- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
43

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

43

Ingres är läijunge af David. Detsamma är
förhällandet med Sc/metz, nuvurande direktören för Franska
konstakademien i Rom. Af hans trenne arbeten i
Luxembourg, hvilka genom sina ämnen och det sätt, hvarpå dessa
äro framställda, tillhöra det slags högre genre, hvilken
vi karakteriserat hos Leopold Robert, äro "De bedjande
pilgrimerna" bäst. Om man också ej kan undertrycka en
viss missbelåtenhet dermed, att de äro komponerade i för
stor skala, så fröjda de likväl ögat med åtskilliga drag af
naiv natursanning, som i dylika framställningar är
nödvändig, såvida man ej skall förfalla till onatur.

Från den äldre skolan härstammar äfven Heim,
hvilken är en god kompositör med kraft och energi, såsom
han till fullo bevisat i sin stora bild ur Judarnes historia,
men äfVen fin karakterstecknare och flitig i utförandet,
såsom man ser af den med de gamle Holländarnes
noggranhet målade tafla, som föreställer "Carl X utdelande
belöningar åt konstnärerna vid 1820 års utställning". Hit
må vi också räkna Signol, hvilken dock i Luxembourg är
representerad på ett sådant sätt, att man om honom ej
kan bilda sig en bestämd föreställning. Hans enda tafla
i denna samling är den bekanta "Kristus och
äktenskaps-bry terskan", som, åtminstone hvad den senare angår, är
vackert komponerad, om man också ej kan gilla den
imperatoriska åtbörden hos Kristus och ej finner sig
uppvärmd af den något torra och kalla färgen.

Till denna krets höra äfven Court och Debay med
sina stora akademiska bilder, föreställande "Cæsars död"
och "Lucretias lik framstäldt för folket". Isynnerhet den
förre utmärker sig för god anordning, oaktadt karakteren
är något theatralisk, scenartad. Hit kunna vi äfVen räkna
Barrias, som följer akademiska grundsatser i sina
"Landsflyktiga under Tiberius".

En läijunge af Ingres är Gleyre, en målare med
mycken poesi, som vändt sig med sin talang till
framställning af ämnen ur fantasiens verld, i hvilka sjelfva
stämningen utgör hufvudsak. De äro ett slags lyriska färg-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstparis/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free