dtirers «Schmerzens
mann» o. 1. Korsets Opreisning at Rubens 1 Domen i
Antwerpen, Korsfæstelsen og Kristi Død 1 en Mangfoldig
hed at Kunstværker, i gribende Stilhed under Mørket at van
Dyck. De saakaldte Vesperbilleder skildrer «Aftenen» efter
Kristi Død, idet d6 viser os den døde Frelsers Legeme 1 tre
Momenter: Nedtagelsen at Korset, mægtigt skildret at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free