Inledning.
Den första »kvinnorörelsen» var Evas åtbörd då hon sträckte handen
efter frukten från kunskapens träd - en rörelse, som blef symbolisk
för kvinnorörelsen i dess helhet. Ty viljan att öfverträda utifrån
satta gränser har städse varit drifkraften i medvetna som omedvetna
kvinnorörelser. Hvar tidsålder har kallat öfverträdelsen ett
»syndafall», ett brott mot Guds uttryckliga bud, liksom mot den
kvinnan en gång för alla gifna naturen. Och dock ha från häfdernas
början kvinnor framträdt, som gått långt utom den af deras tid och
deras folk för deras kön satta gränsen. De ha sålunda visat, att denna
gräns icke alltid sammanföll med hvad flertalet ansåg vara kvinnans
»natur». Ena gången t. ex. har en kvinna visat »manliga»
regentegenskaper eller utfört en »manlig» bragd; en annan gång utmärkt
sig genom »manlig» kunskap eller konst; en tredje gång vågat älska
utan lagens eller sedens tillstånd. M. e. o. den enskilda kvinnan har
- då hennes hjärna eller hjärta varit starka nog - städse haft
möjligheter till personlig kraftutveckling. Men hon har därvid endast
haft sin egen kraft och vilja att lita till; hon har icke
blifvit drifven fram af tidsandan, ej heller
följd af massan. Dessa enastående hafva af samtid som eftervärld ömsom
blifvit förhärligade såsom »naturens under», ömsom framhållna såsom
varnande exempel. Sedda i samband med emancipationen äro alla de fall,
då en boja blef bruten af kvinnlig tankekraft eller skapargåfva, af
ett hjärta eller ett samvete, delar af hvad man kan kalla den
förhistoriska kvinnorörelsen. Nyssnämnda personliga frihetsrörelser
ha icke varit led i den målmedvetna utvecklingen utan uppträdt
enstaka. Lika så att säga anonymt var länge kvinnornas deltagande i de
stora frihetsstrider, där de, utan hänsyn för kvinnans »natur», fått
blöda på arenor och schavotter, bestiga bål och hissas i galgar. Det
var mycket sällan, som dessa kvinnliga martyrer omedelbart ändrade
männens - eller ens kvinnornas egen - syn på kvinnans »väsen». Men
liksom vissa dofter anses hinna förflyktiga först efter sekler, finnas
handlingar, som förbli lika länge verkande.
Betydelsefullast inom den förhistoriska kvinnorörelsen äro dock de
otaliga kvinnor, hvilkas själ endast fick uttryck i hvardagslifvets
starka eller stilla åtbörder, men likväl förblef lefvande och
växande. Som bevis för kvinnans »förslafvande» genom mannen brukas
ännu stundom den primitiva arbetsdelningen, som gjorde jakten och
kriget till mannens uppgift och som sålunda hos honom utvecklade mod,
dådkraft, vågsamhet, medan kvinnan förblef »lastdjur». Men man glömmer
då att jordbruket och handtverket, som kvinnan under detta skede
utöfvade, gjorde henne till kulturbärerska i nästan högre grad än
mannen eller åtminstone utvecklade öfvade, gjorde henne till
kulturbärerska i nästan
hennes själskraft på
ett mångsidigare sätt än hans.
Äfven sedan denna arbetsdelning ändrades återstod - ja återstår
ännu i otaliga landtliga hem - i och genom flera af husmoderns viktiga
och svåra uppgifter många möjligheter till andlig utveckling. Och det
är ej minst i detta afseende, industriarbetet plundrat kvinnorna.
Jämte dessa oräkneliga, namnlösa kvinnor, som sekel efter sekel
stegrat sin själskraft i och genom det materiella kulturarbetet, har
man att minnas alla de andra onämnda, som med blomlikt stilla åtbörder
vändt sina själar mot ljuset.
Antika grafvårdar och Tanagra-figurer säga oss mer om den
helleniska kvinnans jämnviktsfulla och förfinade kroppslighet än de
berömda Aphrodite- eller Athene-stoderna. På samma sätt är det ej de
ryktbara utan de namnlösa kvinnorna, som vittna mest om den forntida
kvinnosjälens vilja till ljus och lif.
Sålunda blefvo t. ex. skaror af grekiska kvinnor filosofernas
lärjungar, ja, en och annan deras ingifvelse. Oftast hetärer,
representera dessa kvinnor den dåtida »emancipationen» från den
lagliga hustruns ofria tillvaro, och bevisa att kvinnor redan längta
att dela männens intressen och tillägna sig deras kultur. Häfderna ha
äfven bevarat ord och handlingar af forntida hustrur och mödrar, som
visa att dessa stundom höjde sig till manlig själsstorhet och
samfundsanda. Pythian och sibyllan, vestalen och valan äro andra
vittnesbörd om att kvinnans själsmakt verkade och var erkänd långt
före kristendomen. Äfven hos de rena naturfolken funnos - och finnas -
fall,
där kvinnor i makt och rätt ej endast
likställas med, nej ställas öfver männen. Och om å ena sidan de
stränga kraf, männen tidigt ställde på hustrurnas trohet - medan de
själfva ägde full frihet till flergifte - bevisa att hustrun
betraktades som mannens egendom, så blef å andra sidan denna
uppfattning ett medel att höja kvinnans själslif. Ty den
själfbehärskning, hon måste ålägga sig, förfinade hennes känsla till
den hängifvenhet, som endast omfattade en, den man hon
tillhörde. Intet är ytligare än att endast bedöma kvinnans verkliga
ställning hos något visst folk efter hvad man vet om folkets
lagar. Det är som ville man om några sekler bevisa den europeiska
nutidshustruns oerhörda förtryck med hänvisning till våra nu gällande
eländiga äktenskapslagar. Denna klyfta mellan lag och sed glömma
t. ex. de, som förklara att äktenskaplig hängifvenhet, vördnad för
hemmets helgd, aktning för kvinnans andliga varelse först kommit in i
världen genom kristendomen.
Det är betydelsefullt nog för kvinnans frigörelse att Jesus höjde
alla människors personliga värde genom sin lära att -
huru och hvad människan än i yttre afseenden var - hennes själ ägde
ett evigt värde, såsom innesluten i Guds kärlek. Betydelsefullt nog är
att Jesus själf ur denna synpunkt mötte hvarje kvinna - äfven
synderskan - med aktning och godhet. Under den växande ovissheten om
Jesu verkliga lära nödgas man antaga att - liksom Veronicas svetteduk
bevarade aftrycket af Jesu yttre bild - de äldsta församlingarnas
lefnadssätt är det trognaste aftrycket af Jesu lära. Det blir då för
denna lära betecknande att inom församlingarna kvinnor och män stodo
sida
vid sida i samma tro, samma hopp, samma
kärleksverksamhet och samma martyrskap. Här var »icke kvinna eller
man» utan alla voro ett i hoppet om Jesu snara återkomst för att
upprätta Guds rike. Men allt efter som detta hopp bleknade, framträdde
åter den hedniskt-judiska åskådningen af kvinnan. Visserligen sökte
kyrkan jämnställa man och kvinna i fråga om en del äktenskapliga
plikter och rättigheter; sökte hos båda parterna uppehålla
äktenskapets helgd; sökte mot våldet skydda kvinnor och
barn. Visserligen motverkade kyrkan den råa sinnligheten, bland annat
genom att betona celibatet som uttryck för den högsta andligheten. Men
å andra sidan blef denna kyrkans lära det största hindret för kvinnans
höjande, emedan den minskade vördnaden för hennes uppgift som
könsvarelse. Äktenskapet - hvars enda, erkända ändamål var otuktens
förhindrande och släktets förökande - ansågs såsom ett lågt tillstånd
i jämförelse med den rena jungfruligheten. Och ju mer denna prisades,
dess mer nedsattes kvinnan, mannens värsta frestelse under hans
sträfvan efter den högsta heligheten. Inför Gud, så lärde man
visserligen, voro man och kvinna likaställda, men icke i mänskliga
förhållanden eller egenskaper. Ja, man kom ju med denna tankegång
därhän, att på kyrkomöten af handla frågan om kvinnan öfverhufvud ägde
en själ! Men när kyrkan i Jesu moders gestalt dyrkade den rena
jungfruligheten, då var det sig själf ovetande kvinnan
i hennes högsta skepnad - som lycklig eller lidande moder - den
förhärligade. I dômens stoder och altarbilder tillbad mannen under
Marias drag den högsta, huldaste
kvinnlighet. De af kyrkan framför allt anbefallda dygderna voro
Marias, voro de, i hvilka kvinnan i allmänhet ägde försteget. Genom
alla dessa intryck danades ett själstillstånd, i hvilket det af
religiös extas fyllda hjärtat slutligen med nödvändighet gaf sig hän
åt jordiska uppenbarelser af denna samma hulda kvinnlighet. Oftast
blef mannens hängifvenhet endast en ihållande dyrkan på afstånd af ett
till bragd eller dikt inspirerande ideal. Någon gång sammansmälte
extasen man- och kvinnoväsen i den stora kärlekens sinnligt-själfulla
enhet. Men äfven när intetdera blef fallet, höjde riddarnes och
minnesångarnas kvinnodyrkan andra mäns aktning för kvinnorna och
kvinnornas aktning för sig själfva. Till den förra bidrog att de
ständigt i vapen stående männen mer sällan hunno tillägna sig de
bokliga konster, dem prästerna - och genom dem riddarborgarnas fruar
och döttrar - inhämtade. Damernas ofverlägsenhet i detta afseende
bidrog till deras förfinande inflytande på skick och sed, liksom på
tidens kultur i det hela. Det var ofta genom en kvinnlig lyssnarskara,
minnesångarens dikt först fick berömmelse. När man i Mainz ser
Heinrich Frauenlobs grafsten, tycker man sig inför de själfullt ädla
dragen förstå hvarför - som den lilla reliefen nederst på stenen visar
- kvinnor buro honom till grafven: deras sympati gjorde honom till
kvinnornas sångare och hans sympati uppenbarade för samtiden och dem
själfva deras eget väsen. Det var kvinnans ideal af kärleken, som,
genom diktningen och kärlekshofven, äfven blef de högst utvecklade
männens. Man står här inför en tidsrörelse, som kvinnorna
redan halfmedvetet bestämt genom sitt känslolif
och sin kultur. Den myndighet, hustrun som borgfru utöfvade under
mannens ofta mångåriga bortovaro, gaf henne dessutom en ökad makt att
omkring sig utbreda den högre kultur, hon själf vunnit. Men när
borgherrarna kommit tillbaka och återtagit sin myndighet, då torde
hända att deras hustrur fingo underliga tankar, när de under stora
hvälfda ögonlock sänkte blicken mot mässboken eller riddarromanen; när
de med fina, spetsiga fingrar flyttade schackpjeserna eller lekte på
harpan; när de böjde smala, hvita halsar öfver den broderbåge eller
knyppeldyna, där de utförde praktstycken af konstslöjd. Ja, kanske
rörde sig redan inom en och annan kupig panna aningar om en tid, då
förhållandet mellan man och kvinna blifvit ett annat? Sådana tankar
uppstodo nog äfven i borgarhusen, när männen började att åt sig
förbehålla det ena yrket efter det andra, yrken dem döttrarna tidigare
lärt af fäderna, vid hvilkas sida de stundom äfven inträdt i
skråen. Månne nunnedoket ens kunde hindra att sådana tankar uppstodo
mellan de bleka tinningarna hos några af de kvinnor som - ute i
världen lidande eller öfverflödiga - funnit en tillflyktsort i
klostret? Inom detta försiggick mest ostördt den tidens »emancipation»
af kvinnans intellektuella och konstnärliga gåfvor, för hvilka kultur-
och klosterlifvet städse ägde bruk. Var en nunnas själ mer än de
öfrigas stor och rik, då tör hända att hon kunde hemfalla åt grubbel
öfver om alla Guds afsikter med hennes själsgåfvor verkligen voro
uppfyllda? Och detta så mycket mer som redan då vissa kvinnor utanför
klostren - kvinnor,
hvilkas religiösa
hänförelse inriktat deras genialitet på stora mål - ute i världen
öfvade ett mäktigt inflytande på såväl tankar som tidshändelser och
efter döden - som helgon - behöllo makten öfver själarna. Vår Birgitta
t. ex. föregriper ju en stor del af »kvinnans rättigheter».
Så betydelsefull hade kvinnans själsmakt under medeltiden visat sig
vara, att den framkallat kvinnliga som manliga »feministiska»
författare redan under för-renässansen. Och under hög-renässansen har
det hunnit uppstå en hel liten emancipationslitteratur om och af
kvinnor. Denna litteratur växer under de följande århundradena.
Berömda män betona vikten af en höjd kvinnobildning; några bevisa
redan i början af 1500-talet kvinnornas absoluta öfverlägsenhet i
allt; kvinnans frihet, bildning och rätt - i ett eller annat afseende
- yrkas af såväl de kvinnliga som manliga »feministerna». Denna
litteratur afser emellertid mindre att ändra några gifna förhållanden
än att - med exempel från forntidens berömda kvinnor - bevisa det
personliga berättigandet och det samhälleliga gagnet i hvad som redan
utan hinder - men under klander från vissa håll - ägde rum: att en del
kvinnor framträdde, hvilka genom klassisk bildning, utöfvandet af
lärda yrken, politiska eller religiösa, intellektuella eller estetiska
intressen stodo vid sidan af humanismens, renässansens och
reformationens män. Tidens ideal - den individuellt utpräglade, fullt
utvecklade mänskliga personligheten - bestämde kvinnornas lifsförelse
lika väl som männens. Båda könen uppskattade det lifsvärde, som den
egenartade, enastående,
inom sig afslutade
personligheten utgör för andra sådana personligheter. Båda könen togo
sig rätten att välja det med den egna naturen öfverensstämmande, det
som själ eller sinnen, tanke eller känsla kräfde. Med denna åskådning
följde att kvinnorna på en gång sökte nå det högsta mått af sitt eget
köns skönhet och behag och att bruka hvad naturen gifvit dem af
»manligt» mod eller snille, egenskaper, dem männen hos kvinnan
beundrade näst efter hennes rent kvinnliga företräden. Ej heller under
denna tid är det kvinnornas verk, som äga den stora
kulturella betydelsen, utan deras i männens verk
afspeglade, fullmänskliga väsen. Under antiken visade kvinnor förmåga
af manlig själsstorhet och medborgardygd; under medeltiden förmåga af
samma helighet och kärleksverksamhet som männen; under renässansen
förmågan att som männen till ett lefvande konstverk utdana den egna
personligheten. Om renässansens jämlikhetsbegrepp könen emellan
fortfarit att ge utvecklingen dess riktning, då skulle en
kvinnorörelse aldrig uppstått; då hade det ena efter det andra af dess
ännu omstridda mål i sinom tid vunnits såsom naturliga frukter af
renässansens blomning. Nu fick denna - och allt mindre ju mer man
nalkas norden - en mycket obetydlig, omedelbar inverkan
på kvinnans frigörelse. Motreformationens, religionskrigens och den
nya ortodoxiens tidehvarf medförde tvärtom en oerhörd tillbakagång i
kvinnans ställning. Den »köttets befrielse», som ägde rum genom
protestantismens dom öfver klosterlifvet och dess anbefallande af
äktenskapet, hade föga gemensamt med den djupa känsla af
kroppslighetens rätt och skönhet, hvarigenom
den lifsberusade renässansen blef den stora pånyttfödelsetiden för
konsten. Luthers syn på det af äktenskapet »helgade» könslifvet var så
groft utilistisk, att den sänkte kvinnan från den höjd, dit
medeltidens och renässansens finaste känslolif och kultur lyft
henne. Som husmor behöll hon sin myndighet. Förnuftäktenskapet var det
renlärigaste och vanligaste. Åt den man, som valt henne, födde hustrun
barn i dussin och tjog. Kyrkan gaf henne själaspis. Sökte en enstaka
kvinna bruka sina själsgåfvor i »världslig» riktning, då måste hon äga
mäktigt beskydd, annars löpte hon faran att bli bränd som häxa. Men
trots allt företer äfven detta tidehvarf ej få kvinnor, som skaffat
sig den kunskap, efter hvilken de längtat, som lyckats hålla sin själ
lefvande, som midt i stenöknen funno källor. Ju mer de olika
lärdomsgrenarna utvecklades - och latinet dessutom förblef de lärdas
språk - dess svårare var det emellertid för kvinnor att nå den för
deras kön förseglade källan. Ty den klassiska bildningen meddelades nu
allt mer sällan åt döttrarna, för hvilka t. o. m. läs- och
skrifkunnigheten ansågs kunna innebära frestelser till afvikelser från
dygdens vägar. [1]
Att kvinnor under förföljelsetiden med varm tro omfattat och med
styrka lidit för den nya läran; att de under krigstiderna med kraft
och förstånd skötte gods och gård - intetdera ändrade tillsvidare
kvinnans samhälleliga eller äktenskapliga
ställning. Mannen var kvinnans hufvud och sålunda Gud ett godt stycke
närmare än hon. Inom äktenskapet betraktades kvinnan - enligt ett
biskopsord - såsom ett mannens »lösöre»; utom äktenskapet såsom ett
djäfvulens redskap. Men huru lågt än kvinnosjälen under detta skede
nedpressades, den lefde dock och gick i arf till söner, hos hvilka
mödrars starka men obrukade begåfning stegrades till snille; den gick
i arf till döttrar, som i hemlighet skaffade sig näring för sin själ
och som lämnade sina upprorskänslor i arf till dotter eller
dotterdotter. När, vid slutet af ortodoxismens och absolutismens
tidsskede, protestantismens stora grundsats - personlighetsprincipen -
åter bröt sig väg, då är ett af de betecknande bevisen för detta
genombrott, att i England Milton skrifver om rätten till skilsmässa
och Defoe om kvinnans rätt till utveckling och bruk af sina
själskrafter. I Tyskland hade bland andra Comenius, i Frankrike
Fénelon yrkat på ökad bildning åt kvinnorna. Det blef ej i de
förstnämnda landen, som den förtryckta kvinnan först återvann sitt
stora kulturella inflytande. Detta skedde i det land, där kvinnorna
aldrig helt hade förlorat det. I upplysningstidehvarfvets Frankrike
blef det de af kvinnor danade salongerna, som omformade den europeiska
tidsandan. Bref och memoarer visa till öfverflöd kvinnoinflytandet -
på godt som ondt - inom politiken och litteraturen, sederna och
smaken. Kvinnorna ombilda medelbart den politiska, filosofiska och
vetenskapliga stilen. Ty de fordra att hvarje ämne skall behandlas på
ett för dem själfva lättfattligt och
behagligt
sätt. Och emedan det var kvinnornas bifall, som afgjorde ryktbarheten,
voro männen endast alltför angelägna att uppfylla nämnda kraf. Aldrig
har kvinnan fullkomligare fyllt den betydelsefulla uppgiften att
förmedla kulturvärden. En mängd skrifter författas, som afse att äfven
för »fruntimren» göra det lätt att »frigöras genom
förnuftet». Kvinnorna utbredde i vida kretsar männens idéer, dels
genom att i stor skala sprida deras skrifter, dels genom
sällskapslifvet. Konversationens konst, utvecklad till den högsta
fullkomning, var visserligen ofta endast ett fjäderboll-spel med
idéerna. Men den fyllde tillika - och på ett elegantare och
verkningsfullare sätt - en stor del af den nutida pressens
uppgifter. De politiska ledarna, konst- och litteraturkritiken,
»kåseriet», »porträttgalleriet» af samtida - allt detta erhöll man
under spirituelt samspråk eller i bref. I och genom sin samtalskonst
blefvo kvinnorna - näst de filosofer och statsmän, som voro de
tongifvande inom den eller den salongen - tidens andliga ledare; de
danade den »upplysta opinionen», de medverkade slutligen till
revolutionen. Salongernas härskarinnor kände knappast behof af en
kvinnokönets frigörelse. Ty de ägde för sig själfva all den möjlighet
till bildning, till kraftutveckling, till maktutöfning, som de
någonsin kunde önska. Denna deras andliga vetgirighet och kulturella
ifver spred sig till större kretsar. Ett utslag af detta allmännare
uppvaknande var det 1786 i Paris upprättade kvinnolycéet, bland hvars
lärjunger man några år senare finner hänförda anhängarinnor af
revolutionen.
Äfven hos de germanska folken framträda under upplysningstiden
kvinnor med vittra och vetenskapliga
intressen,
några med en ovanlig begåfning, som de äfven utöfva. Men det var
oftast under tyngre sällskapsformer - s. k. »akademier» och »samfund»
- som kvinnor och män möttes till sina »lärda tidsfördrif». Och
ingenstädes - annat än genom några regentinnor - nådde andra
europeiska kvinnor under upplysningstidehvarfvet ett inflytande, som
kan jämföras med de franska damernas.
Midt under rococosirlighetens och galanteriets, förnuftets och
espritens tidehvarf kom det stora genombrottet, den andra renässansen:
känslans återuppvaknande. På det religiösa området skedde detta först
genom de pietistiska tidsrörelserna. Senare var det Rousseau, som
ifråga om religionen, naturen, kärleken, moderskapet blef känslornas
befriare och jämte honom de engelska diktarna och Goethe samt dennes
föregångare. Litteraturen, teatern och konsten trädde allt mer i
förgrunden och kvinnorna fingo därmed allt större möjligheter att lära
känna, förstå och älska tidens rikaste kultur. I och med känslans
genombrott blefvo den personliga friheten, den individuella egenarten
åter stora lifsvärden. Allt fler bli nu de kvinnor, som i sitt lif
vilja ge uttryck åt sin känsla, som äro medvetna om att deras väsen
bär på många otillfredsställda kraf, såväl ifråga om rätten till
kultur af deras naturliga egenart som ifråga om rätten att, i det
enskilda lifvet och inom samhället, ge uttryck åt denna egenart. Och
männen äro alltjämt i det andliga utbytet med kvinnorna såväl gifvande
som mottagande; kvinnoväsendet blir uppskattadt med allt finare
förståelse.
Emedan människans känslor bestämma hennes tankar - ty tanken går
städse i den riktning, där känslan sagt oss att vår lycka är att finna
- så är det själfklart att under 1700-talets senare del, frihetens idé
är den, som sätter allt fler kvinnors själ i flamma.
Individens frigörelse är historien i historien ända
från renässansen. Denna frigörelse främjas genom reformationsstriden
för tros- och samvetsfrihet, vetenskapens strid för forskningens och
tankens frihet och slutligen striden för den medborgerliga,
lagskyddade friheten. I Amerika höres redan 1776 yrkanden om rösträtt
åt kvinnorna, som med så mycken hänförelse och ståndaktighet deltogo i
frihetskriget. Med samma lidelse omfatta kvinnor i Frankrike kampen
för »människans rättigheter». Men båda gångerna erforo de att
»medborgare» och »människa» voro begrepp, som endast hänfördes till
mannen. Att en kvinna under franska revolutionen proklamerar »kvinnans
rättigheter»; att kvinnor då med ifver af handla dessa, liksom
uppfostran och andra lifsviktiga frågor, detta får - omedelbart - lika
ringa verkan som de dåtida försöken att häfda fjärde ståndets rätt. De
båda undertryckta rörelserna - kvinnornas och arbetarnas - blefvo i
stället de, som slutligen behärskade det nittonde seklet och som nu i
det tjugonde äga alla skäl till sin segervisshet.
Under 1600- och 1700-talet framträda i olika land manliga och
kvinnliga skrifter för att bevisa kvinnans människovärde och
människorätt. Medelbart äro de inspirerade af tidigare seklers stora
kvinnogestalter; omedelbart hämta de sina ingifvelser i kvinnans
politiska och kulturella maktutöfning under 1700-talet.
Särskildt märkliga äro de inlägg som - af sins
emellan säkerligen opåverkade författare - gjordes under 1790-talet af
svensken Thorild om »kvinnokönets naturliga höghet», af tysken Hippel,
af fransmannen Condorcet, af engelskan Mary Wollstonecraft. Alla
betona att könsskillnaden ej bör vara något hinder för att kvinnorna
likaställas med mannen inom familjen och samhället; att de få samma
frihet som mannen till bildning och själfbestämning. De manliga
författarna betona härvid mera den individuella människorätten och
samhällsgagnet; den kvinnliga mera mödrarnas behof af bildning och
rätt för att bättre kunna fostra och skydda sina barn. Men alla
bestämmas innerst af den ideala synpunkt, som evolutionismens stora
tänkare senare formulerade sålunda: att grundvillkoret för den
samhälleliga jämnvikten är det samma som för den mänskliga lyckan och
innefattas i lagen om den lika friheten. Och denna innebär att
en hvar - utan hänsyn till skillnader mellan kön och kön, människa och
människa - har rätt och bör äga möjlighet att utveckla och bruka sina
anlag. Ty ingen kan verkställa en så säker värdesättning af anlagen,
att denna värdering berättigar samhället att för någon enda af sina
medlemmar a priori inskränka rätten till utveckling af några anlag,
ehuru dessa senare kunna taga en sådan riktning, att samhället måste
hämma deras utöfning.
Spencer kom här på tänkandets väg till samma fordran som romantiken
på känslans. Romantiken visste, att i den mån individen var ovanlig,
blef den oförstådd, eftersom man visar sin yta
för flertalet, sitt innersta endast för de samkännande. Äfven inom
familjekretsen förblir därför individen ofta oupptäckt. Hur mycket mer
måste ej då det, till stor del af filistrar bestående, samhället komma
att våldföra sig på individen, när det tilldelar den ena kategorien,
det ena könet, den ena klassen rättigheter, den andra icke!
Ur denna synpunkt var det som romantikerna äfven för kvinnans
räkning utdrogo individualismens konsekvenser. De påpekade att den
till ytterlighet drifna könskaraktären hvarken ger den
högsta manliga eller högsta kvinnliga typ; att hvardera könet hos sig
bör utveckla äfven det ädelt allmänmänskliga och det
personligt egenartade. Och så gjorde äfven de stora
kvinnliga individualiteter, som delade romantikernas lifsöden. De
blefvo sålunda i stånd att fullt följa sina mäns andliga lif; kärleken
blef äfven en själarnas enhet. Det romantiska kärleksidealet möter man
redan i La nouvelle Heloise, i Goethes bref till Ch. v. Stein, hos
Rahel, hos m:me Staël. Man finner det under 1800-talets första hälft
hos flera stora kvinnor t. ex. - George Sand, E. B. Browning, Camilla
Collett. Set framträder hos Shelley och hos Almquist, hos Stuart Mill
och Robert Browning liksom hos vissa franska och tyska diktare eller
tänkare. Detta då några undantagsmänniskars ideal, det är nu sedan ett
par årtionden de flesta själfulla kvinnors och ej så få själfulla
mäns.
Men som en verklig själisk enhet icke är möjlig annat än mellan
tvänne, i yttre som inre mening, fria varelser, så har just den
»romantiska kärleken» som
följdföreteelse haft
kvinnans emancipation. Romantikens erotik - som lätt kan karrikeras
sålunda, att den betydde månskenssvärmeri, sonetter och hustrubyten -
har sitt verkliga väsen däri, att den ville själfullhet i
kärleken. Den innebar - i en ny tids form - kärlekshofvens ideal. Men
som själfullhet betyder att alla själens krafter fritt och fullt kunna
genomtränga och stegra hvarandra, blef ena villkoret för den själfulla
kärleken att kvinnans tanke som hennes känsla, hennes
vilja som hennes fantasi, hennes maktlust som hennes samvete befrias
från de dem utifrån pålagda banden för att sålunda stärkas och
renas. Det andra villkoret blef att mannens själslif
frigjordes från de hämmande följderna af de hans kön tillerkända
företrädesrättigheterna och upprätthållna fördomarna.
Ett nytt ideal i förhållandet mellan man och hustru, mellan mor och
barn; den kvinnligt-mänskliga individualitetens kraf på rätten till
fri kraftutöfning och själfbestämning; behofvet af nya områden för
denna kraftutöfning, sedan industrialismen började gripa den ena
grenen efter den andra af hemarbetet - dessa äro grundorsakerna till
den kvinnorörelse, man kallat den borgerliga. Och som den borgerliga
kvinnan - genom det växande öfverskottet af kvinnor, genom de allt mer
ändrade ekonomiska förhållandena och den af dessa och andra orsaker
aftagande äktenskapsfrekvensen - i allt större omfattning nödgades
till själfförsörjning, så blef ej endast inom arbetsklassen, utan
äfven inom den borgerliga den ekonomiska orsaken till
kvinnorörelsen den vidast verkande, ehuru
de förut nämnda orsakerna voro - och alltjämt
äro - de djupast verkande.
Härmed stå vi vid den målmedvetna kvinnorörelsens
början. Men denna rörelse vore en ström utan källfloder, ifall ej de,
här i största korthet antydda, »anonyma» rörelserna gått förut, ifall
ej redan i tidernas gråa morgon det oändliga tåg börjat, där för oss
namnlösa kvinnor skrida framåt, hvardera med sin amfora på skuldran,
amforor, dem de fyllt vid någon lifsens brunn. Innan dessa namnlösa
svunno vid synranden, lutade en hvar af dem - såsom en antikens
flodnymf - sin urnas rand mot marken, som sålunda blef genomdragen af
otaliga rännilar. Och alla dessa hafva - om än på långa omvägar - med
några droppar ökat den väldiga flod, som nu kallas kvinnorörelsen.
[1] Ännu i sommar har jag suttit i ett svenskt hem, där mormodern
af dessa skäl aldrig fått lära skrifva men där - dotterdottern läste
på sin kandidatexamen! Från vissa bond- och prästgårdar hör man än i
dag seder och synpunkter berättas, hvilka troget likna
reformationstidens.
The above contents can be inspected in scanned images:
5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Project Runeberg, Mon Dec 17 15:06:35 2012
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/kvinnor/k1.html