Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1 O
HJALMAR HOLMQUIST
som skett, och förgäfves sökte att frigöra sig från det band,
som dragits om hans hals. Hans lif slutade därför med en
bitter tragedi, då han medveten om, att hans verk förfuskats, skilde
sig från det och gick sin ensamma väg under oafbruten
själskamp, sökande genom lära och föredöme protestera mot den
skedda utvecklingen men allt jämt för ödmjuk att taga det yttre
motståndets väg. Han hade pröfvat den oförsonliga motsatsen
mellan andlig individuell frihet och katolsk kyrkotanke och gick
under i denna motsats. »Utan sin vetskap blef den
franciskan-ska rörelsen otrogen sitt upphof. Profeten hade abdikerat i
prästens händer — visserligen ej utan återvändo; ty när man
en gång härskat, jag menar tänkt fritt — hvilken annan
härskarmakt finnes väl på jorden — blir man endast en medelmåttig
slaf. Förgäfves söker man underkasta sig. Det händer ibland,
att man mot sin vilja stolt lyfter hufvudet, skakar sina kedjor,
erinrar sig striderna, sorgerna, ångesten från frihetens tid, och
man gråter.» Och Sabatier slutar sitt arbete med orden: »en
afgrund skiljer Franciskus’ ideal från det den påfve hyllade,
som kanoniserade honom.» (Jfr docenten Torvald höjers af
mig delvis följda uppsats »Nyare forskningar rörande den helige
Franciskus etc.» i Historisk Tidskrift 1907, den så vidt jag
känner bästa öfversiktliga framställning, som litteraturen äger öfver
Franciskusforskningens historia fram till omkr. 1905.)
Anknytningar hade ej saknats hos Miillèr och Thode till
denna nya uppfattning af Franciskus; men det sätt, den
konsekvens och energi, hvarmed Sabatier förde fram den, gör den
helt till hans originella egendom. Sabatiers biografi står ock i
medelpunkten för allt, som sedan skrifvits om Franciskus;
kritiken af Sabatier bildar numera utgångspunkten för «Ila forskare,
katolska som protestantiska.
Huru kunde Sabatier komma till denna djärfva omvärdering
af alla kända fakta? Det var naturligen på grund af hvad han
under sina källforskningar trott sig finna. Först och främst hade
han fört in i diskussionen en primärkälla af högre rang än
någon förut känd: Franciskus’ egna bevarade yttranden och
skrifter. Främst står här det testamente, som Franciskus kort före
sin död uppsatte för sina trogna lärjungar, och i hvilket
Sabatier finner den kvalda själen ge luft åt sin ångest och uttala
sitt verkliga ideal. En konflikt under de sista åren med
utvecklingen i den af kyrkan omhändertagna och till orden för-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>