Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Romantikens Filosofi - a. Fichte, Schelling og Hegel
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
66 VI. Romantikens Filosofi:
os ved de Forelæsninger, Schellings Discipel holdt i Køben
havn 1902); men for Tænkningen var det en Tilbagegang.
Ogsaa_a W. F. Hegel (1770—1831), Romantikens Sy
stematiker, virkede en Tid i Jena. Efter Jenaslaget drog han
til Bayern og kom senere til Berlineruniversitetet, hvor han
grundlagde en talrig og indflydelsesrig filosofisk Skole.
Hverken Fichtes etiske Postulat eller Schellings Skuen
tilfredsstillede Hegel. Han stillede sig den Opgave at udvikle
de Tanker, der udtrykke Tilværelsens inderste Natur, saaledes
at de danne en Række, i hvilken hvert Led med Nødvendig
hed fører over til et andet. Ingen enkelt Tanke kan udtømme
Tilværelsen; enhver Tanke viser sig ved konsekvent Gennem
førelse at være begrænset, men fører netop ved at drives til
det Yderste over i en anden Tanke; forbindes nu disse to
Tanker, faa vi en højere Enhed, i hvilken de begge ere Led.
Men denne nye Tanke har selv sin Modsætning, sammen
med hvilken den danner en ny højere Enhed, og saaledes
fremdeles — en fremskridende Proces, stedse gennem Tre
heder. Dette er, hvad Hegel kalder den dialektiske Metode.
Men det er ikke blot i vor subjektive Tænken, Dialektiken
fremtræder. Der er ogsaa Dialektik i Tilværelsen. Udviklingen
skrider frem gennem Modsætninger og Overvindelse af Mod
sætninger. Saaledes udfoldes den organiske Spire under Vexel
virkning med Omverdenen, og i den fuldtudviklede Organisme
have vi den højere Enhed af hvad der var anlagt i Spiren,
og af Modsætningen til Omverdenen. Barndommens Umiddel
barhed naar gennem Ungdommens Tvivl og Strid til Mand
dommens Modenhed.
Selve Hegels System bestaar af tre Led. I den rene Lo
gik fremstilles Tankernes indre Forhold. I Naturfilosofien
træde ydre Forhold i Rum og Tid istedetfor de rene Tanke
forhold. Gennem denne Udvorteshed udvikler Tanken sig til
Aandsfilosofi, i hvilken Modsætningen mellem det Indre og
og det Ydre falder bort. I Kunst, Videnskab og Religion,
Aandslivets højeste Former, naar Tilværelsen sin Fuldendelse.
Og det er gennem alle disse Trin og Former den absolute
Verdensaand, der udfolder sig.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>