Kvinnosakens inverkan på de ensamma kvinnorna.
De följande jämförelserna med kvinnornas lif - särskildt deras
själslif - för omkring femtio år sedan och deras lif sådant det nu
blifvit under kvinnorörelsens inverkan, äro ordnade enligt
fallande skala. De börja således inom den grupp af
kvinnor, där nämnda inverkan varit den ur lifsstegringens synpunkt
gynnsammaste, nämligen de ensamma kvinnornas.
Äro dessa nu bortåt åttio år, finner man bland dem en och annan typ
för den fina kultur, som den begåfvade, ensamma, i gynnsamma
omständigheter ställda kvinnan under förra århundradet kunde
uppnå. Hennes hem - helst om detta var ett gods på landet - blef en
kulturhärd, som till anförvanter och vänner utstrålade ljus och
värme. De mindre begåfvade beredde, hvar efter sin art, trefnad eller
otrefnad; äfven i senare fallet saknade de dock ej sina blifvande
arfvingars vördnadsbetygelser. Mot de af dem närmast beroende voro
dessa kvinnor ömsom goda, likgiltiga eller hårda; social ansvarskänsla
var ett då nästan okändt begrepp och endast den egna individualiteten
var afgörande för den altruism eller egoism, man visade.
De medellösa ensamma kvinnorna däremot fann man
antingen i någon af de »anständiga» och dock en mängd förödmjukelser
medförande ställningarna: som guvernant, sällskapsdam, hushållerska -
i Tyskland äfven som hofdam vid de många små hofven. Eller också i
något adligt stift, någon anstalt för »pauvres honteuses»; oftast i en
vrå af en anförvants hem. Denna vrå blef stundom den varmaste och
lugnaste i hela huset, den, dit barnen kommo för att få sockerpullor
och sagor; de unga för att finna ett knä att gråta ut vid, ett öra att
lyssna till deras vackraste dröm. Men oftare hände att »tanten»,
ansedd som ett »nödvändigt ondt», också var detta; förödmjukad och
förbittrad blef hon uppfinningsrik i att låta omgifningen umgälla
hennes plågor. Innan tanterna blefvo helt gamla voro de ungdomens
åtlöje genom sina försök att i elfte timmen nå »äktenskapets lugna
hamn» och själfva sågo de med afundsblickar de ungas lycka. Vackrast
möter oss den tidens ensamma kvinna som trotjänarinnan - ett ord, som
språket tyvärr snart ej har bruk för. Trotjänarinnan delade familjens
mödor, fröjder och sorger; hon kunde från den vindskammare, hon till
döddagar var viss om, se tillbaka på ett i andra hand rikt lif. Hon
afvisade ej sällan ett giftermålsanbud för att stanna hos sitt kära
herrskap, där hon visste sig oumbärlig. De ofvannämnda öfverflödiga
däremot skulle kastat sig i Belzebübs armar, om Tian kommit som
friare. När åren gingo, när hvarken verksamhetslusten, hjärtats kraf
eller sinnenas törst stillades, blef det ej sällan själssjukdomen, som
föregycklade
denna ensamma det lifsinnehåll,
hvarefter hon förgäfves törstat.
Nu däremot har man i stället för det tillstånd, som uttrycket »en
gammal mamsell på öfverblifna kartan» betecknade, en alldeles ny typ:
»the glorified spinster», såsom den lifsglada, verksamma,
själfständiga, ogifta kvinnan betecknats inom de engelsktalande
folken, där hon först blef en verklighet. Bland dessa genom sitt
arbete oberoende, samhällsnyttiga kvinnor möter man ännu kanske hos en
och annan den typ, som danades under det skede, då emancipationen
tämligen allmänt fattades som frihet till karlavulenhet. »Mankvinnan»,
i manslik dräkt, med försvarsvapnet mot männen i ena handen och
cigarretten i den andra; med själen fylld af storhetsvansinne å sitt
eget köns vägnar och - å hela sitt köns vägnar - af hat mot det andra,
var dock städse sällsynt. Nu är hon nästan försvunnen, så när som på -
tyvärr - cigarretten. Men hon röker nu ofta denna samman med manliga
vänner. Hon följer i väsen som klädsel den goda smakens bud att ej
afsticka; hon försöker att, om också endast genom några blommor, ge en
skymt af hemtrefnad åt arbetslokalen. Det är kanske den hemtrefnad,
hvilken ofta med kvinnan kommer in i det offentliga lifvet, som gör
att många män, hvilka först med ovilja sågo de kvinnliga
arbetskamraterna, nu skulle sakna dem. Ju personligare dessa kvinnors
kultur blir, dess mer söka de - i mån af tid och råd - att i dräktens
linjer och färger, i sitt rums anordning uttrycka sin personlighet. De
gynnsammast ställda lyckas stundom mot slutet af sin arbetsdag att
vinna ett
eget litet hem, som de kanske dela
med en väninna. Eller de sammansluta sig i något kooperativt företag
och lyckas sålunda höja sin lefnadsstandard. Samma kvinnor, som vid
tjugufem år föraktfullt förklarade, att de »aldrig skulle gräfva ned
sitt hufvud i köksspiseln», äro vid femtio medvetna om bordets
betydelse för hufvudets verksamhet; ja, äro nu lika stolta när de
lagat en god rätt, som när de i ungdomen togo en vacker examen!
Det var ej förvånande att de frigjorda kvinnorna - likaväl som alla
nyss emanciperade manliga klasser och raser - i början osäkra famlade
efter en ny form. Det förvånande är tvärtom, att kvinnorna så snabbt
anpassat sig till de nya förhållandena, att öfvergångstiden visat så
få barocka typer, att nuet redan företer så många hvar i sin art
harmoniska. Denna de ensamma kvinnomak harmoni är ej endast en
form. Den har sin inre motsvarighet i tillfredsställelsen med
tillvaron, en tillvaro i samklang med deras önskningar. Den psykologi
var ej uttömmande, som i feminismen endast såg en »ungmö-fråga»,
uppkommen genom kvinnoöfverskottet och mannens växande svårighet eller
olust att ingå äktenskap; en fråga således för de fula, ej de vackra;
för de ogifta, ej de gifta; för de fattiga, ej de rika. Ty en hel del
vackra föredra att vara ogifta; en hel del rika vilja arbeta; en hel
del gifta äro ifriga feminister! För femtio år sedan såg man de
klokaste kvinnor idealisera en Apis till en gud; nu utöfvar den
intelligenta, arbetande nutidsflickan, då hon ser sig om efter sitt
ideal, en vaken kritik. Hon flirtar ofta med den, som företer någon
sida af idealet, men hon har för klar blick och för
mycket arbete för att inbilla sig in i en
stor känsla för en alldeles ovärdig. Så händer det ofta, att ungdomen
är förbi utan att någon erotisk känsla gripit en duktig
arbetskvinna. Och hon går utan djupare saknad in i den ålder, där i
stället för flirten ärelust eller maktlust bli hennes lifseggelser. Af
dessa öfvervägande förstånds- och viljekvinnor utbildas mer och mer
det slag, som Ferrero kallat »det tredje könet». Kraftiga, dugliga,
arbetsglada, kyliga men friska; under hvardagens arbetsifver i det
enskilda lifvet ofta egoistiska, men däremot offervilliga inför de
sociala krafven.
Så te sig nu omkring femtioårs-åldern en stor del af de kvinnor,
som med riktig instinkt förblifvit ogifta. Ty lika väl som deras
metalliska väsen passar inom samhällsmaskineriet, lika illa ägnar det
sig för att åt man och barn dana ett hem. De nedsätta dock ej värdet
af denna uppgift - utom när de äro fanatiska feminister. Då förebrå de
vänner, som ämna gifta sig, att de »svika kvinnosaken»; ja, de fordra
stundom såsom oafvislig plikt mot denna sak, att vännen åtminstone
genom formen af sin äktenskapsförbindelse skall protestera mot de
nuvarande äktenskapslagarna. Deras jämlikhetsteori drifves stundom
därhän att de - som nyligen skett i Frankrike - påyrka att äfven
kvinnorna skola fullgöra den manliga värneplikten.
Men, trots torrhet och principhårdhet, hur mycket mänskligare äro
ej t. o. m. dessa feminister, jämförda med den äldre tidens »elaka»
tanter, som blifvit elaka just emedan deras skaplynne var af
ofvannämnda slag men de nekades ett område för sin
verksamhetsdrift! En och annan var kanske brännande
ärelysten, ty det ges ju kvinnor som män, hvilka endast kunna lefva
likt hednagudarna: bland flammorna och dofterna från offerbål. Dessa
ärelystna kunde fordom under ungdomstiden tillfredsställas genom
triumfer i sällskapslifvet. Men senare blef lidelsen eld i en krutdurk
och framkallade oaflåtliga explosioner. Nu är ärelusten blifven
elektrisk drift för en samhällsgagnande verksamhet.
Lättast igenkänner man alltjämt de forna tiders »tanter», som
ständigt kände sig förbisedda och förorättade, inom de litterära och
konstnärliga områdena. Brödbehofvet och ärelusten ha drifvit många
kvinnor till dessa områden, där de genom energiskt arbete söka ersätta
den begåfning, naturen ej gifvit dem. Emedan dessa kvinnor i regeln ej
äro förstånds- utan känslomänniskor, bli de i dubbel mening
otillfredsställda med en tillvaro, som dessutom ofta fylles af
ekonomiska svårigheter och de dem följande förödmjukelserna. Och dock,
trots allt, hur mycket rikare är ej deras lif nu, än det skulle varit
för femtio år sedan, då de nödgades sitta och dra sina nålar genom
oändliga handarbeten - efter fula mönster och för onödiga ändamål -
eller skrifva »vackra» födelsedagsvers till personer, de afskydde!
Alltjämt finnas äfven de kvinnonaturer, som fordom lämnade stoffet
till den äkta »rara tanten», hon, som bomullsmjuk hindrade
sammanstötar och fyllde tomrum i det hem, där hon blifvit medlem. De
känsligaste af detta slags kvinnor, som nu i ur och skur, år ut och år
in hasta från och till ett dem innerst likgiltigt arbete, sända
ej sällan, trots sitt oberoende, en saknadssuck
till den tid, då de som »tanter» i ett hem kunnat få meddela och
mottaga värme. Men så komma tider, då de till fullo skatta den
själfständighet, som gör dem i stånd att hjälpa, där annars ingen
hjälp funnes; då de t. ex. kunna låta ett brorsbarn studera eller en
väninna komma till ett sanatorium eller skaffa sin mor den
sjuksköterska, de själf va ej kunna få vara.
Det är dessa slags ensamma kvinnor, som mer eller mindre upptaga
familjeförsörjarens kall, och som med råd och dåd ständigt äro till
hands inom kamrat- och vänkretsen. De äro så anlitade, att tiden för
att älska - ja, stundom kärleken själf - går dem förbi utan att de
märka det. Deras ungdom flyr och de känna med vemod att deras
kvinnoöde är olefvadt. Men de intala sig att de ha nog af sitt arbete,
att många små fröjder kunna ersätta lyckan. Och de tro detta lika
ärligt som dibarnet tror att det mättas, när det suger sin egen
tumme. Några af dessa kvinnor bekänna kanske, då de öfverskridit
femtiotalet, att de ofta varit frestade att tillropa första bästa man:
»gif mig ett barn!» Stundom händer det att de under den sista
ungdomstiden lugna sin moderslängtan genom att taga ett fosterbarn; i
andra fall stillas längtan genom ett eget barn, vunnet genom ett
kärleksförhållande eller äktenskap, ej sällan med en yngre man. Denna
sena och osäkra lycka blir dem ofta möjlig just genom deras
arbete. Och då, om ej tidigare, välsigna de detta arbete, som ger dem
den ekonomiska möjligheten - och därigenom modet - till deras
vågstycke.
Vanligare än dessa äro ännu de fall, då ensamma
kvinnor, hunna ur den första ungdomen, i vänskapen för en
annan kvinna finna användning för sin till stor del oförbrukade
känsla. Hos somliga naturer blir då denna vänskap trofast och
offervillig, hos andra svartsjuk och fordrande, hos de flesta båda
delarna. Jag vill betona att jag här talar om fullt naturliga
själstillstånd. I våra dagar ordas mycket om »sapphiska» kvinnor. Det
är ju möjligt att sådana finnas i den orena gestalt, som männen
mena. Jag mötte dem aldrig: antagligen emedan man i lifvet sällan
möter det, som ens eget väsen ej i den minsta fiber har någon
frändskap till. Men hvad jag ofta iakttagit är, att vår tids själiskt
förfinade kvinnor - på samma sätt som fordom Hellas' själiskt
förfinade män - hos sitt eget kön lättast finna de egenskaper, som
sätta deras själslif i de starkaste rörelser af beundran, hänförelse,
sympati och vördnad.
De nu antydda grundtyperna af ensamma kvinnor - förståndsmänniskans
och känslomänniskans - finnas öfverallt. Den förra lär, enligt mångas
samstämmande vittnesbörd, redan öfverväga i Amerika; den senare synes
mig ännu öfverväga i Europa. Att hufvudarterna inom sig sluta otaliga
varieteter behöfver ej påpekas. Man har t. ex. de många helt vanliga
familjeflickorna, som vore lyckliga, om de finge uppge sitt oberoende
för skyddet inom ett föräldrahem eller ett eget hem. Och det samma
gäller äfven om den vågliniga kvinnotypen, undinen, som - själlös och
sval - förslafvar alla män. Ifall hon är anställd i något borgerligt
yrke, skaffar hon sig sålunda det minsta mått af arbete och, ifall
hon arbetar inom de konstnärliga områdena, de
bästa möjliga kritiker. Samvetet är en bekantskap, hon aldrig
gjort. Han anser således allt för sig angenämt tillåtet men allt
oangenämt glider hon undan. Ehuru arbetet hör till det senare,
fortsätter hon det dock - tills hon funnit den bästa möjliga placering
af sina värden på äktenskapsmarknaden.
Denna den vågliniga typens diametrala motsats är den rätliniga. Som
den föregående, har denna i alla tider funnits. Vi känna alla den
kvinna, som verkligen aldrig annat begär af lifvet än »ett arbete och
en plikt» och som i alla lifslägen rikligt finner båda. Hon träffas år
ut och år in vid sin pulpet i sin ordentliga, estetikfria arbetsdräkt;
stolt »om hon aldrig behöft försumma en dag»; stolt öfver att aldrig
ha kommit för sent. Däremot går hon sällan punktligt. Ty hon är så
införlifvad med affären eller ämbetsverket, att hon utan knot åtar sig
hvad som kräfves; en väl disciplinerad soldat i ett led af den långa,
gråa arbetshären; därtill tacksam om hennes långa arbetsslit ger henne
en liten lifränta eller pension på ålderdomen. Typen finner man numera
hufvudsakligen hos kvinnor öfver femtioårsåldern. Och lyckligtvis. Ty
det är detta slags kvinnor, danade genom præ-feministiska
förhållanden, som genom sin nästan till det brottsligas gräns gående
»behoflöshet», sin ödmjuka, samvetsgranna slaftjänst nedtryckt lönerna
för sina lifsfullare yrkessystrar. Dessa senare ha börjat arbeta i
hopp om att arbetet slutligen skulle »befria» dem, d. v. s. ge dem
något af det, deras innersta väsen längtat efter, ej endast brödet för
dagen, ett bröd, som sjukdomen eller
konjunkturerna dessutom när som helst kan undanrycka dem. Men de nå
kanske aldrig därhän art de ens få det egna rum, där de åtminstone
kunde hvila ut. Underbetalade, öfverarbetade, tröttjagade - hvem kan
undra öfver om dessa kvinnor - ifall de en gång ägt dem - förlorat
»kvinnlighetens» väsentliga kännetecken: den verksamma godheten,
rofullheten äfven under rörelse, den behagfulla mjukheten? Redan
forntidsskalden visste att »få varda fagra af såren». Dessa kvinnor
måste sätta in all sin kraft på arbetet och på att dölja sin
underbetalning genom »anständig» klädsel, ty annars mista de
platsen. På allt annat måste de spara till det yttersta och bli kanske
därtill beledda för sin sparsamhet. De lyckas - beundransvärdt ofta -
i sin stolta, ärliga strid att hålla sig uppe; att tillbakavisa
vanhedrande »biinkomster»; att samvetsgrannt fylla arbetskrafvet. Men
att göra detta med lefvande arbetsintresse, med bevarad andlig
spänstighet, med lugn älskvärdhet, därtill räcka ej deras - genom
otillräcklig föda och sömn samt äfven i andra afseenden otillräcklig
rekreation - utslitna, till det yttersta spända krafter. Deras
stigande nervositet tar sig hårda eller hysteriska uttryck. Föga anar
den öfver deras vresighet harmsna publiken de sorgespel, som pågå i
byråer, bodar, kaféer eller liknande lokaler. Om ett själfmord slutar
sorgespelet, förfäras publiken ett ögonblick och - allt fortsätter som
förr!
Sådan ter sig i verkligheten för millioner kvinnor den vunna
»emancipationen». Den skuld, den borgerliga kvinnorörelsen medelbart
har i dessa sakförhållanden är redan betonad.
Den väsentliga orsaken är det rådande ekonomiska
samhällstillståndet. Det är detta, som - å ena sidan - genom
konkurrensens och rikedomsskapandets oafbrutna feber, uttorkar
själarna. Då deras stora, sköna glädjekällor äro utsinade, sökes
lifseggelsen i de uteslutande sinnliga njutningar, som ständigt göras
mer spännande för att inom de slappnade nervsystemen kunna utlösa
lustkänslorna. Å. andra sidan har man de utarbetades, de för sin
materiella trygghet ständigt oroligas nevros och lifsleda. Dessa
kunde dock pånyttfödas genom att komma i åtnjutande af
de lifvets ädla och enkla fröjder, för hvilka de rikedomsslöa äro
otillgängliga. Men för alla dessa millioners millioner äro nyssnämnda
fröjder ej tillgängliga - emedan vinsthungern nedtrycker
arbetslönerna! Må man härtill lägga de bästas växande lidande i och
genom den sig alltjämt utvecklande solidaritetskänslan. Och må man
slutligen minnas att kvinnorna, som fordom genom hemmets skydd kunde
bevara något af värmeutstrålande energi, nu drifvas i allt större
skaror ur hemmen. Och man har då funnit några af de orsaker, som -
kanske i högre grad än de religiösa och filosofiska skäl, hvilka också
finnas - bidraga till vår tids mycket omtalade glädjelöshet.
*
En viktig insats i samtidens knappa lyckofond är emellertid de,
under goda villkor arbetande, unga kvinnornas
lifsglädje. Hos dem möter man
ett nytt
själstillstånd, hvilket i all korthet kan betecknas såsom girig ifver
efter allt, som kan främja deras personliga utveckling och en vacker
frikostighet med det sålunda vunna. De kunna tillfredsställa sin
energiska vilja till själfutveckling, genom sport, resor, böcker,
konst och andra bildningsmedel; deras rörelsefrihet är, mellan
arbetstiderna, ohämmad af privatplikter; de kunna efter behag bruka
sin fritid - och likaledes sina inkomster - till hvila, nöjen,
umgänge, socialt arbete, eller enskild hjälpsamhet. Ingen far eller
man gör intrång på deras själfbestämning. Så kär blir dem denna, genom
de mångfaldiga glädjeämnen den bereder, att dessa unga allt oftare
neka att uppge sitt individuella oberoende för ett äktenskap, som -
äfven under den lyckligaste kärlek - alltid blir en inskränkning i den
rörelsefrihet, de som ensamma njuta. Och som nutidskvinnan vet att på
de andliga värdenas område intet erhålles utan något offer, föredrar
hon att behålla själfbestämningens värden och offra kärlekens. Väljer
hon i motsatt riktning, blir anpassningens uppgift svårare, ju längre
och ju starkare hon njutit af friheten. Den unga nutidskvinnan har -
då hon i nåder behagar att ge en man sin hand - ej sällan sitt vackra
hufvud så proppfullt af jämlikhetsprinciper, att hon stundom in i
minsta enskildhet skriftligt kontraherar sitt oberoende, till hvilket
någon gång hör skild bostad, ja - förbud för hvardera parten att ens
ha nyckel till den andras!
Det finns många varieteter af den unga nutidskvinnan. Man har
t. ex. den kvinnliga tjufpojken, som för sitt lif ej kan uppge
friheten till galna streck och
elaka
infall. Man har den kvinnliga »arrivisten», som offrar alla
känslovärden för att nå målet för den ärelystnad eller vinningslust,
som förtära henne. Man har den fanatiskt-altruistiska, som anser
arbetet för mänskligheten så viktigt, att hon ej har rätt till någon
»egoistisk» kärlekslycka. Man har den asketiskt-eteriska, som
betraktar äktenskap och barnafödande som djuriska funktioner, ovärdiga
en själfull människa. Alla älska det arbete, hvilket tillåter dem att
lefva enligt sitt ideal. Det händer visserligen ännu ofta att ovidiska
metamorfoser äga rum, att den nya kvinnan ser mannen - hvilken för
henne tedde sig som moln eller tjur eller svan - förvandlas till en
gud, på hvars »altare hon med glädje offrar sin själfbestämning och
allt det öfriga, som hon endast några veckor tidigare ansåg som sitt
allra heligaste! Men de män, som leende mena att nyssnämnda
antierotiska själstillstånd endast är ett nytt slags försvarsvapen i
det eviga kriget mellan könen, dessa män få - när de själfva bli
deltagare i kriget - ofta erfara huru djupt de misstagit sig. De stå
inför kvinnor så stolta, så ömtåliga om sin själfständighet, så
obarmhärtiga i sina kraf, så lätt sårade i sina instinkter, så ifriga
att egna sig åt sin personliga uppgift, så beslutna att bevara sitt
oberoende, att den erotiska harmonien sällan kan komma till stånd. Ja,
ofta afvisa dessa kvinnor kärleken, endast emedan den blir ett band på
deras frihet, ett hinder för deras arbete, ett kraf på deras viljas
böjande hän emot en annans vilja.
De innerst kvinnliga kvinnor, som först då känna sig verkligt fria,
när de helt kunna ge sig och sin
ömhet äro redan sällsynta och komma ännu länge att förbli det.
Men där en sådan helt hängifven, ung nutidskvinna finnes, då är hon
den högst stående kvinnotyp, någon tid danat. Isynnerhet om hon utgått
ur en släkt med gammal kultur. Hon har då i sin personlighet
sammansmält det bästa af traditionen med det bästa af den genom
kvinnorörelsen skedda revolutionen. Hennes varelses rottrådar suga
instinktivt säkert sin näring ur den rika jordmån, som många släktleds
stolthet, plikttrohet, familjekärlek, kulturbehof och formförfining
danat. Men hennes medvetna själslif blommar i nutidens sol: hon tänker
nya tankar och hon har nya mål. Lika litet som hon förnekar sin vilja
till kärleken, vill hon kärleken under andra villkor än den själiska
enhetens och den mänskliga likställighetens. Möter hon den man, som
kan ge henne detta och älskar hon honom, då kan han vara vissare än
mannen under någon annan tid, att han verkligen är älskad; att intet
bimotiv finnes i denna fria kvinnas hängifvenhet. Han har sett henne
öppen för all lifvets rikedom; sett henne medarbeta i samhälleliga
uppgifter; sett henne arbetsglad fylla hvardagens plikter; sett henne
stolt öfver sitt genom arbetet tryggade oberoende. Han vet att, sådan
hon är, sådan skulle hon förblifvit: äfven om han ej kommit in i
hennes lif, hade det dock varit vackert och värdigt. Huru olik är ej
denna flicka den forna tidens, som af sitt lifs tomhet drefs in i
ideliga förälskelser, hvilka ej kunde bli äktenskap eller in i ett
äktenskap, som ingenting ägde af kärlek!
Denna yppersta, nya kvinnotyp står i själisk
väsensart nära den här i början nämnda typen af de ensamma, åldriga
kvinnor, som på grund af ekonomiskt oberoende fått ro till en fin
personlig kultur. Dessa följde ej sällan i sin ungdom - ehuru på
afstånd - med glädje kvinnorörelsens framsteg. De skakade sedan ofta
på hufvudet åt dess ytterligheter. Med ny glädje iakttaga de
nyssnämnda unga kvinnor, hos hvilka de finna en allsidigare
personlighet än hos sig själfva, emedan de unga utvecklats genom en
aktiv kraftinsats, som de gamla voro sparade, ehuru dessa däremot
måste bruka mycken passiv energi för att mot konventionerna häfda sin
egenart. De unga finna ofta hos dessa gamla en fin förståelse, den de
rikligt återgälda. Sådana vänskapsförhållanden äro nutidens vackraste:
de äga den dager öfver sig som nordens natur under afton- och
morgonrodnadens möte i midsommartiden.
Ingen tid torde ha varit så rik på utsökta kvinnliga personligheter
- och inom alla åldrar - som vår. Man får nämligen ej
sluta sig till äldre kulturepokers rikedom af sällsynta kvinnor, på
grund af några lysande kvinnonamn, som i vissa tidsbilder - likt
teater-soldater - oaflåtligt återkomma, tills man får illusionen att
de utgjorde en hel härskara !
Men utsökta kvinnliga personligheter äro dock alltjämt
sällsynta. Martha- mer än Maria-typen förhärskar. Detta hänger å ena
sidan samman med den aftagande religiositeten, å den andra med arten
af arbets- och samfundslif. För femtio år sedan petrificerades de
ensamma kvinnornas själ. Nu tar den ofta ej ens fast form. Kvinnornas
utåtvända tillvaro vidgar
deras intressesfär,
men gör själslifvet rotlöst eller ger det en grund jordmån. Den
rasande rastlösheten gynnar minst af allt den »personlighetens
utveckling» som ju dock var kvinnofrigörelsens mål. Denna utveckling
hindras kanske allra mest genom bristen på personliga kontakter med
andra personligheter i och genom omedelbara mänskliga förhållanden af
innerlig art. Och denna brist kan, ur ingen synpunkt, ersättas genom
det föreningslif, i hvilket de ensamma kvinnorna uppgå.
The above contents can be inspected in scanned images:
64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79
Project Runeberg, Mon Dec 17 15:06:35 2012
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/kvinnor/k4.html