Kvinnorörelsens vinningar utåt.
Den målmedvetna kvinnorörelsens historia faller ej inom ramen för
denna skrift. Men som grundval för senare omdömen kräfves en kort
återblick på de väsentligaste resultat, rörelsen nått genom kampen för
kvinnans likställighet med mannen ifråga om ratten till
allmänbildning, till yrkesduglighet och arbete, liksom till samma
likställighet på familje- och medborgarrättens områden. Alla dessa
likställighetskraf erhöllo redan 1848 en kraftig -- och man-anklagande
-- motivering genom Amerikas kvinnor i deras Declaration of
Sentiments. Men ännu 1905 visar t. ex. programmet för
Tysklands Allgemeine Frauenvereine -- liksom både moderata och
radikala resolutioner vid kvinnomöten i olika land -- huru långt
Europa, och i flera fall äfven Amerika, är från önskemålen anno 1848.
Om det resignerade kvinnoordet: »intet kunna vi med rätt fordra af
lifvet annat än ett arbete och en plikt», vore sannt, då hade lifvet
redan rikligt beviljat kvinnan hennes fordran. Kvinnorörelsen -- och
arbetsgifvarnas fördel -- har för henne öppnat en mängd nya
arbetsområden utöfver dem, som för femtio år sedan voro de
för borgerliga kvinnor »anständiga»: lärarinnans, sällskapsdamens och
det att »gå frun tillhanda». Kvinnorörelsen - och männens växande
insikt om kvinnornas behof af allmänbildning och yrkesduglighet - har
skapat en mängd utbildningsanstalter. Men ifråga om rätten till arbete
blir det vunna ofta ganska obetydligt, så snart man definierar denna
rätt sålunda, att den bör öppna möjligheten till det arbete,
man bäst och helst kan utföra. Kvinnorna ha nu
t. ex. flerstädes rätt att aflägga samma examina som männen, men i
många fall ej rätt till de ämbeten, dessa examina öppna för
männen. Det manliga yrke, kvinnorna relativt lätt fått inträde i,
läkarens, är nu mycket utbredt i såväl Europa som Amerika. Att där den
första läkarinnan - på grund af sitt för en kvinna »oanständiga» yrke
- nekades bostad, låter nu som en saga. Öfverallt arbeta barnmorskor,
kvinnliga gymnaster, tandläkare, apotekare. I Amerika verka flera
kvinnliga präster och det låter äfven sagolikt, att den första af
dessa bokstafligen blef stenkastad! Också kvinnliga domare anställas i
Amerika. I Europa finnas mig veterligt inga sådana, ej heller
kvinnliga präster. Och dock vore prästinnan - särskildt för kvinnor
och ungdom - ofta en bättre själasörjare än prästen, liksom, för samma
kategorier, domarinnan i skarpblick och förståelse ofta torde öfvergå
domaren. Det kvinnor flerstädes tillgängliga advokatyrket utöfvas i
Europa ännu föga af kvinnor. Och dock borde kvinnan som advokat,
polis, fångvårdarinna kunna få en stor betydelse för sitt eget
kön, liksom för barn och ungdom af båda
könen. Men på alla områden, där den lefvande verkligheten infryses i
paragrafer, bli människor mer eller mindre misshandlade. Och eftersom
själfulla manliga jurister redan lida under denna erfarenhet, bör man
kanske i den kvinnliga känsligheten söka orsaken till att en bana, där
kvinnan kunde gagna oändligt, ännu föga lockat henne.
Dess flera äro de kvinnor, som ägnat sig åt den moderskallet
närmast liggande uppgiften, lärarinnans. Tyvärr har ej alltid
kallelsen utan äfven yrkets anseende afgjort valet. I denna stund
arbeta millioner kvinnor inom alla slags skolor, från Kindergarten
till yrkesskolan, från småbarnsskolan till goss-läroverket. Äfven vid
universiteten - i Europa dock ännu sällan - intaga kvinnor
lärostolar. Inom folkbildningsarbetet - som föreläsare,
bibliotekarier, ledare af aftonklubbar m. m. - äro kvinnor nitiskt
verksamma. Med hvarje årtionde hafva allt fler kvinnliga krafter
kommit till sin rätt inom områden, där det nu synes otroligt att
männen kunnat - och delvis ännu envisas - att hjälpa sig utan dem. Jag
menar alla med fångvårds- och förbättringsanstalter, skolor och
barnhem, fattig- och sjukvård, sundhets- och yrkesinspektion
sammanhängande styrelser och föreningar. Långsamt men säkert har
kvinnorörelsen här beredt plats åt samhällsmodern bredvid den, på
dessa områden ofta mycket tafatte, samhällsfadern. Ensamma - eller
tillika med män - hafva kvinnor organiserat mjölkdroppar och
barnkrubbor; hushållsskolor, barnbespisningar och folkkök; kliniker,
sanatorier,
skollofskolonier, hem för sjuka och
vanvårdade barn m. m. Så äfven en mängd hem för arbetande kvinnor,
ålderdomshem, räddningshem; anstalter för modersskydd, för
platsförmedling och rättshjälp. Ännu andra former af den sociala
hjälpen vore att nämna, former, hvilka stå medelbart om ej omedelbart
i samband med kvinnorörelsen. Stora kvinnliga agitatorer - som
t. ex. Harriet Beecher Stowe mot negerslafveriet, Josephine Butler mot
prostitutionen, Frances Willard mot rusdryckerna, Bertha v. Suttner
mot kriget hafva genom sin själsmakt satt stora skaror af människor i
rörelse.
Och dock, trots de oerhörda summor af tid, kraft och penningar, som
de sålunda danade föreningarna, inrättningarna och donationerna kosta,
är denna sociala hjälp endast samaritens olja och vin i samhällets
sår. Så länge röfvarhänder draga mödrar och barn in i fabrikerna; så
länge härarna kosta mångdubbelt mot skolorna; så länge städernas
bostadsförhållanden för många människor äro sämre än för husdjuren på
landet; så länge alkohol och syfilis märka de nya släktena - så länge
blir kvinnornas offervilja i stort sedt maktlös. Och det är denna
öfvertygelse, som kommit kvinnorna att omdana sitt sociala arbete från
en, ofta omdömeslös, »kristlig barmhärtighet» till ordnad välgörenhet
i syfte att förekomma nöd och underlätta själfhjälp. Men just under
denna välgörenhetens nya fas komma allt fler borgerliga kvinnor till
insikt om nödvändigheten af en samhällsomdaning i enlighet med de
socialistiska krafven. Ännu flera sluta sig till den kvinnliga
rösträttsrörelsen, mindre på grund af individuella
rättskraf, än på grund af förtviflan öfver det utsiktslösa
sociala arbete, till hvilket deras solidaritetskänsla dock drifver
dem. Ty utan rösträtt - detta erfara de dagligen - blir deras
hjälpande verksamhet ett såningsarbete i ett kärr.
En biprodukt af det sociala arbetet är att en mängd ensamma kvinnor
genom frivilligt socialt arbete fått ett lifsinnehåll, genom lönadt
socialt arbete ofta äfven ett lifsuppehälle och - i båda fallen -
under en verksamhet, där vissa kvinnliga egenskaper väl kunna göra sig
gällande.
Ja, just inom ofvannämnda verksamhetsområden, som så ofta bringa
nutidskvinnan i kontakt med lifvets finaste och ömtåligaste som med
dess gröfsta och hårdaste sidor; som ställa henne inför konflikter af
den säregnaste som af den allmänmänskligaste art, där har kvinnan
intet nytt att ge annat än sin moderlighet. Det vill
säga den omhuldande ömheten, det milda tålamodet, den glada
hjälpsamheten, det åt hvar särskild hänvända intresset, den fina och
snabba vibrationen vid kontakten med andras känslor, denna vibration,
som vi med ett annat ord kalla takt. Har en kvinna däremot aldrig ägt
- eller har hon intet kvar - af moderlighet, hemfaller hon åt den
opersonliga plikttroheten, den hårda formalismen, den torra
slentrianen, då blir allt ordande om den sociala
betydelsen af kvinnans inträde på det medicinska eller juridiska, det
prästerliga eller det sociala arbetets område ett tomt tal. På alla
dessa områden är en god man mycket värdefullare än en hård kvinna. Och
att äfven kvinnohänder kunna vara grofva, kvinnoögon kalla,
kvinnosjälar låga eller grymma - detta har redan många
lidande och brutna, sörjande och syndande, små och skyddslösa
erfarit. Skall kvinnan bevara sin öfverlägsenhet såsom den andras
lidanden lindrande, den andra omhuldande, för andras väl ordnande, då
måste hon ej allenast tillägna sig vissa allmänmänskliga egenskaper, i
hvilka mannen ännu ofta är henne öfverlägsen. Nej, hon måste äfven
omsorgsfullt bevara och stegra de bästa af de anlag, hennes kön vunnit
i och genom en hundratusenårig verksamhet såsom den hemdanande och
barnauppfödande hälften af mänskligheten.
Ehuru kvinnorörelsen i otaliga riktningar förgrenat och utsträckt
kvinnans sociala hjälpsamhet, har den dock ej för henne öppnat detta
område, där tidigare diakonissan - och ännu mycket tidigare nunnan -
verkat. Men det genom kvinnorörelsen nya är att allt fler fritt
stående, bildade kvinnor nu ägna sig åt
t. ex. barnavårdarinnans, sjuksköterskans och liknande kall, samt att
en allt allvarligare yrkesutbildning kräfves för yrken, dem kvinnor
tidigare ofta med syndig sorglöshet tillgripit.
*
Samtidigt med de borgerliga kvinnornas behof af nya arbetsområden
inträdde den utomordentligt snabba utveckling af samfärdsel och
handel, som medförde behofvet af nya arbetskrafter. Den kvinnliga
redbarheten, plikttroheten och ordningen - tyvärr också kvinnornas små
löneanspråk - gjorde såväl
staten som enskilda
arbetsgifvare villiga att, i ständigt större utsträckning, använda
kvinnor inom samfärdselns olika grenar - post, järnvägar, telegraf,
telefon - liksom för banker och kontor, i agenturer och bodar, som
sekreterare och stenografer m. m. I de fall, där hustru eller dotter
blifvit mannens eller fadrens biträde, erhålla ju dylika arbeten ett
personligt intresse. Och hvad kvinnoarbetet i denna form kan betyda
för nationalrikedomen ser man särskildt i Frankrike. Men i regeln
torde ingen djupare arbetsglädje ha lyst upp dagarna och åren för de
generationer af kvinnor, som i Europa redan grånat - i bästa fall
äfven pensionerats - på ofvannämnda arbetsfält. Alltjämt ser man dock
nya, friska ansikten luta sig öfver pulpeterna, för att på dessa
platser i sin ordning vissna.
Brist på mod eller medel afhåller nämligen ännu ofta den europeiska
kvinnan från själfständig affärsverksamhet. Och detta trots hennes
ständigt ökade frihet i yrkesval, trots lysande föredömen i fråga om
framgångsrika kvinnoföretag, t. ex. inom fotografiens, hotell-och
pensionatsväsendets, damtoalettens och liknande områden. I Amerika
däremot finnes intet manligt yrke - från slaktarens och skarprättarens
till tomtjobbarens och börsspelarens - som kvinnan ej utöfvat.
Men medan den äldre generationens kvinnor voro tacksamma endast de
lyckades erhålla »ett arbete och en plikt», huru enformiga och
slitande som helst, växer lyckligtvis den yngre generationens vilja
till ett glädjande arbete. Dels ensamma, dels
kooperativt börja kvinnor försöka sig på t. ex. den lilla industrien,
hemslöjden, handtverket, jordbruket eller någon
af dess binäringar. Och som yrkesskolor snabbt uppstå för att
tillmötesgå den på något område vaknande yrkeshågen, kan man hoppas
framgång för dessa ännu alltjämt få företagsamma. Ty yrkesbildning är
i vår tid det oeftergifliga villkoret för framgång. Alldeles särskildt
inom jordbruket, där äldre tiders kvinnor ofta lyckades utan andra
hjälpmedel än sin personliga duktighet och »bondpraktikan».
Som jag endast i andra hand känner Amerika, har jag ingen rätt till
bestämda omdömen om det nutida produktionssättets och handelslifvets
inverkan på kvinnans själslif. Hos de kvinnor, hvilka genom
affärslifvet lyckats bli rika, funne man troligen samma anti-kristliga
verkningar af detta lif, som det redan utöfvat på männen. I Amerika
hafva nyligen en del kvinnor och män försökt »lefva som Jesus i 14
dagar». Omdömet från de flesta i affärslifvet anställda blef, att de
antingen måste afstå från att gå i Jesu fotspår eller - säga upp sina
platser! Och som - med hänsyn till mängden af kvinnliga arbetsgifvare
i Amerika - många af dessa erfarenheter säkerligen blifvit gjorda
under kvinnliga chefer, saknar experimentet ej en viss betydelse för
omdömesbildningen i nyssnämnda afseende.
Kvinnosakskvinnornas ifver att åt kvinnan öppna alla mannens
arbetsområden - och ej allenast detta men äfven att bevisa att dessa
områden äro lika lämpliga för kvinnan som för mannen -
denna ifver har tyvärr haft den följden, att kvinnorörelsen riktat
mångfaldiga kvinnors anlag på orätt spår och
bundit stora summor af missbrukad kvinnokraft vid otacksamma eller
utslitande uppgifter.
Men å andra sidan, huru har icke kvinnorörelsen höjt kvinnoarbetet
genom att höja kompetenskrafven på flera områden och ansvarskänslan
inom alla! Huru har den icke ökat arbetshedern och
organisationsförmågan, utvecklat omdömet, eggat viljekraften och
stärkt modet! Den har väckt otaliga slumrande anlag, gifvit
rörelsefrihet åt otaliga bundna krafter. Och sålunda har den gjort
stora skaror af öfverklassens kvinnor - förut en jordens onyttiga
börda - till frambringande istället för endast förbrukande; till
själfförsörjande i stället för endast beroende; till lifsglada i
stället för endast lifströtta medlemmar af samhället.
*
Underklassens kvinnorörelse är socialistisk. Den har tilltagit i
omfattning och betydelse i samma mån som den kroppsarbetande kvinnan
lämnat jordbruket, husmodersarbetet och hustjänsten för industrien.
Äfven inom denna kvinnorörelse arbetas på tvänne riktlinjer. Det
äldre programmet är kvinnans fulla likaställande med mannen. Inom
»framtidsstaten» få båda könen samma arbetsplikt och samma
arbetsskydd, och barnen fostras i statsanstalter.
Den andra riktlinjen vill återvinna hustrurna och mödrarna åt
mannen och barnen och därigenom hemmet åt dem alla. Medan den gamla,
nu högra flygeln inom den borgerliga kvinnorörelsen - liksom den
nyssnämnda äldre riktlinjen inom socialismen -
alltjämt med argument från gammalliberalismen försvarar den arbetande
kvinnans »individuella frihet» mot alla skyddande »undantagslagar»,
stå däremot allt fler af öfverklassens radikalare - det vill i detta
samband säga socialare - feminister sida vid sida med
den mindre dogmatiska riktningen inom socialismen i kampen närmast för
mödrarnas skydd.
I den socialistiska kvinnorörelsen sammanflätas de båda
frihetsrörelser - arbetarnas och kvinnornas - som började under
franska revolutionen och då undertrycktes men snart åter framträdde
som det nya århundradets båda stormakter. Genom denna kvinnorörelsens
sammanflätning med arbetarrörelsens kan det förklaras att socialister
karaktärisera kvinnorörelsen såsom en ekonomisk fråga
allenast, medan kvinnorörelsen historiskt började såsom
ett häfdande af kvinnans människorätt och människovärde, och det innan
någon storindustri ens skymtat vid horisonten! Ja, så länge mannen var
den, som utom hemmet frambragte och förvärfvade men kvinnan den, som
inom hemmet förvaltade och till hemmets bruk förädlade råämnena, kunde
ingen ekonomisk kvinnofråga uppstå, men däremot just en
kvinnorättsfråga. Ty, som några manliga författare
redan på 1700-talet påvisade, det var orimligt att, när kvinnoarbetet
i hemmet var så värdefullt och pliktuppfylldt, det ej medförde en dess
värde och ansvar motsvarande rätt. Och just emedan den borgerliga
kvinnorörelsen inom det gamla samhällets ram ville häfda kvinnans rätt
och
rihet, blef denna rörelse - och måste ännu
ofta vara - en kvinnornas kamp mot männen. Den
socialistiska kvinnorörelsen däremot är ett moment allenast i en
männens och kvinnornas gemensamma kamp mot det gamla samhället för ett
nytt. Striden har här ej behöft stå kön mot kön utan klass mot
klass. Hvardera kvinnorörelsen har delvis haft rätt; hvardera delvis
misskänt den andra. Först under senare tider har ett närmande skett
mellan den borgerliga och socialistiska kvinnorörelsen för en del
gemensamma syften t. ex. det ofvannämnda modersskyddet och framförallt
rösträtten. Närmandet har å båda sidor verkat fördomsskingrande. Å
ömse håll börjar man bättre förstå den andra rörelsens makt och mål.
Ännu äro båda, socialismen och kvinnorörelsen, tvänne starka
strömmar, som rifva med sig stora delar af de fasta formationer de
beröra. Man behöfver ofta påminna sig att sålunda danas äfven nya
land. Endast om man minnes detta, kan man med seende ögon betrakta den
ena som den andra rörelsen och bedöma dem, ej efter den tillfälliga
förstörelsen, men i hoppet om den slutliga landvinningen.
Inom sitt parti ha de socialistiska kvinnorna såsom agitatorer,
publicister, fackföreningsmedlemmar stått med männen i ledet som
trogna kamrater. Den manliga kamraten har ej alltid i
handling häfdat likställighetens grundsats. Ty äfven
socialisten är först man och sedan kamrat. Men i
teorien har han i regeln uppehållit den.
Genom socialismen har feminismen nått de
breda lagren. Hvad den borgerliga kvinnorörelsen kanske skulle behöft
ännu ett århundrade för att åstadkomma, detta har socialismen utfört
under några årtionden. Intet visar bättre hur fördomsblind den
borgerliga feminismens höger varit än dess socialistskräck. Intet
belyser så klart i hvilken grad nämnda feminism var en
öfverklassrörelse, som dess hårdnackade uppehållande af den
»personliga frihetens princip» inför de himmelskriande
missförhållanden, som uppstodo genom de kroppsarbetande kvinnornas
»arbetsfrihet».[1]
Jag måste endast i korthet påminna om kvinnorörelsens förlopp inom
den kroppsarbetande klassen. När maskinerna omdanade hela
produktionssättet och en mängd kvinnor ej längre hade nog
sysselsättning i hemmen - och samtidigt äktenskapsmöjligheterna genom
kvinnoöfverskottet och äfven af andra skäl minskades - då måste
kvinnorna se sig om efter nya arbetsområden. Storindustrien åter sag
sig om efter flera »händer». Och som de kvinnliga vid maskinerna ofta
dögo lika bra som de manliga och voro billigare, började den
förflyttning af kvinnorna från hemmen till fabrikerna, hvars följder
vi nu genomlefva.
När modern, kärnan i alla de små familjeceller af hvilka
samhällsorganismen uppbygges, saknas i hemmet, då fattas där den
sammanhållande, ordnande, värmande kraften och hemmet
förfaller. Barnen
vanvårdas, männen vantrifvas,
gatan griper barnen, krogen männen. Därtill arbeta ofta kvinnor för
svältlöner, genom hvilka omedelbart mycket mindre inflyter än hvad
husmoderns frånvaro och oförmåga medelbart kosta. Inom de borgerliga
klasserna ha de i hemmen helt eller delvis underhållna döttrarna och
hustrurna kunnat nöja sig med små löner för sitt arbete. Dessa ha
sålunda blifvit de sig helt själfförsörjande kvinnornas och männens
konkurrenter. De i industrien arbetande hustrurna ha, af samma orsak,
ofta blifvit männens, liksom barnen kvinnornas konkurrenter och de
gifta kvinnorna de ogiftas!
Hos den så länge inom familjens sfär slutna kvinnan, vaknade den
sociala solidaritetskänslan mycket sent. Därför har kvinnornas
organisation, som delvis kunnat hindra nyssnämnda konkurrens, gått
långsamt äfven inom de kroppsarbetande kvinnornas led. Och den saknas
nästan helt inom de borgerliga yrkena. Hemarbetet, till gagn och
glädje när det verkar i den egna familjens eller i konstslöjdens
tjänst, har blifvit ett medel för den »utsvettning», hvars verkningar
äro en af de mörkaste sidorna i det nutida arbetslifvet. Utsvettningen
bevisar allra bäst att det icke är de arbetet utförande
kvinnorna, som vinna något genom de rika kvinnornas lyx, detta
påstående, hvarmed lyxen ofta försvaras. Såväl de hemarbetande som
fabriksarbetande kvinnorna hafva, jämte sitt yttre arbete, dessutom
barnens och hemmets skötsel. Hur bristfällig denna skötsel än är, tar
den en dryg del af deras redan knappa hvilotid. Och ju ömmare och
samvetsgrannare
mödrarna äro, dess mer utslitna
bli de, dess förr måste samhället underhålla dem som sjuklingar eller
fattighjon. Kvinnornas nu ofta sedan barndomen i fabriken tillbragta
lif har dessutom generation efter generation gjort dem alltmer
odugliga i hemsysslorna. Hvad hjälper det att söka bota detta onda
genom hushålls- och barnavårdskurser? Ty där tid och krafter ej finnas
att taga, där har hemmet förlorat sin rätt!
Till dessa allmänna sakförhållanden, som gälla äfven i strängt
jordbruksarbete sysselsatta kroppsarbeterskor, kommer hela den nya
serie af lidanden som stå i samband med de hälsofarliga yrkena - de
t. ex. där bly, kvicksilfver, fosfor och tobak förgifta de
arbetande. Eller de yrken, då de vid väfstolarna eller i spinnerierna
dammslukande, de i gas- och kolos arbetande hemfalla åt tuberkulos och
andra sjukdomar, för att ej tala om det fysiska och moraliska elände,
i hvilket t. ex. gruf- eller stufveriarbeterskor lefva. Men det värsta
börjar dock när dessa kvinnor skola bli mödrar. Antingen dödas redan
fostret genom afsiktlig eller af yrket vållad fosterfördrifning. Eller
det framfödes dödt eller sjukt eller förkrympt. Eller det dör inom de
första veckorna eller tvinar bort under den konstgjorda
uppfödningen. I England t. ex. ammas ett barn på åtta, ty mödrarna
kunna eller orka eller vilja icke amma. Jämte arbetsförhållandena har
alkoholen stor andel i de medelbara massmorden på spädbarnen. Vänder
man sig från de i industrien arbetande kvinnorna till den tjänande
klassen, så torde det kvinnliga slafarbetet nå sin höjd bland de i
barer, kaféer o. s. v. uppassande. Hvilka psykiska och fysiska följder
detta arbete medför, anar man genom det
faktum,
att t. ex. i England hälften af alla kvinnliga själfmördare äro
uppasserskor under 30 år. Att man ännu ofta låter hustjänarinnorna
sofva i kyffen och arbeta långt utöfver nu vanlig fabrikstid; att man
inom utförsäljerskornas klass - särskildt cigarrbodarnas - ofta finner
den orimligaste arbetstid samman med den ömkligaste lön, detta är, som
alla borde veta, grundorsaken hvarför, från samtliga dessa yrken,
vägen till det lägsta, till prostitutionen, blir så kort. Därmed står
man inför den »kvinnofråga», där de båda elementära drifterna i
människolifvet tillsammans dana en kvinnoträldom, ur hvilken
kvinnorörelsen ännu icke funnit något medel till emancipation; mot
hvilken de från detta och andra håll försökta medlen visa sig
fruktlösa. Ty endast en radikal omdaning af samhället och den sexuella
etiken kan här råda bot.
*
Enhvar torde, inför dessa här flyktigt vidrörda fakta, häpna öfver
att kvinnor kunnat motsätta sig skyddslagar för kvinnorna. Lyckligtvis
hafva dessa framstegshindrande princip-amazoner ingen talan haft, när
man i England och annorstädes börjat förbjuda kvinnor vissa
nattarbeten, begränsa deras arbetstid, förbjuda dem vissa yrken och
försäkra barnaföderskan en hvilotid: idel små steg, men tagna i rätt
riktning. Samtidigt fortskrider kroppsarbeterskornas organisation, så
att de genom fackförbund och strejker här och där lyckas uppnå bättre
löner,
kortare arbetstid och bättre
arbetsförhållanden. Härtill medverka nu den kvinnliga
fabriksinspektionen. Men så länge kvinnorörelsen i de öfre lagren ej
blir solidarisk med den i de nedre, kan den kvinnliga
fabriksinspektrisen mycket litet uträtta, tack vare arbeterskornas
rädsla att ange fakta och arbetsgifvarnas förmåga att förkläda
dem. Men om öfverklassens kvinnor började konkurrera med de
utsvettande arbetsgifvarna genom väl organiserade kooperativa företag;
om de bojkottade alla affärer, där arbeterskornas arbetstid
öfverstiger och deras lön understiger det rimliga måttet, då skulle
kvinnorörelsen kunna påskynda vissa nydaningar på produktionens
område. Vi ha ju redan sett huru t. ex. enskilda
flickskoleföreståndarinnor föranledt reformer inom statsskolorna, som
tagit efter vissa, genom kvinnligt initiativ skedda, förbättringar.
Den gifta kvinnan såsom familjeförsörjande bredvid -
ofta äfven i stället för - mannen, men alltjämt stående
under mannens öfverhöghet, detta är den värsta form af kvinnoslafveri,
som vår tid har att uppvisa. Kvinnorörelsen vill ju också göra hustrun
i alla afseenden myndig och fri från mannens målsmanskap. Men inom
kvinnorörelsen är man däremot alls icke enig om att moderns
arbete utom hemmet i och för sig är ett ondt. Man hoppas
visserligen ändra de förhållanden, som nu hafva största skulden i
mödrarnas och barnens urartning. Men ett stort parti inom
kvinnorörelsen vill
dock - som sagdt - behålla
mödrarnas omedelbara förvärfsarbete och bota den
sålunda uppstående hemlösheten genom sociala institutioner för
barnavård, hushållning o. s. v. Trån detta håll hör man följande
argument: fri blir kvinnan endast, när hon helt kan försörja sig
själf, när hon ohindrad af plikter mot man och barn kan ge sig åt
arbetet. Blott genom båda könens ömsesidiga sociala
arbetsplikt och fulla individuella frihet kunna slutligen nutidens
konflikter mellan man- och kvinnoarbete, mellan man-och kvinnoväsen,
mellan moders- och fadersuppgifter, mellan enskild lycka och allmänt
väl komma att upphöra.
Som alla slags kanaliseringar af det mänskliga lifvets flodsystem
är detta program rätlinigt och följdriktigt. Man kan förstå att
manliga hjärnor, behärskade af den logiska lidelsen kunnat dana
det. Men när man hör det anbefallas af kvinnor, då inser man huru
utpinade - genom den tredubbla bördan såsom familjeförsörjerska,
barnuppföderska och hemvårdarinna - de stackars kvinnor äro, som le
mot nyssnämnda framtidsbild. Man frestas att förtvifla om släktet, när
man finner ej endast män men kvinnor så utan all instinkt för det
väsentliga, som den sociala omdaningen borde och - om människorna
själfva vilja - äfven kunde medföra.
Detta väsentliga vore:
Mödrar, återvunna åt mannen, barnen, hemmet men
under sådana förhållanden, att de som fria, mänskliga personligheter
utföra samhällets viktigaste arbete: barnauppfödandet och fostrandet.
Fäder, med tid och ro att med modern dela
uppfostrans uppgift och med henne och barnen hemlifvets - liksom det
öfriga lifvets - glädjeämnen.
Barn, födda af föräldrar, hvilkas kroppar och själar
äro väl ägnade och beredda för ett värdigt föräldraskäp och som
sålunda åt dessa barn kunna skänka sunda och sköna lifsbetingelser.
Samhällen, där det nya släktets väl är den
medelpunkt, till hvilken alla samhällsplaner innerst syfta.
Det nu skildrade idealet tar för min fantasi bilden af en italiensk
sommarträdgård med utsikt åt det vida hafvet. Den ofvannämnda
socialistiskt-feministiska framtidsbilden däremot ter sig som en
stenkolsgrufva, där fordomtid själiska och samhälleliga vegetationer
blifvit förstenade, så att de numera endast duga som drifkraft för
maskiner.
*
Intet bevisar bättre huru motsägelsefull - och till dels därför så
hemlighetsfull - utvecklingsdriften är, än att nyssnämnda oorganiska
framtidsideal är den logiska följden af kvinnorörelsen, när man utdrar
den yttersta konsekvensen af dess grundtanke: kvinnans rätt till
individuell, fri kraftutveckling.
En viss emancipationsteori - och en hel del feminister - ha drifvit
individualismen till den punkt, där den enskilde häfdar sin
personlighet mot släktet, ej inom det,
med andra ord: där individualismen blir
själfkoncentration, blir antisocial
egoism. Det är historiskt
följdriktigt, att det är inom Amerika, där rörelsen för kvinnans rätt
och frihet hunnit längst, som de borgerliga kvinnorna beslutsamt
dragit denna emancipationens yttersta konsekvens. Lika följdriktigt är
att socialistiska kvinnor, från sin skilda utgångspunkt, kommit till
liknande ideal under ett skede, då massans osammansatta själslif och
lifskraf ännu utgöra de viktigaste faktorerna vid daningen af
framtidsbilderna.
Men lyckligtvis finnes, såväl hos kvinnan som hos massan, stora
vidder af »ny jord», där nya själstillstånd skola spira och - i sinom
tid - nya ideal blomma. Grupper af människor kunna tidtals för sig
själfva glömma släktet. Men mänskligheten i sin helhet har ännu aldrig
mist intuitionen ifråga om villkoren för släktets fortvaro och
fortutveckling till högre former.
*
Ett nytt område, som kvinnorörelsen öppnat för kvinnan är det
vetenskapliga. Ty att några italienska kvinnor under renässansen
intogo akademiska lärostolar; att under 16- och 1700-talen några damer
allvarligt ägnade sig åt klassiska studier eller exakta vetenskaper,
detta allt var ännu undantag. Och undantag äro alltjämt de kvinnor,
som under kvinnorörelsens tid utmärkt sig genom stora vetenskapliga
verk eller upptäckter. Men flerstädes - bland annat som sin egen mans
eller andra mäns assistent - utför nu ofta en kvinna godt
vetenskapligt arbete. Äfven
på uppfinningarnas
område syssla många kvinnor, utan att dock ännu något kvinnonamn är
fäst vid en epokgörande uppfinning.
Där konstruktiv begåfning fordras, hafva nämligen
kvinnor tillsvidare icke utmärkt sig: de ha t. ex. hvarken danat ett
filosofiskt system eller en ny religion; hvarken stora musikverk eller
monumentala byggnadsverk; hvarken något klassiskt drama eller
epos. Däremot äro de exakta vetenskaperna, dessa som man a priori
skulle tro kvinnorna föga ägnade för - t. ex. matematik, astronomi,
fysik - just de, där de hittills vunnit de största
utmärkelserna. Och detta innebär en varning för öfverilade slutsatser
angående kvinnans själslif. Först sedan flera släktled af kvinnor -
med samma utbildningsrätt som mannen, med samma uppmuntran från hem
och samhälle - utöfvat sina upptäckar-, uppfinnar- och skapargåfvor,
kan man verkligen veta om kvinnans underlägsenhet på
dessa områden är naturbestämning eller icke; om hennes genialitet
endast varit hämmad i sina yttringar eller om den - som jag tror - i
regeln uppträder på ett annat område än mannens.
Inom de konstnärliga yrkena finnas några, dem kvinnorörelsen icke
behöft öppna för kvinnan: den dramatiska konstens, liksom musikens och
dansens. Medelbart har dock kvinnorörelsen omdanat de här verkande
kvinnornas ställning: genom att höja aktningen för allt godt
kvinnoarbete och genom att stegra krafven på kvinnobildningen i
allmänhet. Kvinnorörelsen har äfven omedelbart öfvat inflytande på
vissa af nutidens konstnärinnor. Sålunda sade mig Eleonora Duse, att
hennes innerliga vilja varit att kunna
framställa och förklara de nya kvinnotyperna, ehuru nutidens
dramaturger sällan bjudit henne det stoff, hon önskat för att däraf
dana gestalter, genom hvilka hon kunnat uppenbara den nya kvinnans
själ och sålunda höja såväl männens som kvinnornas eget ideal af
kvinnan. På dansens område hafva - särskildt amerikanska - kvinnor
blifvit nydanande ifråga om formen och härigenom äfven uppenbarerskor
af ett nytt kvinnligt själslif, som i dessa former sökt sig
uttryck. Stora sångerskor hafva - i synnerhet genom Wagneroperan och
romanssången - äfven gifvit stämma åt kvinnosjälens urgamla längtan,
men sådan den nu gestaltar sig hos den nya kvinnan. Och under den
stora kvinnliga pianistens eller violinistens hand hafva ej ens
musikens klassiska verk vägrat att gifva liknande uppenbarelser.
Kvinnorörelsens allra finaste verkningar - idel imponderabilia,
icke möjliga att räkna, bevisa eller klargöra - hafva sålunda nått
samtiden genom linje, rörelse, rytm, tonfall; genom klangen i en
stämma, genom en handrörelse, genom blicken ur ett öga, genom ljudet
af en violin. Och dessa verkningar hafva blifvit mottagna utan att
någon strid om kvinnans eller mannens öfverlägsenhet stört
receptiviteten. På andra områden minskas ännu ofta mottagligheten för
kvinnans konstskapelser genom nämnda strid. Men inom de ofvannämnda
hade kvinnorna - långt före den målmedvetna kvinnorörelsens början och
utan alla argument - öfvertygat världen om kvinnans fulla
likställighet med mannen.
Dessa genom skönheten i en eller annan form segerrika kvinnor hafva
gjort mera för
kvinnorörelsen än denna för
dem. Visserligen har kvinnorörelsen, omedelbart som medelbart, del
däri, att såväl musikaliska som andra konstakademier och
konstslöjdskolor öppnats för kvinnorna. Men - akademier ha ett
tvetydigt värde. Och ju mer tvetydig dess mer genial lärjungen är. Den
nya rätten har sålunda visat sig farlig för de verkliga begåfningarnas
själfständighet. Och den har - som alla öppnade möjligheter till
utbildning - blifvit en frestelse för de inbillade begåfningarna att
gå utom sin gräns. Denna fara får - hvad de bildande konsterna angår -
alltmer sin motvikt i de skolor för tilllämpad konst, genom hvilka
många kvinnor dragits till de dekorativa yrkena, från och med bostads-
och trädgårdsarkitekturen till festdekoreringen. Men såväl på de
använda som på de bildande konsternas och musikens område har den
nutida lättheten till utbildning och offentligt framträdande gjort en
mängd kvinnor utställande och uppträdande, som fordom endast skulle
användt sin talang inom hem- och sällskapskretsar. Och detta ej endast
till omedelbar glädje för dessa kretsar utan till medelbart gagn för
konsten!
De kvinnliga verk, dem mänskligheten icke skulle kunna förlora utan
att bli fattigare, äro tills vidare hvarken skapade inom musikens
eller de bildande konsternas område, de tillhöra alla
litteraturen. Och denna har kvinnorörelsen icke öppnat för kvinnan:
allt sedan Sapphos och Corinnas dagar hafva kvinnor inom vitterheten
vunnit rykte. På romanens och novellens - i några fall äfven på
lyrikens - område har den kvinnliga genialiteten frambragt verk,
som äfven af män ställas vid sidan af, väl ej
de största verken af de på samma områden skapande
manliga snillena, men bredvid ypperliga manliga
verk. Genom - ursprungligen ej för offentligheten ämnade - bref och
memoarer, torde den kvinnliga egenarten utan särskild genialitet
hittills ha fått sitt på en gång fullaste och finaste uttryck. Såsom
förmedlarinna af andras verk har kvinnan i vår tid icke - såsom under
upplysnings- eller Goethe-tiden - sin största betydelse genom samtal
och bref utan genom tryckpressen. Nutidskvinnan är alltjämt som
essayist och biograf, som öfversättare och samlare en värdefull
kulturförmedlare. Tyvärr äfven en kulturfara. Ej så mycket genom de
många underhaltiga egna verk, kvinnor frambringa. Ty dessa, som de
motsvarande manliga, sjunka snart till botten. Den verkliga faran är
att kvinnor i massa öka antalet af det slags pressarbetare, hvilka
sakna såväl den intellektuella som etiska kultur, hvilken inom detta
arbetsområde borde vara oeftergifligt villkor. Detta yrke är nu
tvärtom det, där man fortast kan tränga sig in utan yrkesbildning och
där man lättast kan umbära yrkesheder. Följden däraf är, å ena sidan,
att damer och herrar, som sakna båda delarna, i sin tidning kunna
nedgöra allvarliga människors verk och väsen utan att de äga en
aflägsen möjlighet att ens aningsvis förstå någondera! Å andra sidan
kröner detta blad-, och kaféfolk sina medlemmar till drottningar och
kungar - för en dag! Press-rasen bedrifver i följetongen såväl sin
flirt som sin hämnd: den knif, naturbarnet sticker i sin rivals bröst,
motsvaras hos
pressens kaffrer af stålpennan,
som genomstinger medtäflarens verk. Med ett ord: kvinnor utföra nu
inom pressen ofta haltfullt, oftare haltlöst arbete. Deras »kvinnliga
säregenhet» medför snabbare än hos mannen en fullkomlig tillägnelse af
ritualet för tempeltjänsten hos pressens gudom, publiken. Särskildt
visar sig »kvinnligheten» i förmågan att »gripa det förbiilande
ögonblicket i de fladdrande lockarna», liksom i att ana när
ögonblicket har löslockar och greppet sålunda icke lönar sig.
Medan kvinnor i mängd ägna sig åt pressen, finner man dem sällan
arbeta inom de områden, dit dock kvinnorörelsen bort rikta henne: den
sociologiska och psykologiska forskningens. Nästan alla betydande
arbeten om det normala, abnorma och brottsliga själslifvet hos barn,
ungdom och kvinnor, äro t. ex. skrifna af män. Dessa hafva tyvärr
äfven behandlat det kvinnliga själslifvet i s. k. vetenskapliga verk,
i hvilka mannen vågar tala om »kvinnan» - äfven när han
om kvinnan intet annat vet, än hvad hans egna lyckliga eller olyckliga
erfarenheter lärt honom genom en mor eller syster, hustru eller
älskarinna!
Männens ringa anspråk på hvarandras »vetenskaplighet», när de ge
sig in på det terra incognita, som kvinnosjälen för dem ännu är, kan
tjäna som förklaring öfver att de som »vetenskapliga» lofprisat vissa
kvinnliga verk öfver kvinnor, alldeles lika ytliga som deras egna.
På några undantag när, är det icke kvinnornas
fysiologiskt-psykologiska böcker om kvinnan, som verkligen lärt
samtiden något nytt om kvinnokönet i
allmänhet
och om den nya kvinnan i synnerhet. Nej, det är i romanens och
lyrikens eller i den omedelbara själfbekännelsens form, kvinnor gifvit
de värdefullaste dokumenten om sitt kön. Dels sådana, som visa de
omvandlingar, kvinnorörelsen medfört i kvinno-naturen, dels sådana,
som visa i huru hög grad dennas grundväsen förblifvit detsamma, ehuru
detta väsen hos nutidskvinnan äger många fler facetter än hos kvinnan
under någon föregående tid: facetter, tillkomna under de mångfaldigt
fler kontakter och friktioner med lifvet, för hvilka kvinnan nu
utsattes eller utsätter sig. Ur litterär synpunkt äga dessa
bekännelseböcker sällan ett värde jämförligt med de i yttre mening
objektiva, klassiska verk, dem nutidens geniala författarinnor
danat. Stundom har dock någon af dessa bekännelseböcker - en bok i
hvilken författarinnan ärligt gifvit sin egen historia - verkligen
blifvit litterärt värdefull. Men äfven när dessa böcker endast
innehålla själfförsköning och själfbedrägeri, grymma orättvisor mot
männen eller mot andra kvinnor, så är det visst att, som uppenbarelser
om den nutida kvinnosjälen, dessa böcker i framtiden bli värdefullare
än ofvannämnda konstnärligt fullkomnade och klarnade kvinnoverk. Ty
sanningen om kvinnan under kvinnans århundrade finner man endast i de
lidelsefulla böcker, som förtälja de hårda striderna för frihet,
arbete, rätt eller rykte; eller i de, på annat sätt lidelsefulla, ur
hvilka själen eller blodet eller båda ropa ut sin - trots frihet och
arbete, rätt och rykte - alltjämt ostillade längtan. Hvad man än i
nuet kan invända mot dessa böcker på grund af
deras hänsynslöshet: för senare släkten blir denna deras egenskap
deras egentliga värde.
Emedan hittills litteraturens härligaste som dess förfärligaste
kvinnogestalter blefvo danade af manliga diktare, mena många att män
bättre känna kvinnorna än dessa själfva göra. Och så till vida se
männen klarast, som kvinnan först i och genom kärleken når sin högsta
höjd eller sin djupaste låghet. Men frånsedt detta äga kvinnorna en
mycket finare - och ofta mer förstående - syn på hvarandra än mannens
syn på kvinnan är. Det blir därför ej endast när en kvinna i ord eller
bild skildrar sig själf utan äfven när hon skildrar andra kvinnor -
någon gång också barn - som man redan nu känner, att det »säreget
kvinnliga» kan komma att dana en, i ordets bästa
mening, kvinnlig konst. Tills vidare vill man ju - och på goda skäl -
att konsten liksom vetenskapen hvarken skall röja sig som »manlig»
eller »kvinnlig» utan uppenbara en fullmänsklig personlighet. Men
detta betyder ej att denna personlighet inom sig sammansmält - och
sålunda försvagat - det manliga och kvinnliga till
allmänmänsklighet. Nej, det betyder att manliga och kvinnliga drag
finnas sida vid sida inom ett sådant väsen och ömsevis i all sin kraft
göra sig gällande. På talangens plan kan man finna kvinnliga män och
manliga kvinnor; på geniets aldrig. Där bevarar hvardera fullt gitt
köns egenart, bredvid vissa drag af det andras. De ett
primitivare själslif betecknade, manliga eller
kvinnliga, attributen, dessa saknas däremot ofta hos de största män
och kvinnor. Med andra ord just den hypermanlighet eller
hyperkvinnlighet,
hvarigenom i utveckling
efterblifna män och kvinnor i litteraturen som i lifvet alltjämt
behaga hvarandra.
I det genom kvinnorörelsen direkt framkallade
kvinnliga författarskapet kan man afläsa hela skalan af den kvinnliga
egenarten, från den i bästa till den i sämsta mening kvinnliga. Denna
litteratur bevisar huru tanklösa och vapenlösa vissa kvinnor kastat
sig in i striden, huru tänkande och välrustade andra kvinnor utkämpat
den. Det opartiska i detta omdöme torde bestyrkas genom erkännandet
att jag ej sällan inom den förstnämnda skaran funnit meningsfränder,
inom den senare motståndare - likaväl som omvänt!
Kvinnorörelsen själf har - dels genom att föranleda föredrag och
författarskap, dels genom byrå- och organisationsarbete - blifvit ett
nytt arbetsområde för kvinnan. - Äfven på detta fält
finner man många kallade, få utvalda. Men när - utom efter nederlag -
såg man någonsin en armé utan tross?
*
På familjerättens område har kvinnorörelsen,
medelbart eller omedelbart, åstadkommit stora förbättringar i den
ogifta kvinnans rättsliga ställning. De närmaste
bevisen ge vårt eget land, som under en tidrymd af 70-80 år gifvit
syster lika arfsrätt med broder, gradvis gjort den ogifta kvinnan
myndig vid samma ålder som mannen, en myndighet, som utvidgades
genom upphäfvandet af
giftomannarätten. Kvinnans äktenskapsålder är framflyttad. Alltmer har
kvinnan blifvit likaställd med mannen i rätten att idka handel och
näring; gradvis erhållit rätten att bekläda vissa statsämbeten, ehuru
hon ännu är utesluten från flera. Den gifta kvinnan åter står allt
fortfarande under mannens välde; då förord ej skett, har mannen
dispositionsrätt öfver hustruns förmögenhet; han förvaltar den
gemensamma egendomen; han kan hämma hustruns frihet till arbete; han
har myndigheten öfver barnen. Några förstärkningar af förordets
verkningar; den hustrun tillerkända rätten till sin
arbetsförtjänst; några lättnader i fråga
om boskillnad och skilsmässa; några
förbättringar i fråga om utomäktenskapliga barns
ställning äro några små framsteg att påpeka. Äfven i andra land ha
liknande förbättringar skett omedelbart genom manligt, medelbart genom
kvinnorörelsens inflytande. Men öfverallt är familjerätten fortfarande
byggd på principerna: fadersrätt, mannens myndighet öfver
hustrun, äktenskapets oupplöslighet eller
lösbarhet under mer eller mindre svårighet. Ifråga om
medborgarrätt har t. ex. i Sverige kvinnan länge deltagit i prästval;
redan omkring femtio år ägt kommunal rösträtt; senare i
vissa fall erhållit kommunal valbarhet, t. ex. inom
skol- och fattigvård och nu senast till stadsfullmäktige. Ännu annat
kunde anföras. I andra land hafva kvinnorna stundom mer, stundom
mindre af dessa medborgerliga rättigheter; endast i ett par hafva de
vunnit politisk rösträtt, i ett äfven politisk
valbarhet. På såväl familje- som
medborgarrättens område har således kvinnorörelsen mycket mer kvar att
eröfra än hvad den redan vunnit. Men jag är viss att småflickorna -
som jag nu hör leka »mor och barn» nere i trädgården - skola besitta
alla de rättigheter, som tillkomma makan, modern och medborgarinnan.
Det blir dessa småflickors generation, som kommer att träda in
under den fana, hvilken en liten grupp af feminister redan
lyft. Kvinnorörelsen i dess nuvarande form har nämligen löst sin
uppgift när den skaffat hvarje kvinna den lagliga
rätten att - utan hinder af sitt kön - utveckla och bruka sin
egenart. Men efter denna kvinnans eröfring af sin rätt som
människa och medborgare, återstår hennes eröfring af
rätt som kvinna. Och här är det, af inga lagparagrafer
åtkomliga, tanke- och känslosätt, seder och vanor det gäller att
omvandla. Den nutida kvinnorörelsen har danat och danar ännu alltjämt
de sociala villkoren för denna sista frigörelse. Men
den vill ej godkänna de vidast gående följderna af sitt eget verk. Den
vill samma rättigheter men också samma
plikter för alla kvinnor. När en enskild kvinna brukar
den frihet, kvinnorörelsen skaffat henne som
samhällsmedlem för att enligt sitt väsens djupaste kraf
gestalta sitt enskilda öde, då bäfvar det gamla gardet för utgången af
den batalj, i hvilken det så tappert kämpat.
Men intet är vissare än att den kvinnliga personligheten - vare sig
dess innersta vilja är den andliga skaparlusten, den erotiska lyckan,
den moderliga saligheten eller den allmänskliga godheten - alltmer
kommer att taga sig nya uttryck, uttryck, dem nutidens
f. d. liberala, numera konservativa feminister och
nutidens socialistiska feminister dels ej ana och dels - anande -
beklaga. Tillsvidare följer äfven den »emanciperade» kvinnan i regeln
de banor, den sociala seden utstakat för hennes kön, liksom de
kulturella idéer, hvilka hittills varit mannens. Men om - under
tvåtusentalet - en kvinnlig kultur verkligen kommer att
utfylla den manliga, då blir detta just i den mån, kvinnorna å mod att
skapa och handla så, som flertalet feminister nu ej ens vågat
tänka. Och då skall det visa sig att alla nutidens
socialt verkande rörelser framförallt kvinnorörelsen och socialismen -
varit vägbaningsarbeten för den manliga och den kvinnliga
öfvermänniskan eller - om man föredrar det äldre ordet -
fullmänniskan.
Som andra »gamla garden» komma feminismens veteraner icke att ge
sig men stupa på sin stridsplats. Småflickorna där nere komma en gång
att fira deras minne. Ty genom deras strider blef vägen fri för de
unga, vägen, som leder till det vida haf, där undergången kanske
väntar den, som ger sig ut i mörkret med sin bräckliga farkost. Men
många komma dock att våga färden och bida sitt öde, starka, stolta och
stilla, som den unga jungfrun i Schwinds »Wasserfahrt», denna härliga
symbol af framtidens kvinna.
[1] Med hänsyn till utrymmet hänvisar jag i denna punkt till en
annan skrift i den serie, där min egen på tyska utkommit, nämligen
professor Werner Sombarts Das Proletariat.
The above contents can be inspected in scanned images:
23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
Project Runeberg, Mon Dec 17 15:06:35 2012
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/kvinnor/k2.html