Kvinnorörelsens inverkan på döttrarna.
Ännu för 60-70 år sedan ägde de burgna hemmens döttrar få
beröringspunkter med lifvet utanför hemmets väggar. Från barnjungfruns
händer kommo de i guvernantens och efter konfirmationen voro studierna
slut. Var hemmet bildadt, idkades där ofta högläsning och musik,
hvarigenom visserligen ingen examensduglig - eller ens åttaklassig -
»allmänbildning» kunde vinnas, men däremot en fin, allmänmänsklig
kultur. För arbetshågen fanns alltjämt användning inom hemmen. De
stora skåpen fylldes med ej sällan af döttrarna spunnet och väfdt
linne; om höstarna samlades man för korfstoppning och ljusstöpning,
senare julbak och julbrygd; på somrarna uppradades oändliga
saftflaskor och syltburkar i handkammaren. Före jul syddes natt efter
natt julklappar; efter jul dansades natt efter natt. På balerna fingo
de i yttre afseende obetydliga redan en försmak af den väntan, deras
lif under långa år skulle innebära: månne uppbjudningen - respektive
frieriet - kom eller icke kom? Hvarje man - om han än endast kastat
sin skugga framför sig inom ortens umgängeslif - blef genast
betraktad ur »epouseurens» synpunkt. När åren
gingo, såg den, redan före tjugufem år som »gammal flicka» betraktade,
dottern faderns och brödernas blickar mulna; ja, hon kunde äfven få
höra huru »misslyckad» hon var. Lefde en sådan dotter i ett bokfattigt
hem - och sådana voro då de flesta - kunde hon ej ens skaffa sig en
bok hon önskade. Ty döttrarna arbetade året om utan vederlag, så vida
de ej erhöllo knappt tillmätta »nålpenningar», dem deras egen
fingerfärdighet lyckades få att räcka till toaletten. Året om
förekommo fester och utklädningar på namns- och födelsedagar; om
somrarna lektes lekar och - då så ske kunde - ordnades ridpartier,
liksom om vintern slädpartier. Allt annat friluftslif hörde till det
öfverflödiga eller opassande. De unga flickorna fingo ej gärna gå till
granngården om denna låg en mil bort; att under hvardagen taga sig en
långpromenad utan mål kallades »dagdrifveri», liksom att ensam sätta
sig ned med en bok, om man lyckats få låna en. Att taga kallbad kunde
om sommaren tillåtas - varmbadet brukades endast i sjukdomsfall - och
simning ansågs så okvinnligt, att om någon händelsevis lärt det, måste
det förhemligas. Rodd, kälk- och skridskoåkning förekommo på
landet. Men den unga flicka, som nådde verklig färdighet i dessa slag
af idrott, ansågs allt för »karlaktig».
När farfar om någon stammoder, hvars stolta anlete lyste bland
familjeporträtten, berättade en »manlig» bragd, hände det nog att en
sådan hemmadotter undrade hvarför detta lofordades, medan för henne
allt »manligt» var förbjudet? Men hon teg med sin
undran. Dagarna och åren gingo vid broder-, virk- eller
knytnålen; de gledo hän under smått snack om släkt och grannar,
hvarvid adelskalendern flitigt rådfrågades; de smulades sönder under
ständigt gnat och gnabb - och dessemellan stora gräl - om idel
småaktigheter. Ty den instängda nervkraften sökte sig utlopp. Och i en
tillvaro, där enhvar, enligt familjerättens första paragraf, lade sig
i alla de andras största som minsta angelägenheter, funnos otaliga
ämnen att gräla om. På landet blef dock lifvet fylligare och friskare
än i staden, där den unga flickan hade mindre att göra och ej ens
kunde gå ut ensam, ja, där promenader ansågos så onödiga, att Fredrika
Bremer och hennes systrar erhöllo det moderliga rådet att hoppa upp
och ned bakom en stolsrygg, när de tyckte sig behöfva motion!
*
Förhållandet till föräldrarna var i regeln ett vördnadsfullt
främlingskap, äfven när den obevekliga och tigande lydnadens princip
ej helt genomfördes. De unga talade föga, när de ej
tilltalades. Ingendera parten kände den andras inre lif. Moderns lynne
afgjorde hvardagarnas hemtrefnad; faderns vilja lifvets yttre
tilldragelser, från balresan till äktenskapet. Den dotter, hvars
böjelse sammanföll med fadersviljan, skattade sig lycklig; den, som
blef bortgift mot sin vilja, grät men lydde. Som nästan sagolika
tilldragelser berättades att en och annan flicka vågat »säga nej i
brudstolen»; icke ovanliga fall voro de, då
döttrar fått örfilar och kammararrest tills de godtogo den brudgum,
fadern valt. Äfven ifall en mor, rörd af minnen från sin egen ungdom,
ville bistå dottern, lyckades hon sällan, ty husfadermyndigheten låg
ju lika tung öfver hustrun. Svårast var dock att år efter år vattna
sin myrten utan att någonsin få klippa den till brudkrona. Äfven den,
som i sitt hjärta älskade en annan, fann det därför ofta klokast att
säga ja till en antaglig friare. Endast den, hvars hemgift beräknades
till en »tunna guld» eller också var en firad skönhet, kunde våga
risken att afvisa ett frieri, ja, tilllåta sig att framkalla sådana,
för nöjet att »ge korgen». Ju flera »korgar», hon gifvit, dess
stoltare var hon: en sådan skönhet broderade t. o. m. rundt om sin
brudklädning alla sina tidigare friares monogram!
Den ogifta blef sittande i en omgifning, där den åskådningen rådde
att »vårt hushåll är vår republik, vår politik är toaletten» och att
»vitterheten bland vårt kön bör höra blott till våra nipper». Den
begåfvade dottern sydde de fina stärkskjortor, med hvilka hennes dumme
bror for till akademien och suckade därunder: »den som ändå vore man!»
Om hemmets tillgångar voro små, ökade hon dem kanske med broderier,
sålde i största hemlighet, ty för en flicka »af stånd» var det en skam
att arbeta för pengar. För sina upprorstankar sökte hon kanske aflopp
hos en väninna, en syster. Men ofta gick det med de tillsamman
åldrande systrarna som det lär gå med öfvervintrande nordpolsfarare:
att de, af nödtvånget sammanhållna, till slut hjärtligt afsky
hvarandra. Och dock voro systrarna lyckligast, när de
fingo åldras och dö i barndomshemmet, ej nödgades bli
»gamla inventarier» i något af släktens. Ej sällan bereddes dem detta
senare öde emedan en far, en förmyndare såsom deras giftoman af
ekonomisk egennytta hindrat deras äktenskap, eller en bror för skulder
eller studier plockat af dem deras arf.
För att nu finna fullt motsvarande förhållanden måste man gå till
vissa konservativa kretsar i t. ex. Italien, där familjebanden ännu
äro mycket starka, fadersmyndigheten obestridd och döttrarna tills
giftermålet bevakade som småbarn.
Det var ej kvinnorörelsen utan den ungefär samtidigt hos de
nordiska folken börjande religiösa rörelse, som i Sverige kallades
»läseri», hvilken blef den första andliga befrielsen för de gamla
eller unga flickor - liksom äfven hustrur - hvilka trånade efter ett
djupare lifsinnehåll. Emedan läserskan gjorde allvar af bibelläran att
för Jesu efterföljelse åsidosätta familjens auktoritet, blefvo hemmen
småningom vana vid att någon af dess kvinnliga medlemmar gick sin egen
väg. Ofta under stora strider. Ty »läserskan» betraktades halft som en
själssjuk, öfver hvilken fäderna skämdes, mödrarna sörjde, bröderna
skrattade. Men intet hindrade de i sin tro starka att följa rösten i
sitt inre. Och sålunda voro dessa kvinnor, sig ovetande, en brygga
till den kvinnoemancipation, för hvilken de själfva senare - med
bibeln i hand - ofta blefvo ett af de svåraste hindren.
*
Rörelsen kunde dock ej hindras. Och nu - huru te sig
nu hemmen?
Nu talar redan den tioåriga flickan om hvad hon vill bli med
tiden. Nu fara systrarna med bröderna till skolan och akademien; nu
dela de hvarandras andliga intressen och idrottslif. Nu sitta mor och
far ofta ensamma i hemmen, ty döttrarna tillhöra den skara af
själfförsörjande kvinnor, som endast med korta besök kunna glädja
föräldrarna. Och besöken bli tyvärr ej alltid en oblandad glädje. De
gamla och de unga sammandrabba ofta om - som det tyckes -
obetydligheter. Men en liten fjäder visar hvarifrån vinden
blåser. Föräldrarna märka, att i dotterns andliga hemort vinden kommer
från annat håll än i deras. Dottern åter menar, att i föräldrarnas
tillvaro en fullkomlig vindstilla råder: hon vill ruska upp
dammet. Modern häfdar sina meningar på ett torrt och kränkt sätt,
dottern sina öfverlägset och häftigt. Van vid sin frihet mötes hon i
hemmet åter af den kontroll öfver sina göranden och låtanden, de
intrång på sin ensamhet, som hon undgått genom att lämna hemmet. Man
skiljes åter, hvardera med en suck öfver att man »haft så litet af
hvarandra». I andra fall - då föräldrarna följt med tiden och då
döttrarna förstå att äfven föräldrar böra uppfostras med mildhet - bli
däremot besöken i hemmet lifsstegrande för båda parterna. Döttrarna
hvila ut i den föräldraömhet, de nu först rätt skatta, när de jämföra
den med sin vanliga ensamhet. Föräldrarna anförtro dottern bekymmer,
dem hon stundom verksamt kan lätta; de återupplifva med henne andliga
intressen, dem de själfva måst lämna åsido. Genom sitt eget
arbetslif har dottern fått en helt ny aktning för
föräldrarnas. Genom sin själfständighet gent emot föräldramyndigheten
äga döttrarna en frimodighet, som möjliggör verkliga utbyten. Och man
upptäcker, att man ömsesidigt kan få något af hvarandra. Fadern, som
kanske först suckade, när de unga ansiktena försvunno ur hemmet,
medger att det skulle varit orimligt om »hela raden» flickor gått
hemma och sedan vid hans frånfälle stått där på bar backe, emedan de
voro utan yrkesduglighet. Modern, som hjälpt dem att öfvertyga fadern,
ler, när han nu försäkrar, att han »ej ville byta bort sina duktiga
flickor mot några pojkar». Och han fruktar ej heller, att icke
döttrarna, om de vilja, bli gifta: han minnes ju, huru hans jämnåriga
försäkrade, att de aldrig skulle »se åt» en studentska, en
blåstrumpa. Och dock äro åtskilliga af dessa vänner nu lyckligt gifta
med just - studentskor!
Bredvid dessa, för alla parter lifsstegrande, följder af döttrarnas
själfverksamhet finnas motsatta fall. T. ex. de, då en enda dotter,
utan vare sig en yttre ekonomisk eller en inre personlig nödvändighet,
endast drifven af tidsströmmen, för ett yttre arbete lämnar ett hem,
där hennes arbetsinsats kunde varit mer betydelsefull.
Af tvifvelaktigt värde - såväl ur social som ur familjens och
hennes egen synpunkt - äro ofta resultaten, när döttrarna stanna i
hemmet men sköta arbeten utanför detta. Ty dels nöja de sig med
underbetalning och nedtrycka sålunda lönerna för de helt sig
försörjande. Dels öfveranstränga de sig själfva. Ej i de hem, där
flera döttrar med hvarandra kunna dela
hemuppgifterna. Men då en enda dotter t. ex. förenar ett fordrande
yttre arbete med lika fordrande hemplikter, blir hon utsliten. Af sin
dubbla uppgift känner hon allt mer tyngden, icke fröjderna. För alla
inom hemmet kvarvarande men utåt arbetande döttrar kommer dessutom -
äfven under de gynnsammaste förhållanden - den själiska ansträngningen
att från arbetet vända åter till hemmets sällskapliga kraf, liksom
till de många olika attraktioner och repulsioner, antipatier och
sympatier, som afgöra hemmets temperaturväxlingar; att ge akt på de
ömtåligheter, som böra skonas, eller de hemanspråk, som måste
tillbakavisas, om ej arbetet skall lida genom den arbetandes brist på
hvila och samlingstid. Detta allt kan bli så nervslitande, att den
unga kvinnan gripes af oemotståndlig längtan till ett eget litet hem,
där hon råder öfver sin fritid, kan se egna vänner, ej bara familjens,
sluta sig till sina meningsfränder, med ett ord lefva enligt sina
personliga kraf. Kan hon det, gör hon det ofta. Ty nu
tillämpa de unga kvinnorörelsens princip,
individualismen. De äldre kvinnosakskvinnorna ville visserligen, att
kvinnan skulle få »utveckla sina gåfvor», men »förvalta» dem för
andras räkning; de ville att hon skulle få nya rättigheter i lagen och
seden, men att hon alltjämt i lagar och seder borde söka stöd och
säkerhet för sitt handlande. De unga åter mena, att den egna växten -
alldeles som djurets eller trädets - först och främst afser
själfutveckling; att de i sin egen väsensart äga riktningen angifven
för denna sin växt; att de ej ha rätt att inpassa sig i sådana
förhållanden eller låta sådana
inflytanden
öfvergå sig, om hvilka de veta att de hindra deras kraftutveckling
enligt deras egenart. Ju mer förfinad personlighetskänslan blir, dess
säkrare förstå dessa unga att välja det för sig väsentliga och afhålla
det hindrande. Men innan de nå denna säkerhet, visa de ej sällan en
onödig hänsynslöshet och hemmen hafva ofta rätt i sitt tal om de ungas
egoism. De finnas icke till för faderns eller moderns hjälp eller för
de äldres intressen. Sällan är hela familjen samlad ens vid
måltiderna; döttrar som söner störta om hvarandra till lektioner,
arbete, sport, föreningar. Modern, som ser huru upptagna döttrarna
äro, har ej hjärta att öka deras arbete eller hindra deras nöjen. De
tillåta således de ungas själfviskhet att växa till den punkt, där de,
själfva harmsna, börja att - i otid som tid - reagera mot
densamma. Moderns rättelser besvara de unga då med anklagelsen, att
hon ej förstår dem eller att hon är efter sin tid. Särskildt lysa de
unga examensljusen med ett starkt sprakande i hemmen som inom
föreningarna, där de se ned på de oexaminerade, äldre damerna liksom
på sina egna mödrar. Bäst går det i de hem - och de äro nu redan många
- där modern själf studerat eller arbetat utomhus och således vet hvad
hon bör eller icke bör fordra af hemplikter; där hon själf personligt
förstår de ungas intellektuella verksamhet och - om hon bevarat sin
egen ungdomlighet - stundom blir deras verkliga vän. Var modern
däremot en af de många, som i kvinnorörelsens början för sin familjs
önskan eller hemmets kraf offrade sin egen begåfning - trots de
öppnade möjligheterna till dess utveckling - då har
hon ofta alls ingen förståelse för dotterns egoism. Eller
också har hon en full förståelse af att hon, hos döttrar som söner,
bevittnar genombrottet af en ny lifsåskådning med all den Sturm und
Drang, som vårtiderna i mänsklighetens lif medföra, ett genombrott
hon, i sin ungdom, till sin saknad ej fick taga del i.
Under sådana tider bli ej de unga, som föräldrarna hoppats, sol och
fågelsång i hemmet: de bli marsstormar och aprilmoln. Föräldrarna
känna sig undanfejade, öfverflödiga, besvikna. De förargas men
föryngras, tack vare alla de nya synpunkter, de unga göra
gällande. Ja, fär eller mor skulle stundom kunna lefva en andra
ungdom, om ej deras egna jämnåriga nedtryckte deras spänstighet genom
sin ogillande förvåning och barnen genom sitt kyliga afvisande af
föräldrarnas kamratskap. Men trots detta dubbla motstånd finnas nu
fäder och mödrar i stånd att njuta lifvets rikedomar lika ungt och
djupare än deras barn, medan forna tiders föräldrar - särskildt
mödrarna - redan vid fyrtio år stagnerade för alltid. Allt fler äro de
mödrar, hvilka, likt döttrarna, lefva ett andligt rikt och rörligt
lif; som sålunda bevara sin kroppsliga ungdomlighet och dessutom äga
ett genom erfarenhet och själfkultur så förfinadt själslif, att de ej
sällan bli rivaler till sina döttrar i fråga om det intryck de
göra. De äro redan uppenbarelser af den kvinnotyp, som - i
frigörelsens tecken - funnit jämvikten mellan det gamla offervilliga
och det nya själfbevarande idealet. De se på lifvet från en höjd, som
ger dem en klar öfverblick på det väsentliga, också i fråga om de egna
barnen. Äfven när dessa bli
annorlunda än
mödrarna önskat, äro dessa mödrar så genomträngda af individualismens
idé, att de låta barnen gå sina egna vägar. Nutidsfäderna finna sällan
ett lika muntert hem, som detta genom en alltid till hands varande
skara döttrar - i bästa fall - fordom kunde vara. Men han finner
hemmet innehållsrikare, friare från småaktiga tvister. Ty i den mån
hvarje familjemedlem fordrar sin rätt och frihet, lära
sig alla att respektera hvarandras. Hålla föräldrarna med värdighet på
sin rätt och frihet, då inträder ofta - efter den fräckhet, ungdomen
visar under frihetsrusets första verkan - en ömsesidig
hänsynsfullhet. De unga, i början så stolta och starka i sin visshet
att bringa lifvet de nya, ideala värdena, erfara snart huru världen
behandlar dessa och hvad de kallat föräldrarnas fördomar synes dem i
ett nytt ljus. Deras själfhäfdelse blir från råämne
kulturprodukt. Dess yttringar bli allt mer måttfullt behärskade och
därmed äfven väsentligare och verksammare. Om, sedan de unga verkligen
funnit sin väg, de äldre söka leda dem in på allfarvägen - som de
pläga kalla »klokhetens» eller »pliktens» - sätta de unga sig
visserligen och med rätt till motvärn.
Äfven en öm dotter kan ej skänka hemmet ett lika odeladt hjärta som
tidigare. Men denna hennes gåfva var fordom nästan själfskrifven, en
följd af omständigheterna. När nu en kvinna t. ex. offrar en begåfning
för en dotterplikt, då är detta ett oändligt mycket större,
personligare offer, ett verkligt val! Och gör hon icke
offret, då är detta ej alltid på grund af egoism. Det kan äfven ske
ur öfvertygelsen att kristendomens obetingade
kraf på de starkas hänsyn till de svaga, ofta gör de senare till
egoister och tyranner; att de starka, de för det hela
betydelsefullare, sålunda bli hämmade.
Om den idrottsöfvande gosseskaran ideligen rättar sig efter de
svagastes nivå, stanna alla på ett lägre plan och den svage får ingen
anledning att på ett annat område söka sig sina segrar.
Skönt och sundt - emedan i samklang med den andliga växtens lagar -
är däremot när den starke hjälper den svage att nå ett för honom
sålunda verkligen uppnåeligt mål. Den skönaste styrkan
har hvarken hedendomen eller kristendomen danat, den är en enhet af
båda. Den har inom konsten i Donatellos Sankt Georg, i Michel Angelos
Segrare sitt fullkomligaste uttryck: ynglingar hvilkas segerkraft
innesluter medkänsla och hvilkas medkänsla omfattar äfven den
besegrade; symboler af styrkan som blifvit god, af godheten som
blifvit stark. Har en mor fått se detta uttryck i sin sons, sin
dotters anlete, då kan hon till lifvet rikta Simeons ord: »nu låter du
din tjänare fara i frid, ty mina ögon hafva sett din
härlighet». Lifvets härlighet är harmonien mellan dess båda
grundmakter, seger- och offerviljan. I hvarje ny fas af släktets
etiska utveckling är kulturproblemet denna harmoni och kulturvinsten
blir, ej enderas öfvervälde, men en uppnådd syntes af båda.
Det är detta problem, som i och med kvinnorörelsen för den
kvinnliga hälften af mänskligheten blifvit aktuellt - efter att den
obetingade offerviljan under sekler varit
ansedd såsom kvinnlighetens oumbärliga attribut. I
kvinnorörelsens tidigare skede var flertalet af de »emanciperade» ännu
bestämdt af denna offervillighet, som de sökte förena med sitt yttre
arbete. Dessa generationer lefde »over Evne». Nutidens yngre
generation tror ej att Gud ger obegränsad kraft. Ty den har sett dem,
som oaflåtligt lefva öfver sin kraft, slutligen ingen
kraft ha kvar vare sig för andra eller sig själfva. Den unga
generationen vet att man på längden endast kan lefva af sin kraft och
att denna måste sparas och förnyas för att räcka. Men denna insikt gör
det problem, som under dagarna och årens lopp framträder i mångfaldigt
skiftande former, än mer svårlöst: problemet att i kollisioner mellan
familjeplikter, plikter mot sig själf och plikter mot samhället träffa
det rätta valet, det, som medför den väsentliga
lifsstegringen.
Konflikten löses af en del feminister sålunda, att allt hvad
familjeband och familjekänslor heter hänföras till det »opersonliga»
instinktlifvet, medan vår »personlighet» däremot uttrycker sig i
förnuftsverksamhet, i studier, i skapande, i allmänmänskliga syften, i
social verksamhet o. s. v. Och som emancipationens princip ju är
»personlighetens» frigörande, följer af denna princip,
i förening med denna definition af personligheten, att
den »frigjorda personligheten» absolut måste ställa det intellektuella
lifvets uppgifter öfver familjelifvets, det utåtvända arbetet öfver
det inom hemmet. Medan den tidigare definitionen af
kvinnligheten åsidosatte det
allmänmänskliga, åsidosätter den nutida definitionen af
personligheten det kvinnliga i
kvinnans väsen. Den senare förenklingen af
problemet är lika ensidig som den förra. Det är framför allt i
Amerika, som nämnda »personlighets-princip» hyllas. I Europa finnas
ännu kvinnor, som tänka djupt öfver sitt eget väsen - och äga ett djup
att tänka öfver! Dessa kvinnor ha hittills ej lyckats förenkla det
problem, som är deras lifs centrala. De veta att instinkter,
viljeimpulser, känslor ej endast utgöra den starkaste
delen af den individuella väsensart, naturen gifvit dem, utan att
denna del afgör vårt tänkande och skapande, hela vår
medvetna tillvaro. De veta att en karaktär erhåller sin egenart genom
den utveckling, vi själfva eller lifvet ger den ena eller den andra
sidan af vårt individuella skaplynne. Hos den ena personligheten blir
det intellektuella lifvet öfvervägande, hos den andra det affektiva,
hos en det etiska, hos en annan det estetiska momentet. Harmonisk blir
personligheten endast, när intet väsentligt moment saknas, när alla nå
en viss grad af utveckling, en harmoni, som dock oftast vinnes endast
sålunda, att intet moment når sin starkast möjliga
utveckling. Det är en sådan harmoni, som länge varit den
yppersta kvinnlighetens egendomlighet, medan betydande män ej sällan
vunnit sin högre styrka i ett afseende på bekostnad af
sin harmoni i det hela. När nu kvinnorna mena att de kunna nå mannens
styrka utan att därför behöfva offra något af sin harmoni, då tillmäta
de sitt kön möjligheter, som hittills, inom båda könen, endast
undantagsmänniskor någon sällsynt gång ägt. Hvad erfarenheten nu visar
är den ensamma kvinnans harmoni inom en fattigare
tillvaro och
familjekvinnans disharmoni, genom
de med hvarandra oförenliga uppgifter, som hennes
rikare tillvaro medför. Ty dessa uppgifter måste ena
gången lösas med ett offer af intellektuella, den andra med ett offer
af affektiva värden. I hvilket fall som helst efterlämnar offret ej
det glada lugnet efter en väl fylld plikt utan den gnagande oron af
någon alltjämt ouppfylld. Hvarje kvinna, som äger hjärta, vet att
detta är en minst lika mäktig del af hennes personlighet som
t. ex. hennes vetenskapliga lidelse. Har hon t. ex. åt andra nödgats
lämna kärlekstjänsten hos en sjuk anhörig för att kunna fullfölja en
vetenskaplig undersökning, då är hennes hjärta lika visst i
sjukrummet, som vid motsatt val hennes tankar vore i
laboratoriet. Genom att kalla det ena krafvet
»instinkt» och det andra »personlighet», är i verkligheten intet
vunnet. De sålunda teoretiserande damerna kunna lätt
skrifva - papper är tålmodigt. Men människonaturen är
af kött och blod. Och därför våndas tusen sinom tusen kvinnor i vår
tid under dessa kvalfyllda frågor: om vi kvinnor helt ge oss åt
förvärfsarbetet och samhällslifvet, hvad finnes då kvar för kärlekens
gärningar? Endast lejda händer. Men hvad blir det då af värmen i
människolifvet, när en sådan arbetsdelning införes, att godheten blir
någras yrke och vi andra fritagas från dess utöfning, emedan vår
»personlighet» har viktigare områden för sin kraftutöfning? Hvad
betyder det att lefva för samhället, när vi komma till samhällets
tjänst med kallnade hjärtan? Skall värmen bevaras, måste vi i det
enskilda lifvet äga tid för ömheten, rätt till ömheten, ro och
råd till ömheten.
Endast så kan vårt
hjärta förbli varmt ute i det samhälleliga lifvet. Kan det hela
verkligen vinna, ifall vi obetingadt offra de delar af det hela, som
äro oss närmast? Kan vår solidaritetskänsla gent emot mänskligheten
växa, ifall vi förbise just de människor, dem vi i handling omedelbart
kunna visa vår medkänsla?
Den kvinna, hos hvilken instinktlifvet ännu är starkt och sundt,
hvars personlighet sålunda har sina rötter djupt nere i lifvet - som
icke endast betyder samhällslifvet - hon förstår också att urskilja
hvad tillvaron innerst med henne vill. Hon inser när hon tjänar den
bäst genom att stanna på en plats, där hon fyller sin personliga
uppgift såsom del af en familj eller genom att söka en plats, där hon
fyller nämnda uppgift såsom en del af samhället.
Tyvärr frodas ännu inom många hem den irrläran, att dottern alltid
villigt bör offra sin sociala uppgift för familjen, ett offer, denna
ej ens skulle vilja att sonen gjorde! Men vissheten att dottern
kunnat göra ett annat val ger dock familjen omedvetet
en ny syn på hennes offer och henne själf modet att för sig kräfva en
annan ställning i hemmet, än under de tider, då hon intet val
ägde. Kunde man mäta summan af i handling verksam dotterlig ömhet nu
och fordom, blefve summan i nuet nog ej mindre. Men den gifves snarare
i en och annan stor post, fordom åter i många småmynt. I hemmen saknas
ju t. ex. ofta - på grund af döttrarnas arbete - den tjänstvilliga
unga handen, hvars hjälp fäder och bröder så gärna anlitade; den
glädtiga
trösterskan, den beundrande
lyssnerskan. Men i en stor stund ger dottern eller systern nu ofta
hundrafaldt mer af djup personlig förståelse. Man gör ett felslut om
man tror att den forna större sammanhållningen inom familjen alltid
innebar en motsvarande innerlighet. De unga verkade ödmjuka, när de
läto sig utplattas af familjemakten, som lik en ångvält gick fram
öfver deras viljor och hjärtan. Men den harm, de innerst hyste, den
kritik, de sins emellan öfvade, voro ej mindre bittra än dem de nu
öppet uttala!
Hemlifvet för femtio år sedan var en skola i diplomati: det gällde
att sätta list särskildt mot fadersmyndigheten och modern lärde ofta
barnen detta svagbetens vapen. Nu vill fadern ej göra sig löjlig genom
att säga »jag förbjuder!» ty dottern svarar »godt, så väntar jag till
21 år». Hotelsen »jag gör dig arflös», faller till marken vid dotterns
beslutsamma »jag kan arbeta». Endast i en aflägsen landsort eller
bland storstadens »öfre tiotusen» - där döttrarna ännu ofta erhålla en
»allmänbildning», som ej gör dem förvärfsdugliga - äro de hela dagen
sysselsatta utan att känna sig arbeta. De servera vid klockan
fem-te't; de medverka vid välgörenhetsbazarer o. s. v. Men de erfara
starkt nog tidsandans makt för att veta att de lefva ett själfviskt
lif och dock ej ett själflif. Ju mer rikedomsskalan faller, dess mer
hemarbeta döttrarna verkligen. Men, på grund af den patriarkaliska
arbetsorganisationen, alltjämt utan eget ansvar, utan
själfständighetens glädje;, utan regelbunden fritid och - utan en
krona att disponera!
Äfven i dessa efterblifna kretsar verkar dock
tidsandan. En sådan hemmadotter lefver nu i alla fall ett
innehållsrikare lif, än för några årtionden sedan, då hon, redan
medelåldrig, behandlades som ovetande oskuld och måste höra sig
lofprisas inför hvarje - möjlig - äktenskapskandidat. Hon lider af att
se sin mor som den underdåniga hustrun, hvars oaflåtliga
samtycksleende gräft ödmjukhetsveck om munnen, hvars ständigt
ovädersstillande tonfall gjort rösten gråtmild. Hon lider när
husfadern afgör ett meningsutbyte med orden: »du har hört hvad jag
sagt och därmed basta». Hon lider när brodern finner henne »retsamt
viktig» eller »farlig» med sina nya idéer. Men just dessa nya idéer om
kvinnans rätt och frihet, som utom hemmet öfverallt möta henne, ha
gifvit hennes eget väsen en värdighet, som talar utan ord. A andra
sidan verkar männens förlust af den ena lagliga rätten
efter den andra öfver familjens kvinnliga medlemmar, så att far och
bror dock småningom ändra ton; att knytnäfven allt mer sällan faller i
bordet, att hånet stäfjas. Med ett ord: äfven i kråkvinkeln öfvergår
familjelifvet från det despotiska statsskicket till det demokratiska,
där enhvar får sin ställning på grund af sin egen
personlighet. Visserligen finnas ännu många män, som vilja begränsa
»kvinnans sfär» inom de fyra K, tysken talar om: »Küche, Kleider,
Kinder, Kirche». Men man träffar nog ingen, som nu påstår att »en
flicka ej kan lära matematik» eller att det är
»okvinnligt att hänga öfver böckerna» - talesätt, som ofta hördes för
femtio år sedan! Visst finnas ännu män, som anse de kvinnliga
familjemedlemmarnas omhuldande såsom en själfklar offergärd. Men allt
fler
bli dock de, som med vaken glädje mottaga
kvinnliga ömhetshandlingar. Forna tiders döttrar och systrar förläto
fäders och bröders laster sjuttio sinom sju gånger; nutidens kasta
bort skärfvorna af den ömhet, det förtroende, som blifvit ohjälpligt
krossade. Vissheten att döttrar och systrar »intet annat hade att
göra» än förlåta - eftersom de dock berodde af sina plågare - gjorde
ofta äldre tiders fäder och bröder groft hänsynslösa. Nutidens män
förfinas genom nödvändigheten att visa döttrar och systrar hänsyn och
billighet, om de vilja åtnjuta deras närvaro i hemmet. Fäder och
bröder ha sålunda andligen vunnit lika mycket genom förlusten af
makten att förtrycka, som döttrar och systrar vunnit på att ej längre
förtryckas. Och denna erfarenhet kommer att upprepas, när inom
äktenskapet man och hustru bli fullkomligt fria och fullkomligt
likaställda.
The above contents can be inspected in scanned images:
80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98
Project Runeberg, Mon Dec 17 15:06:35 2012
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/kvinnor/k5.html